Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / PROTOTYPETEST – Peugeot 3008 HYBRID & HYBRID4: Het paradepaardje

Geschreven door Tony Verhelle op

De ware ommekeer is er bij het zieltogende Peugeot gekomen met het succes van de compacte SUV 3008 en daar wil men ook bij de elektrificatie van het gamma op voortborduren.

Zo is deze 3008 op dit ogenblik de enige die in twee plug-in hybride versies ter beschikking zal komen, een voorwielaangedreven versie (met dezelfde techniek als de toekomstige Citroën C5 Aircross hybride) en een vierwielaangedreven uitvoering (met dezelfde techniek als de toekomstige DS 7 Crossback E-Tense). Beide modellen zijn uiteraard halfbroers binnen de PSA-groep.

Bij de 3008 gaat het dus om een ‘gewone’ HYBRID-versie met een totaalvermogen van 225 pk, als combinatie van de 180 pk sterke 1.6 PureTech viercilinder benzinemotor en een 80 kW/110 pk sterke elektromotor, die beide hun vermogen naar de voorwielen sturen. Dat gebeurt via een nieuwe versie van de EAT8 achttrapsautomaat, de e-EAT8, die speciaal voor de PHEV-modellen werd ontwikkeld. De klassieke koppelomvormer moest plaats ruimen voor een natte meerschijvenkoppeling, waarlangs ook 60 Nm extra koppel worden doorgegeven.

Daarnaast is er de HYBRID4, het voorlopige hybride topmodel binnen het Peugeot-gamma, die een andere, meerarmige achteras krijgt en achterin eveneens een 80 kW/110 pk sterke elektromotor annex reductiekast, om de aandrijving op de achterwielen te verzekeren. Heel de inbouw heeft geen impact op het plaatsaanbod binnenin de 3008, ook niet in de vierwielaangedreven HYBRID4 versie.

Aangepaste of bijkomende functies

De hoogspanningsbatterij (300 V) is van het lithium-ion type en heeft een capaciteit van 11,8  of 13,2 kWh (HYBRID4). Daarmee is het mogelijk om tot 40 of 50 km zuiver elektrisch te rijden (volgens de recente, strengere WLTP-cyclus). De topsnelheid in puur elektrische modus is beperkt tot 135 km/u, wil men harder dan springt de verbrandingsmotor bij.

De auto’s zijn ook voorzien van een nieuw elektronisch remsysteem met een remregeneratiefunctie (i-booster). Door de selectiehendel van de automaat even naar achter te klikken activeer je ook een zogenaamde Brake-functie, met een duidelijker geprononceerde ‘motorrem’.

Normaal gezien rijden deze HYBRID modellen volledig elektrisch zo lang de opgeslagen batterij-energie voorradig is, maar een e-Save-functie laat toe het elektrisch rijden uit te stellen tot een later tijdstip. De batterij laden duurt 7 uur aan een klassiek stopcontact tot minder dan 2 uur via een Wallbox van 6,6 kW/32A. Laden aan een snellader kan ook.

In deze HYBRID versies kan je kiezen tussen verschillende rijmodi, van zero emission over hybrid tot sport.

Fiscaal interessant

We konden zowel de 3008 HYBRID als de HYBRID4 even testijden op het CERAM- testcircuit in Mortefontaine benoorden Parijs. De test ging door op hun gevarieerde tespiste met aardig wat bochtenwerk en zelfs enkele kasseistrookjes, om het zoveel mogelijk op de gewone, alledaagse weg te laten lijken.

De HYBRID4 was overduidelijk nog een prototype (in het midden van de auto prijkte een grote, rode noodstopknop) en hij liet het na een paar kilometer jammer genoeg afweten door op noodmodus te gaan draaien. Nochtans is de vierwielaangedreven versie de eerste van de twee hybride modellen die op de markt komt, enkele maanden daarna gevolgd door de voorwielaangedreven uitvoering.

Onze testversies waren een GT-Line en een GT (de HYBRID4 is enkel in deze uitvoering beschikbbaar).Op de weg ontpopt de 3008 HYBRID zich niet zo verschillend van de gewone benzineversies. Niettemin rijdt de auto toch iets logger dan die ICE-versies, gewoon door het gewicht van de batterij en de andere gewichtsverdeling.

De Brake-functie, met verhoogde remenergierecuperatie leek ons op dit model het best te werken, met een behoorlijk verschil in vertraging bij “gas” los tussen de functie aan of uit. Voor wat het comfort betreft, is de auto een stuk geruislozer, uiteraard in de elektrische stand, terwijl het veercomfort redelijk stug is maar niet overdreven.

Zoals we al zeiden, blijft de binnenruimte onaangetast, zowel voor de passagiers als voor de bagageruimte. Het maakt dat de 3008 de behoorlijk ruime en praktische, compacte SUV blijft die hij ook in de versie met verbrandingsmotor  is.

Aangezien beide versies volgens de WLTP-cyclus toch nog minder dan 49 gr/km CO2 uitstoten, zullen zij zich bij hun verschijning op de markt waarschijnlijk mogen verheugen op heel wat interesse vanuit de fleetmarkt, aangezien een 100% aftrekbaarheid gegarandeerd blijft.

Ons verdict

De hybride versies zijn voor Peugeot zonder twijfel welkome aanvullingen in het succesvolle 3008-gamma, ook omdat zij actief kunnen bijdragen aan het verlagen van het vlootverbruik en het aldus vermijden van torenhoge Europese boetes. Alles hangt natuurlijk ook af van de prijzen, die nog niet bekend zijn. Uiterlijk zie je nauwelijks verschil met een traditionele 3008, tijdens het rijden zet hij je wel iets meer aan tot verbruiksvriendelijk cruisen, al was het maar door het gebrek aan rijlawaai.

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 3008

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars