Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Abarth 595 Competizione MY2021 - blauwe branieschopper

Geschreven door Yeelen Möller op

180 pk in een autootje dat je in je binnenzak kan steken, het blijft een recept dat een brede grijns op je gezicht tovert. Maar de Abarth 595 Competizione MY2021 houdt het beslist ouderwets, met alle voor- en nadelen van dien.

Prijs
NB

Concept

Net zoals de Fiat 500 al 14 jaar overleeft, en springlevend blijft qua verkoopcijfers, staat de Abarth 595 nog steeds recht en heeft de kleine sportieveling zelfs recht op een bescheiden update. Voor modeljaar 2021 bestaat het Abarth 595-gamma uit vier versies: de Abarth 595 zonder achtervoegsel en met 145 pk, de Abart 595 Turismo met 165 pk en de Abarth 595 Competizione en Esseesse, beiden met een 180 pk sterke 1.4 T-jet viercilinder turbobenzine.

Ons testmodel was de Abarth 595C Competizione in de nieuwe lakkleur 'Blu Rally', een matblauw kleurtje dat volgens Abarth is geïnspireerd op de Fiat 131 Abarth Rally uit de jaren '70. De kleine vierpitter haalt zijn hoge piekvermogen dankzij een Garrett GT1446-turbo en verzorgt zijn tractie met een (optioneel) mechanisch sperdifferentieel. Koni FSD-schokdempers moeten dan weer voor een strakke dynamiek zorgen in de bochten.

Voor het interieur krijgt de Abarth 595 MY2021 ook een paar upgrades, zoals de sportknop, die nu is omgedoopt tot 'Scorpion mode' en die de gasrespons verscherpt en ook de stuurbekrachtiging iets zwaarder maakt. Een 7-duim infotainmentscherm is standaard en is ook compatibel met Android Auto en Apple CarPlay, terwijl het dashboard overtrokken is met Alcantara.

Weggedrag

Dat de Abarth 595 Competizione een brulkikker is, hoor je direct bij het starten. Zijn sportuitlaat met kleppensysteem laat een luide brom horen bij stationaire toerentallen, een geluid dat eventjes wegebt bij rustig rijden, maar dat extra luid terugkeert als je het gaspedaal vloert, toch bij bepaalde toerentallen. Het is ietwat onvoorspelbaar wanneer de vier pijpjes het luidst van zich laten horen, maar dat maakt het tegelijk ook leuker om net in die 'sweet spot' te zitten als je een tunnel inrijdt. Ook erg vermakelijk is het turbogeluid als je van het gas af gaat. Maar het leukst van al: het geluid komt niet uit de speakers, het zijn nog ouderwetse mechanische klanken.

Over ouderwets gesproken: de Abarth 595 begint zijn leeftijd wel wat te tonen. Niet langs de buitenkant, dat er nog altijd erg strak en fris uitziet, al doet de sportieve bodykit van de Abarth misschien wat afbreuk aan de elegantie van het basismodel. De rimpels zitten langs binnen, waar je nog steeds te hoog zit en geen diepteregeling van het (iets te schuine) stuur hebt om soelaas te bieden. Ook de materialen zijn plastic fantastic, al ziet het Alcantara stuurwiel met carbon inzetstukjes er wel knap uit, en heeft het een goede dikte.

Ook het gebrek aan elektronische hulpjes en systemen verraadt dat de basis van dit model al uit 2007 komt. Dat is soms een voordeel, er zijn geen rijstrookassistenten of dodehoeksensoren die je doen schrikken met licht- en geluidssignalen. Maar het kan ook een nadeel zijn, want het is al even geleden dat we nog in een auto reden zonder cruise control. Een licht- en regensensor en parkeersensoren achteraan zijn er gelukkig wel... voor 350 euro!

Het gebrek aan knopjes betekent wel dat de Abarth 595 Competizione nog een heerlijk analoge rijervaring biedt. Een hydraulisch bekrachtigd stuur dat veel feedback biedt, maar ook iets te veel tegenwerkt in de sportmodus, een vlot schakelende vijfbak(!) en een hitsige benzinemotor die naar je gevoel nog een paar duizend toeren verder zou kunnen trekken. Met een gewicht van amper 1,1 ton is 180 pk ook meer dan genoeg om een flink tempo aan te houden, terwijl het snelheidsgevoel nog wordt versterkt door de compacte afmetingen en, in het geval van de 595C, het open dakje.

Qua comfort kunnen we kort zijn: de Abarth 595 Competizione is een stuiterbak, zeker met de Sabelt-kuipzetels. Het is dus geen aanrader om hem als dagelijks vervoer te gebruiken als je in de nabijheid van verkeersdrempels en kasseien woont. In ruil daarvoor krijg je wel een chassis dat uiterst strak en gecontroleerd blijft in de bochten, met de mogelijkheid om de kont te laten meedraaien als je de rem inzet in de bochten.

Verdict

Perfect kan je de Abarth 595 Competizione MY2021 niet noemen, verre van zelfs. Hij is ouderwets, stuiterhard en grotere mensen zitten er niet goed in. Maar toch is het heel gemakkelijk om er verliefd op te worden, want zijn looks staan nog steeds als een huis, hij biedt massa's rijplezier en is niet bang om van zich te laten horen. Wat zijn we blij dat dit soort auto's nog bestaat.

  • Nog steeds knappe uitstraling
  • Sportief geluid
  • Prestaties en dynamiek
  • Te hoge zitpositie
  • Gedateerd interieur
  • Hard afgeveerd

In dit artikel : Abarth, Abarth 500

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker