Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Exclusieve test - Opel Corsa: Familie is belangrijk

Geschreven door Xavier Daffe op

Wij konden in avant-première het stuur nemen van de zesde generatie van de Corsa, het eerste model van Opel dat volledig onder PSA-toezicht is ontwikkeld.

Het concept

Doorheen zijn 37-jarige carrière heeft de Corsa de tijd gehad om een naam te vestigen die bijna even courant is geworden als “Golf” of “Fiesta”. Het zijn namen die in de geest van het grote publiek automatisch verwijzen naar een model eerder dan naar het merk dat het heeft gecreëerd. Zo is de Corsa altijd al een synoniem geweest voor een kleine, compacte en betaalbare auto. Niet noodzakelijk de meest technologische, maar wel rationeel en praktisch. Zonder bijzondere passie. Een beetje zoals het merkimago van Opel zelf de voorbije jaren. Maar zijn goede karakter wekte vertrouwen zonder echt te enthousiasmeren, zelfs al kon het model rekenen op sportieve varianten, die meer door hun motor dan door hun chassis werden bepaald.

Opel was al begonnen aan de ontwikkeling van deze nieuwe generatie voor het kennis maakte met de honger van een zekere Carlos Tavares. Met zijn gebruikelijke diplomatie vroeg hij de Duitse ingenieurs om alles in de vuilbak te gooien en alsjeblieft zijn CMP-platform te gebruiken, dat ook onder de DS 3 Crossback en Peugeot 208 dienstdoet. Technisch gezien heeft de Opel dus veel te danken aan zijn Parijse neven. Industrieel gezien is dit logisch. Al wat je niet ziet is gedeeld. De Corsa kan gelukkig wel rekenen op een persoonlijk design, dat trouwens redelijk geslaagd is, en op een specifieke interieurindeling. En dat is vrij goed gelukt.

Wat er verandert

Van de vorige generatie werd niets overgenomen. De Corsa is volledig nieuw, al is niet alles aan hem ongezien. Het CMP-platform dat PSA voor compacte modellen heeft ontwikkeld is niet bijzonder zwaar. Daardoor is de Corsa tot 100 kilo lichter dan zijn voorganger. In vergelijking met die laatste groeit hij 4 centimeter in de lengte om voortaan 4,06 meter lang te zijn. In de breedte blijft hij nagenoeg identiek, maar zijn hoogte zakt met liefst 5 centimeter, wat het frontale oppervlak ten goede komt (2,13 vierkante meter). In combinatie met een Cx van 0,29 leidt dat tot een heel mooie SCx van 0,617 vierkante meter. Het valt toch wel op hoe communicatieverantwoordelijken altijd weer met deze waarde uitpakken wanneer ze goed is, maar er in alle talen over zwijgen wanneer ze een handicap vormt. Zoals bijvoorbeeld bij SUV’s. Maar goed, daardoor is de Corsa dus heel gestroomlijnd, wat ertoe leidt dat hij minder energie nodig heeft om zich te verplaatsen, waardoor zijn motoren minder zwaar worden aangesproken en ze dus minder verbruiken – en dus uitstoten. In combinatie met het lage gewicht is de groene cirkel rond.

Dankzij dit nieuwe platform geniet de Corsa ook een 3 centimeter langere wielbasis, wat zijn rechtuitstabiliteit verbetert (de Corsa wordt “Autobahn proof” genoemd) en de binnenruimte vergroot. In principe zijn alle motoren oude gekenden, want het gaat om Franse driecilinders, namelijk de 1.2-turbo met 100 pk (205 Nm) of 130 pk (230 Nm). De eerste is gekoppeld aan een manuele zesbak of een achttrapsautomaat, de laatste heeft die automaat standaard. De eerste wordt waarschijnlijk ook de bestseller, al staat ook nog een 1.5-diesel met 102 pk en 250 Nm in de catalogus. Er is ook een 1.2 van 75 pk met een manuele vijfbak, die enkel als goedkoop instapmodel dient.

Hoe hij rijdt

Wij konden bij deze avant-première het stuur nemen van de handgeschakelde benzineversies van 100 pk en de automatische 130 pk. Zodra je instapt merk je dat je lager zit (bijna 3 centimeter), waardoor je je beter één voelt met de auto. Je zit er goed, op comfortabele stoelen – dat is trouwens een beetje het DNA van Opel – die als optie masserend kunnen zijn, wat een première is in dit segment. Je merkt onmiddellijk het grote centrale aanraakscherm van 7 of 10 duim op afhankelijk van de versie, dat snel en precies reageert. Het kent ook de protocollen voor Android Auto en Apple CarPlay. Gelukkig blijft de bediening van de klimaatregeling toevertrouwd aan klassieke knoppen en verloopt die dus niet via het centrale scherm. Zo is ze veel toegankelijker en dus beter.

Zoals we al zeiden is hij in de breedte niet echt gegroeid en zit je voorin dus nog steeds nog een beetje schouder aan schouder. Met zijn interieurbreedte herinnert de Corsa eraan dat hij een compact model is. Voor de rest vind je er namelijk al snel je draai. Temeer omdat de bergvakken talrijk en praktisch zijn. Het kwaliteitsgevoel van zijn kant is perfect op het niveau van de normen voor dit segment. Kortom, de Corsa voelt zeer volwassen aan, en bevestigt dat ook op de weg.

De geringere hoogte en dus het lagere zwaartepunt maakte een ophanging mogelijk die een goede koetswerkondersteuning biedt zonder overdreven stug te moeten zijn. Natuurlijk is dit nog steeds geen donzige Citroën omdat de Corsa meer dynamisch wil zijn. Daardoor voel je van tijd tot tijd tikken over hoge frequenties (rijden over rioolputdeksel of een dwarsnaad…) zonder dat het ooit pijnlijk wordt. Temeer omdat het rijgedrag heel precies is, ondanks een weinig communicatieve besturing waar je wel mee leert leven. Het is niet altijd zo geweest, maar voortaan kan de Corsa mee met de beste modellen van zijn segment.

Met dank aan de Fransen. De benzinedriecilinder van 100 pk in combinatie met de handgeschakelde zesversnellingsbak blijkt helemaal opgewassen tegen wat van hem wordt verwacht. Hij biedt voldoende koppel, weet zich in de meeste verkeerssituaties uit de slag te trekken en is bij constante snelheden discreet. Dat laatste is hij iets minder onder belasting, waarbij hij de voor zijn architectuur zo typische klank verspreidt. Typisch, maar daarom niet onaangenaam. De 1.2 van 130 pk blijkt even performant als de oude 150 pk-motor, ondanks zijn 15 procent lagere vermogen. Dat dankt hij aan het lagere gewicht en de verzorgde (actieve) stroomlijn. Zijn achttrapsautomaat laat zich bedienen met een pook die recht van Peugeot komt en blijkt aangenaam bij het gebruik. De geluiddemping leek ook meer verzorgd in het hogere uitrustingsniveau GS Line dan in het lagere Elegance, dat “het hart van het gamma” vormt, zoals men dat in Parijs zo graag zegt.

Prijs & uitrusting

De nieuwe Corsa is geconnecteerd en beveiligd. Afhankelijk van de versie is hij al dan niet standaard uitgerust met een centraal aanraakscherm van 7 of 10 duim, intelligente ledlampen IntelliLux LED die 80 procent minder energie verbruiken dan klassieke halogeenpitten, verkeersbordherkenning, spoorassistent (bewust opdringerig afgesteld), dodehoekwaarschuwing, adaptieve snelheidsregelaar (tot stilstand met de automatische versnellingsbak), automatische noodrem, vermoeidheidsdetectie, een achtercamera met 180-gradenzicht enzovoort. De nieuwe Corsa komt dus goed geplaatst qua verhouding prijs-uitrusting op de markt, wat trouwens een typisch Opel-kenmerk is. Net zoals de bescheiden prijzen voor opties en packs. De duurste optionele elementen zijn onder meer het panoramadak van 725 euro, de IntelliLux LED-koplampen van 1.000 euro, het leren interieur van 1.750 euro of het multimediasysteem Navi (Pro), dat afhankelijk van het uitrustingsniveau 800 tot 1.200 euro kost. Al de rest lijkt zeer toegankelijk, personaliseringsmogelijkheden inbegrepen.

Concurrentie

Officieel begint het Corsa-aanbod bij 15.995 euro met de versie 1.2 75 pk. Maar tenzij de aankoopprijs je enige bekommernis is, lijkt deze versie niet aangeraden omdat ze zo kaalgeplukt is. Daarom kijken we liever naar de variant die ongetwijfeld het grootste commerciële succes te wachten staat, de 1.2 met 100 pk van 18.695 euro (20.695 euro met automatische versnellingsbak). Wat kunnen daar tegenover zetten? De goed uitgeruste Corsa 1.2T-100 pk Elegance met manuele versnellingsbak komt in een zeer druk segment terecht. Zo kruist hij daar het pad van onder meer de Citroën C3 1.2 PureTech-110 (18.895 euro), de Ford Fiesta 1.0 EcoBoost-100 (17.465 euro), de Hyundai i20 1.0T-100 (17.465 euro), de Kia Rio 1.0T-100 (18.940 euro), de Mazda 2 1.5 SkyActiv 90 pk (17.490 euro), de Nissan Micra 1.0T-100 (16.840 euro), de Peugeot 208 1.2 PureTech-100 (18.900 euro), de Renault Clio Tce-100 (17.500 euro), de Skoda Fabia 1.0 TSI-95 (16.350 euro), de Toyota Yaris 1.5 VVT-i 95 pk (17.410 euro) en tot slot de VW Polo 1.0 TSI-95 (17.420 euro).

Ons verdict

Als vaste waarde in zijn segment kan de Corsa rekenen op Franse steun voor een snelle en overtuigende relance. Natuurlijk komen het platform en de aandrijfgehelen van de neven bij Citroën en Peugeot, maar toch slaagt “de Duitser” erin om zich een heel eigen persoonlijkheid aan te meten. Dat doet hij via een verzorgde, gelikte, ja zelfs aangename lijn. Hij is plezierig om mee te leven en te rijden en plaatst zich bovenaan de pikorde op het vlak van connectiviteit en veiligheid. Daarmee heeft hij alles in huis om zich te vestigen in een bijzonder concurrentieel segment, waar hij in maart volgend jaar een zuiver elektrische versie aan toevoegt via de Corsa-e. Zelden in de 37-jarige geschiedenis van de Corsa was het model zo coherent en homogeen.

 

In dit artikel : Opel, Opel Corsa

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars