Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi RS Q8 : Sport op hoogte

Geschreven door Adrian Jehin op

Als neef van de Lamborghini Urus put de Audi RS Q8 plezier uit het overhoophalen van de codes die gelden voor sportieve auto’s. Een natuurkracht die zonder slag of stoot zijn vermogen tentoonspreidt.

Volledig in strijd met de milieuoverwegingen die het autolandschap momenteel overheersen, heeft de markt van de sportieve SUV’s nog nooit zo welig getierd. We herinneren ons nog de enigmatische Lamborghini LM002, die in 1986 de krantenkoppen haalde. Maar wie had kunnen denken dat dertig jaar later andere prestigemerken als Porsche, Bentley, Maserati, Rolls-Royce of Aston Martin zouden volgen? De Audi RS Q8 bevestigt de trend. Volgens zijn ontwerpers is er nog nooit zo veel belangstelling geweest voor dit soort voertuigen, en hun sappige winstmarge vormt een sterk argument in de productstrategie van de groep.

Enkele maanden geleden kropen we achter het stuur van de Audi SQ8 met zijn 435 pk sterke V8-diesel. De RS Q8 wordt daarentegen aangedreven door de krachtbron van de Urus. En wat is het resultaat? Een irrationele onruststoker of een bedwelmende cocktail? Laten we beginnen bij het hart van het beest: de 4.0-V8 van zijn Italiaanse neef, die overigens ook terug te vinden is onder de motorkap van de Audi RS 6 en RS 7. Ook hier is die goed voor 600 pk en 800 Nm, waarbij dat koppel beschikbaar is tussen 2.200 en 4.500 o/m. Deze cavalerie katapulteert de RS Q8 in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u, terwijl hij al na 13,7 seconden aan 200 km/u zit. Met het optionele Dynamic-pack haalt hij een topsnelheid van 305 km/u.

In dit artikel : Audi, Audi Q8

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker