Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Polestar 2: Uit het noorden en het oosten

Geschreven door Hans Dierckx op

Een nieuw merk plant zijn vlag. Polestar wil het Euraziatische alternatief worden voor het Amerikaanse Tesla. Deze volledig elektrische vijfdeurs, die eenvoudigweg Polestar 2 werd gedoopt, beroert alvast de juiste snaren.

60.690 €
  • Score redactie /20

De tijd zal uitwijzen of Geely er goed aan doet niet de Volvo-vlag, maar die van een obscure subdivisie te hijsen tijdens de vaart uit het tijdperk der fossiele brandstoffen. Hoe dan ook is deze Polestar 2 iets nieuws, maar tegelijk herkenbaar. De treffendste omschrijving is die van een XC40 met twee elektromotoren en een sedancarrosserie. Dat laatste min of meer in navolging van de verschrikkelijk populaire Model 3 van Tesla, en we vinden het ook wel eens verfrissend dat de Zweeds-Chinese fabrikant (de fabriek staat in China) niet kiest voor het tegenwoordig haast dogmatische SUV-koetswerk, maar een eerder traditionele berline naar voren schuift..

INTERIEUR

Binnenruimte                                   15,00

Rijhouding                                       17,00

Koffervolume                                   15,00

Opbergvakken                                 13,00

Afwerking/Kwaliteitsindruk               13,00

Gemiddelde/20                           14,60

TECHNOLOGIE

Algemene ergonomie                       16,00

Kwaliteit navigatie                             19,00

Niveau connectiviteit                         18,00

Standaardveiligheidsuitrusting          18,00

Klimaatregeling                                 16,00

Gemiddelde/20                            17,40

RIJGEDRAG

Zitcomfort                                         18,00

Ophangingscomfort                          14,00

Wegligging                                        17,00

Geluiddemping                                 18,00

Samenspel motorversnellingsbak    19,00

Gemiddelde/20                            17,20

BUDGET

Basisprijs                                          14,00

Verhouding prijsuitrusting testauto   16,00

Testverbruik                                      13,00

Belastingen                                       18,00

Waarborg & uitbreidingen                 14,00

Gemiddelde/20                            15,00

Algemeen gemiddelde: 16,05

 

Conclusie

Voor wie klaar is om de overstap naar elektrisch rijden te maken, is de Polestar 2 in deze categorie en prijsklasse een van de weinige opties, naast de onvermijdelijke Tesla Model 3. Anders dan deze Chinese Zweed – of omgekeerd – is die laatste van de grond af als EV ontworpen en dat geeft sowieso een minder gecompromitteerd eindresultaat, wat je afleest in het verbruik. Los daarvan is dit een behoorlijk aantrekkelijk geheel, met veel kwaliteiten die we kennen van bij Volvo, inclusief het moderne en redelijk sobere en elegante ontwerp. Hoe dan ook is dit een geschiktere elektrische keuze dan de grote SUV’s van Duitse makelij. En andermaal het bewijs dat prettig rijden niet stopt wanneer er geen olie meer aan te pas komt.

Voor

  • Prestaties en weggedrag
  • Verzorgd voorkomen
  • Daadkrachtig Android-systeem

Tegen

  • Relatief hoog stroomverbruik
  • Schokdempingscomfort, Performance-pakket
  • Materiaalkeuze interieur

In dit artikel : Polestar, Polestar 2

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker