Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / McLaren 765LT: Venijn in de staart

Geschreven door Kevin Kersemans op

Het is bij McLaren een traditie geworden om van een bestaand model een Longtail-versie af te leiden. Zo ontstond de 765LT op basis van de 720S. Een indrukwekkende bolide, die op sommige vlakken zelfs de veel duurdere hypercar Senna naar de kroon steekt.

Prijs
NB

De 765LT – naast de 720S en 720S Spider de derde telg van McLarens Super Series-gamma – doet nog altijd een beroep op de vier liter grote biturbo-V8 van zijn broertjes, die hier, zoals de modelnaam al doet vermoeden, 765 pk (bij 7.500 o/m) ontwikkelt, evenals 800 Nm (bij 5.500 Nm). Dat is 45 pk en 30 Nm meer dus dan het vermogen en koppel waarover de 720S beschikt, én maar 35 pk minder dan een Senna, maar evenveel newtonmeters als die laatste. De voornaamste aanpassingen om tot dat resultaat te komen zijn zuigers van gesmeed aluminium, een drielagige cilinderkoppakking, een extra brandstofpomp en een specifieke motorsturing. Om de prestaties nog wat straffer te maken (zie verder) werden de verhoudingen van de gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling met 15 procent ingekort.

En dan is er de jacht op overtollige kilo’s. Nu ja, overtollig… Met een rijklaar gewicht van 1.419 kilo is de 720S al een pluimgewicht in zijn klasse, maar de 765LT doet er nog een indrukwekkende 80 kilo af. Hij zet rijklaar namelijk 1.339 kilo op de weegschaal, amper 30 kilo meer dan een Senna, en goed voor een verbluffende verhouding gewicht-vermogen van 1,75 kg/pk. Tenminste voor de diehards, want wie nog een béétje comfort wil, kan zonder meerprijs toch een airco en een radio laten monteren, die prompt weer 10 respectievelijk 1,5 kilo toevoegen. 

Vanwaar die winst komt? De kuipstoelen met een frame van koolstofvezel zijn goed voor een gewichtsbesparing van 18 kilo en de gesmede wielen leveren 22 kilo winst op. Verder is het interieur bekleed met alcantara in plaats van leder en niet voorzien van tapijt, terwijl de vierdubbele (!) in plaats van dubbele uitlaat die in het midden van de achterpartij uitsteekt, van titanium is, een materiaal dat 40 procent lichter is dan staal – alweer goed voor 3,8 kilo. Ten slotte zijn de veren 1,5 kilo lichter dan die van de 720S en weegt de lithium-ionbatterij 3 kilo minder. Daarnaast zijn de voorruit en de zijruiten dunner en dus lichter, terwijl die in de C-stijlen en de achterruit van polycarbonaat zijn. Enkel het versterkte brandstofsysteem en de nieuwe remklauwen volgen een omgekeerde trend en werden iets zwaarder.

  • Hypercarprestaties voor supercarprijs
  • Straatauto met circuitcapaciteiten
  • Koetswerkstijfheid, weggedrag
  • Absoluut gezien hoge prijs, belastingen
  • Onhandige deuren in parkeergarages
  • Beperkte opbergruimte

In dit artikel : McLaren, McLaren 765LT

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker