Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Bentley Continental GT Speed - operatie tegengewicht

Geschreven door Iwan Kneuts op

In afwachting van de homologatie van de nieuwe Continental GT Speed gunde Bentley ons als voorproefje enkele snelle circuitrondjes met een testprototype. En die waren best overtuigend...

Concept

Net geen tien jaar geleden zaten we ons op het circuit van Navarra af te vragen wat we daar met de toen nog naar nieuw ruikende Bentley Continental GT V8 verloren hadden. En nu zitten we hier in Neuburg achter het stuur van de gloednieuwe Bentley Continental GT Speed te hopen dat de verantwoordelijken ons nog wat extra rondjes in de Audi-speeltuin zouden gunnen.

Toch volstonden de enkele ronden om uit te vissen dat de chassisingenieurs - onder leiding van Florian Sprenger - alles, maar dan ook echt alles uit de kast hebben gehaald om de lemen voeten van deze 2,3 ton zware reus in sportschoenen te wurmen.

Toen, in Navarra, werd niet alleen het bochtige deel van het circuit vermeden, er werd ons ook nog eens op het hart gedrukt om goed op onze tellen te passen. Hier en nu, ondanks het aanzienlijke aantal stevige rempunten, niet.

De reden hiervoor zijn de gigantische remschijven die achter de speciaal voor de Speed ontworpen 22-duimvelgen schuilen. Koolstofceramische kanjers met een diameter van maar liefst 440 millimeter, met daarop gigantische klauwen met maar liefst tien zuigers.

Het betreft een optie, maar wel één die garandeert dat de kloeke coupé onder alle omstandigheden perfect stopt. Bovendien wegen deze remmen 33 kilogram minder dan de standaard stalen exemplaren, wat hem ook nog eens scheelt in onafgeveerd gewicht.

Bentley Continental GT Speed 2021 - Prototype test

Weggedrag

659 pk levert de zes liter grote TSI-twaalfcilinder, 24 meer dan de huidige W12, bij een ongewijzigd maximumkoppel van 900 Nm. Samen goed voor een topsnelheid van 335 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 3,6 seconden.

Hij klinkt ook zo snel, mede dankzij de (alweer optionele) Akrapovic-uitlaat. In Sport-modus valt het best op hoe de samenwerking tussen de motor en de versnellingsbak is aangepast aan het snellere werk. Hier wordt schaamteloos voor de hoge toeren gekozen door bij het accelereren het opschakelen uit te stellen en bij het afremmen iets vroeger terug te schakelen.

We zouden liegen wanneer we zeggen dat de Bentley-ingenieurs erin geslaagd zijn om het hoge gewicht van de Continental GT Speed onder de elektronische mat te moffelen. Ondanks de gigantische remmen voel je het gewicht duwen, maar de beet van de remmen en de deceleratie is desondanks geruststellend.

Toch zijn het niet de acceleratie noch de remkracht die het meeste indruk maken. Eerder de manier waarop hij de bochten inzet. Met de gretigheid waarmee een jonge jack russell naar de broekspijp van de postbode hapt, viseert de GT Speed de koorde. Direct en accuraat, zelfs een beetje speels.

De grootste troef van de GT Speed is de achterwielbesturing, die Bentley voor het eerst op de Flying Spur gebruikte en die nu weliswaar met een aangepaste sturingssoftware ook onder de GT Speed zit. Tot ongeveer 80 km/u draaien de achterwielen in de tegengestelde richting van de voorwielen om handiger maar vooral snediger te sturen. Vanaf 80 km/u volgen de achterwielen de voorwielen om de stabiliteit te verhogen.

De echte primeur voor Bentley is het elektronisch gestuurde achterdifferentieel met de poëtische naam eLSD dat samen met de tractiecontrole en de actieve chassissystemen zorgt voor een betere controle in de bochten en een verhoogde stabiliteit rechtdoor.

En de actieve stabilisatoren, die we onder de naam Bentley Dynamic Ride kennen van de Bentayga en de derde generatie van de Continental GT, countert kordaat alle rolbewegingen van het koetswerk. In de sportiefste afstelling bouwen de in de antirolstang geïntegreerde elektrische motoren in 0,3 seconden tot 1.300 Nm op om de auto waterpas te houden.

Bentley Continental GT Speed 2021 - Prototype test

Verdict

De essentie van de korte presentatie was de dynamische kwaliteiten van de Continental GT Speed in de verf te zetten. En daar is Bentley in geslaagd. Want hoewel het gewicht steeds prominent aanwezig en voelbaar is, waren er toch momenten dat we de dreiging van de weegschaal vergaten. Of dit een auto is om trackdays mee af te schuimen, durven we te betwijfelen. Maar af en toe eens goed het zwijn door de bieten jagen, moet mogelijk zijn. Intussen is het aftellen tot het najaar, wanneer de definitieve versie zowel in coupé- als in cabrioversie klaar zal zijn.

In dit artikel : Bentley, Bentley Continental GT

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars