Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Kia Sorento PHEV - voor het gezin én de fleet

Geschreven door Kevin Kersemans op

De vierde generatie van de Kia Sorento is nu ook te krijgen als plug-inhybride. Die PHEV-versie kan nog altijd tot zeven inzittenden vervoeren, maar maakt Kia’s grote SUV fiscaal een pak interessanter.

Prijs
NB

Concept

De vierde generatie van de Kia Sorento maakte bij zijn introductie in 2020 indruk met zijn zelfverzekerde look, toch is kans de kans reëel dat je hem nog niet vaak tegenkwam op onze wegen. De grote Koreaanse SUV is namelijk best een dure vogel, waardoor hij buiten het bereik ligt van heel wat gezinnen die hun vierwieler zelf moeten bekostigen. En voor zakelijke rijders ontbrak het hem tot voor kort dan weer aan een versie die zijn relatief hoge prijs kon compenseren met een aantrekkelijke fiscaliteit. Daar brengt de Kia Sorento PHEV nu verandering in.

Naast de dieselversie 2.2 CRDi en de zelfopladende hybrideversie HEV werd het gamma namelijk aangevuld met deze plug-inhybridevariant, die kan pronken met een CO2-normuitstoot van 39 g/km en een voldoende grote batterij heeft om door de fiscus niet als een ‘nephybride’ te worden beschouwd. Met als resultaat dat de Kia Sorento PHEV voor 100 procent fiscaal aftrekbaar is voor bedrijven en zelfstandigen. En het beste nieuws? Ondanks die grote batterij blijft hij gewoon beschikbaar met zeven zitplaatsen (een optie van 1.000 euro). Sterker nog, Kia vond onder de auto zelfs nog plaats voor een reservewiel, tegenwoordig meer uitzondering dan regel…

Uiterlijk onderscheidt de Kia Sorento PHEV zich nauwelijks van de 2.2 CRDi of de niet-oplaadbare hybrideversie. Je kunt hem enkel herkennen aan de discrete ‘plug-in’-badge rechts onderaan op de kofferklep en aan het klepje in de rechter achtervleugel, dat een identieke kopie is van de tankklep in het linker achterspatbord. Vooral in het begin is het daardoor even opletten dat je niet aan de verkeerde kant van de auto staat al naargelang je benzine of stroom wilt bijtanken…

2021 Kia Sorento PHEV - Review AutoGids

Weggedrag

De Kia Sorento PHEV gebruik van dezelfde 1.6 T-GDi met 180 pk en 265 Nm als de niet-oplaadbare hybrideversie. Tussen die benzinemotor en de zestrapsautomaat zit echter een elektromotor die krachtiger is: 91 pk tegenover 60, wat een gecumuleerd vermogen oplevert van 265 in plaats van 233 pk. Maar het grootste verschil tussen de zelfopladende en de oplaadbare hybrideversie betreft natuurlijk de batterij. Het 140 kilo wegende lithium-ionpolymeerpakket van de PHEV heeft een capaciteit van 13,8 kWh. Wanneer de batterij volledig is opgeladen, zou het elektrische rijbereik volgens de WLTP-cyclus 54 kilometer bedragen. Zoals vaak haalden wij dat in de praktijk niet, ook al omdat er altijd wel een stukje snelweg in onze af te leggen trajecten zat. Maar 45 kilometer is wel mogelijk, wat al niet slecht is voor een plug-inhybride van dit kaliber.

De batterij opladen aan het stopcontact verloopt via een interne lader waarvan het vermogen beperkt is tot 3,3 kW en waaraan een volledige laadbeurt in principe zo’n drie en een half uur in beslag neemt (5 uur aan een klassiek stopcontact). Die lader bevindt zich onder de koffervloer, maar palmt maar een klein beetje laadvolume in (de benzinetank moest wel aan inhoud inboeten, want die kan nog maar 47 liter bevatten in plaats van 67). Voor de batterij hoefde zelfs helemaal geen kofferruimte te worden opgeofferd, want die ligt in een sandwichvloer onder de voorstoelen en boven op de transmissietunnel. Het WLTP-normverbruik bedraagt 1,8 l/100 km, maar het praktijkverbruik hangt zoals altijd af van de gebruiksomstandigheden – en van je oplaaddiscipline.

Onderweg is de Kia Sorento PHEV een rijdend salon, met een bijzonder comfortabel interieur en een afwerking die naar premium ruikt. Het hybride aandrijfgeheel is erg geslaagd en kwijt zich in alle zachtheid van zijn taak. Gezien zijn formaat, zijn gewicht en zijn roeping als grote gezinsauto leent deze grote Kia zich natuurlijk het meest voor een soepele rijstijl. Het enige dat (een beetje) stoort tijdens het rijden, is de stugheid van de achtertrein. Oneffenheden die rimpelloos worden geabsorbeerd door de voortrein, kunnen een goed voelbaar schokje veroorzaken wanneer je er met de achterwielen over rijdt. Onoverkomelijk is dat echter niet.

2021 Kia Sorento PHEV - Review AutoGids

Verdict

De Kia Sorento PHEV is een gemoedelijke reisauto die desgevallend zeven inzittenden kan vervoeren, natuurlijk met de gebruikelijke beperkingen voor de inzittenden op de derde rij (en voor de bagage: in zevenzitsconfiguratie slikt de Sorento PHEV nog maar 175 liter). Bovendien heeft hij zijn looks mee, terwijl op de afwerking en het rijcomfort weinig af te dingen valt. Met een minimumprijs van 55.090 euro is hij een dure Kia, maar wie zijn autokosten fiscaal kan inbrengen, kan er zijn voordeel mee doen.

  • Rij- en interieurcomfort
  • Look, afwerking
  • Nog steeds verkrijgbaar met 7 plaatsen
  • Wat stugge achtertrein
  • Hoge prijs
  • Onhandig formaat in de stad

In dit artikel : KIA, KIA Sorento

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker