Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Kia XCeed: Laatkomer

Geschreven door Olivier Derard op

Het Ceed-gamma krijgt er een vierde telg bij voor SUV-liefhebbers. De nieuwe Kia XCeed kreeg een specifiek koetswerk en zijn ontwikkeling is tot in de puntjes verzorgd.

29.290 €

Het concept

De meeste spelers op de Europese automarkt sloten het eerste semester van 2019 af met een daling van hun verkoop (marktgemiddelde van -3,1 procent in vergelijking met 2018), maar dat geldt niet voor Kia, dat zijn volume in dezelfde periode met 1,6 procent zag groeien. Daarmee plussen de Koreanen voor het elfde jaar op rij. Het Ceed-gamma droeg sterk bij aan dit succes en speelde een belangrijke rol in dit positieve verhaal, zo vertelt ons Emilio Herrera, COO van Kia Motors Europe: “Het C-segment is het op één na grootste van de Europese markt”. En Kia zet volop in op dit gamma door van de Ceed een vierde koetswerkversie af te leiden: na de vijfdeurs-Ceed, de breakvariant Sportswagon en de shooting brake ProCeed krijgen we nu de cross-over XCeed.

“We verwachten meer exemplaren te verkopen van de XCeed dan van de drie andere modellen van het Ceed-gamma samen”, benadrukt Herrera. Dat zet de grote ambities van het bedrijf in het licht voor deze auto, die het zelf een ‘sportief alternatief’ noemt voor traditionele SUV’s. De uitdaging lijkt groot, maar daarom niet onrealistisch gezien de grote honger naar dit koetswerktype. En om zijn ambities te realiseren heeft Kia ook de nodige middelen uitgetrokken.

Wat er verandert

Naast een volledig herwerkt koetswerk (zie kaderstuk) biedt deze Kia “de interieur- en bagageruimte van een SUV”, zo pocht het persbericht van de constructeur. De XCeed heeft veel onderdelen gemeen met de Ceed, maar met een laadvolume van 426 liter biedt zijn koffer inderdaad 31 liter extra. En met neergeklapte achterbank wordt dat 1.378 liter, te danken aan de langere achteroverhang. Toch doet hij daarmee minder goed dan de kleppers in het segment, waarvan het laadvolume rond de halve kubieke meter schommelt.

En wat met de binnenruimte? Wel, de 44 millimeter hoger ingeplante voorstoelen en achterbank vergemakkelijken het in- en uitstappen weliswaar, maar de knieruimte gaat er niet echt op vooruit. Dat is ook logisch, aangezien de wielbasis van het model ongewijzigd is. De XCeed wordt geassembleerd op hetzelfde chassis als de Ceed, in casu het K2-platform. Daarom is het ook geen verrassing dat het dashboard net als in de berline een goede kwaliteitsindruk biedt, maar er niet bijzonder vrolijk uitziet. De XCeed mag wel een technologische innovatie inwijden: het UVO Connect-multimediasysteem. Dankzij een ingebouwde simkaart kan dat live data updaten tijdens het rijden, zoals verkeersinformatie, het weerbericht, points of interest of parkeermogelijkheden op straat en in parkings.

Technisch gezien neemt de XCeed de motoren over van de berline. Op benzine is dat een 1.0 T-GDi-driecilinder van 120 pk, een 1.4 T-GDi van 140 pk en een 1.6 T-GDi van 204 pk. Aan dieselzijde is de 1.6 CRDi er in twee vermogensversies, 115 en 136 pk. Begin 2020 krijgen deze drie motoren het gezelschap van een plug-in hybride versie met een gecumuleerd vermogen van 141 pk. Die zou een elektrisch rijbereik van zo’n 60 kilometer halen.

Het motorenpalet is met andere woorden compleet. Daar staat tegenover dat de keuze qua architectuur veel minder uitgebreid is, want van vierwielaandrijving is geen sprake. In een traditionele berline is dat weinig bijzonder, maar voor een verhoogd model is dat minder het geval. Toch zou dat de XCeed niet buitensporig mogen hinderen, aangezien de verkoopcijfers van compacte SUV’s met vierwielaandrijving in ons land toch marginaal zijn.

Hoe hij rijdt

Kia heeft niet gewoon het onderstel van de Ceed overgenomen. Neen, de Koreanen hebben de ingenieurs van hun Duitse tak gevraagd om de ophanging van de cross-over te herbekijken. Zo is de vooras van de XCeed standaard uitgerust met een ophanging met hydraulische aanslagpunten. Jawel, zoals op de jongste Citroëns (C4 Cactus en C5 Aircross). Doel: het rijcomfort verbeteren zonder de dynamiek aan te tasten. De eerste vaststelling: de verhoging is met brio uitgevoerd. Het zou natuurlijk zonde geweest zijn om het uitstekende K2-platform te verprutsen. De erg geslaagde XCeed toonde een uitstekend compromis tussen comfort en dynamiek. Hij is in staat tot hoge bochtsnelheden en gaat pas rolneigingen vertonen wanneer hij tot het uiterste wordt gedreven. Opmerkelijk. Hetzelfde geldt voor de herwerkte stuurinrichting, die nauwkeurig en heel communicatief bleek. In het interieur had de rijhouding wat meer aandacht verdiend. Dat foutje vergeef je hem echter snel als je kijkt naar de ergonomie en de afwerking van hoog niveau.

Budget

Met een basisprijs van 23.990 euro is de Kia XCeed quasi alleen in het segment van de avontuurlijk ogende compacte SUV’s van mainstreamconstructeurs. Die exclusiviteit zou snel de grootse verwachtingen moeten helpen inlossen. 

Ons verdict

De XCeed lijkt ten volle te hebben geprofiteerd van alle knowhow van de Duitse ingenieurs die hem hebben ontwikkeld. Hij is heel overtuigend op de weg (lees kaderstuk) en bleek ook goed afgewerkt, naast voldoende ruim voor vier volwassenen en hun bagage.

  • Compromis levendigheid-comfort
  • Specifiek koetswerk
  • Ergonomie
  • Rijhouding
  • Koffervolume
  • Wat somber interieur

Verwante testen

In dit artikel : KIA, KIA Xceed

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker