Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Mazda CX-30 SkyActiv-X met automaat?

Geschreven door Alain Devos op

Mazda vierde in 2020 zijn 100ste verjaardag met verschillende speciale edities, onder meer van de CX-30. Hoofdredacteur Alain Devos vond dat een heel goede reden om nog eens achter het stuur te kruipen.

Met AutoGids hadden we grootse dingen rond die 100ste Mazda-verjaardag gepland, stijl een reünie van een reeks klassieke modellen. Corona gooide (alweer) roet in het eten, maar uitgesteld is niet verloren. En ondertussen troostte ik mezelf toch enigszins met een testrit van de 100th Anniversary Edition van Mazda’s compactste SUV, de fraaie CX-30. Voorzien van de inmiddels welbekende SkyActiv-X-technologie, natuurlijk. Je kent die technologie intussen wel, de als pittig omschreven benzinemotor wordt verondersteld quasi even zuinig te zijn als een diesel.

Maar eerst nog even over die verjaardagseditie van de CX-30, enkel verkrijgbaar met de witte lak van de Mazda R360 Coupé. Leuk, zelfs al zullen er niet veel Belgen zijn die zich die eerste personenauto van het merk nog herinneren. De 100th Anniversary-editie onderscheidt zich echter ook nog met aparte vloermatten, hoofdsteunen, bekledingstoffen voor de stoelen en natuurlijk ook de onvermijdelijke logo’s.

Geen wereldnieuws, de mechaniek van deze Mazda CX-30 is sowieso een pak interessanter. En dan heb ik het dus over de SkyActiv-X, hier in combinatie met een zestrapsautomaat. Ook zonder die feestkledij beschikbaar vanaf 31.590 euro, maar u kan de CX-30 met deze motor voor 30.090 euro ook al hebben met de manuele zesbak. Vierwielaandrijving behoort ook de mogelijkheden, maar dan starten de onderhandelingen bij 35.690 euro. Voor de feesteditie rekent de Belgische invoerder je 36.890 euro aan.

Leuk

Test Mazda CX-30 100th Anniversary - AutoGids 2021

Sommigen vinden het design van de elektrische MX-30 geweldig, anderen helemaal niet. Ik zit in het tweede kamp, ik vind het concept met die kleine achterdeurtjes echt heel vreemd. Maar goed, over smaken en kleuren… Van de CX-30 ben ik net wél een grote fan. Compact en toch gespierd en dus sportief, dit soort ontwerpen maakt van Mazda nog altijd een beetje het Alfa Romeo uit Japan.

Het interieur is helemaal top. Het dashboard en de middenconsole ogen op een elegante én rustgevende manier sober, maar je beschikt wel over dezelfde functies als in andere moderne auto’s. Het centrale scherm voor het infotainment laat zich alleen nog via klassieke knoppen en toetsen bedienen, maar daar kan ik best wel mee leven. Het komt de gebruiksvriendelijkheid zelfs ten goede.

De (kleine) dorst van een dieselmotor? Niet echt, al kan ik wel leven met een gemiddelde van zo’n 7 liter benzine per 100 kilometer. Ook al omdat mijn testauto dus van een zestrapsautomaat was voorzien en ik zeker geen pogingen heb gedaan om er een zuinigheidsrecord mee te vestigen. Ondanks een vermogen van 186 pk, maakt de 2 liter geen echte sprinter van de CX-30. Met de manuele bak zijn de sportieve mogelijkheden allicht wat groter, maar voor mijn verplaatsingen in en rond Brussel word ik een alsmaar grotere fan van automaten. Qua rijdynamiek ziet het ook wel snor, de ophanging is zelfs behoorlijk stug en laat het je meteen weten als het wegdek slechter wordt.

Jammer

Test Mazda CX30 - AutoGids 2021

Wel, ik had het dus al over dat niet echt optimale veercomfort. En bij iets hogere toerentallen laat de motor zich ook wel wat horen. Maar dan zette ik het volume van de overigens bijzonder goed klinkende audio gewoon wat hoger. Echt storend wordt de viercilinder trouwens nooit.

Om het toch nog even over het comfort te hebben, met zijn lengte van 4,4 meter is de CX-30 natuurlijk een eerder compacte SUV. De zitruimte achterin is dus niet zo royaal, lange mensen zullen het daar tijdens een langere verplaatsing niet echt prettig vinden. Behalve de been- is ook de hoofdruimte er beperkt. Een verhuiswagen is de Mazda evenmin, al valt een laadvolume van minstens 430 liter nog wel mee.

Dus

Het blijft een originele keuze, deze Mazda CX-30. Ook al omdat je hem niet met compactere (dan de 2 liters) motoren kan krijgen en er van een hybride aandrijving ook nog geen spoor is. Maar de SkyActiv-X is een knappe realisatie en ik heb het echt wel voor de looks van zowel de buiten- als de binnenkant. Wat het eerste betreft, de zwarte kunststof zou misschien wat minder prominent mogen zijn. Maar goed, die hoort ook letterlijk bij het sportieve sfeertje dat rond de auto hangt.

 

Verwante testen

In dit artikel : Mazda, Mazda CX-30

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker