Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW X6, X-Rated

De X6 is nog vrij jong in het gamma en begint daarom aan een tweede generatie zonder ingrijpend aan zijn basis te sleutelen. Hij mikt nog steeds op grootse prestaties en een aparte stijl.

Prijs
NB

Het concept
In 2008 boog de X6 het BMW-typische idee van de SAV (Sport Activity Vehicle) om naar de SAC (Sport Activity Coupé). Ten goede, voor wie hem van in het begin kon appreciëren, maar ook ten slechte, voor wie sowieso al niet gek was op SUV's. Het model was meer afgeleid van een pure sportwagen, een soort frivole zijstap, die tegelijk de plezierige kriebels wist te suggereren die een dikke, straatgerichte vierwielaandrijver kan bieden, met de bijhorende esthetische emoties, bijgekruid met een flinke dosis luxe. De balans van deze eerste zes jaar van zijn carrière is positief, want hij werd 260.000 keer verkocht en kreeg al navolging lager in het gamma: de X4. Net zoals zijn voorganger is de X6 die we hier ontdekken volledig afgeleid van de X5, zijn tijdsgenoot. Maar omdat hij breder en lager is, heeft de vijfdeurs 'coupé' zijn eigen proporties. Hij vertrekt echter nog altijd van hetzelfde platform, met een ongewijzigde wielbasis en dezelfde topmotoren (met nog lagere CO2-uitstoot). De uitrusting is overgenomen van de X5, maar dan nog met twee specifieke packs extra: Design Pure Extravagance (zilveren buitenspiegelhulzen en een interieur in tweekleurig Nappaleer) en M Sport (klassieker bij BMW, standaard op de triturbodiesel M50d en voor het eerst als optie op de andere X6-versies).

Wat er verandert
De objectieve en fundamentele vernieuwing zit hem in het koetswerk. En dan nog is enkel het achterste deel diepgaand herwerkt. Verder werden de flanken eerder vloeiend dan gespierd. Maar de extra vouw boven de achterste wielkasten is volledig op de X4 geïnspireerd. De neus is bijna dezelfde als die van de nieuwe X5, met een langere motorkap en de in- en uitlaten voor en achter de voorste wielkasten. De stroomlijncoëfficiënt van de bredere X6 werd verbeterd (Cx van 0,32), maar niet even veel als bij de X5 (0,31). De coupédaklijn en de zijruiten lijken ongewijzigd overgenomen van de vorige X6. De vallijn van de kofferklep en de achterruit ondergingen daarentegen een specifieke behandeling, net zoals de led-strips in de achterlichtblokken die een soort L-vorm suggereren. Het enige unieke in het interieur zit hem in het ontwerp van de achterbank, waarvan de 40/20/40-opdeling de indruk wekt dat ze twee plaatsen biedt, terwijl er wel drie echte plaatsen beschikbaar zijn, zonder te vergeten dat de centrale module een comfortabele armsteun omvat en een skiluik. De gemotoriseerde kofferklep gaat open in vijf trappen en geeft toegang tot een koffer van 580 tot 1.525 liter. De X5 liet ons al kennis maken met deze bestuurderspost en de verlichting van de lijnen die het meubilair scheidt van de nieuwe infotainmentcentrale, met als enige verschil dat de X6 een hertekende kniepad biedt op de middenconsole. Daarmee suggereert hij een nog actievere rijstijl.

Hoe rijdt hij?
De X6 is altijd al steviger en sportiever geweest dan de X5. Dat is nog steeds zo, met meer uitgesproken verschillen tussen de rijprogramma's (Eco Pro, Comfort, Sport, Sport Plus), een steviger ijking voor de stuurbekrachtiging en de ophanging (achteraan op luchtveren) en ook een adaptief chassispakket, dat het compromis comfort-sportiviteit tot een ongezien niveau opkrikt. Kortom, bij een ontspannen rijstijl was de X6 nog nooit zo relax terwijl hij toch mooi vlak door de bocht gaat (dankzij actieve antirolstangen achteraan). Wanneer je sportief gaat rijden, wordt hij nog dynamischer en snediger omdat de koppelverdeling tussen de voor- en de achteras (xDrive-meerschijvenkoppeling) en het achterdifferentieel met vectoriële koppelverdeling nog beter kunnen inspelen op de beschikbare grip, zodat ze deze 2,3 ton zware kolos verbluffend levendig maken. Ondanks het hoge gewicht werd zijn sportieve karakter nog meer uitvergroot.

Budget/uitrusting
de X6 xDrive komt met Sinterklaas, op 6 december 2014, eerst als 50i (450 pk, V8, 84.650 euro) en M50d-diesel (381 pk, zes-in-lijn, 88.450 euro). Dat is respectievelijk 3.000 en 2.000 euro duurder dan dezelfde versies in de vorige generatie, die minder goed uitgerust was. De andere varianten brengen het toegangskaartje naar omlaag, tot 74.150 euro (40d), 68.350 euro (35i) en 67.200 euro (30d).

Concurrentie
Door zijn prijzen positioneert de X6 zich tegenover een iets duurdere Porsche Cayenne, die zijn gedoodverfde rivaal is op sportief vlak.

Ons verdict
Gesterkt door zijn zes eerste succesvolle levensjaren, vooral dan in de Verenigde Staten en in groeimarkten, laat deze grote trendsetter zich nu meer met de markt meedrijven zonder veel origineels bij te brengen aan zijn tweede generatie. Waarom zou je een winnend team veranderen? Elke familie, zeker wanneer ze al heel wat redelijke leden telt (X1, X3, X4), moet plaats bieden aan zijn zwart schaap, zonder hem fundamenteel te willen veranderen. BMW bevestigt de X6 daarom in wat hij goed doet en beperkt zijn matige eigenschappen. Dat is op zich al veel.

In dit artikel : BMW, BMW X6

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker