Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Hyundai Kona 1.6 T-GDI N Line - kleine broer

Geschreven door Klaas Janssens op

Je wil een sportieve Hyundai Kona, maar de N is je te hardcore? Dan moet je deze N Line hebben: wat sportiever, maar niet afgetraind.

Prijs
NB

Concept

Aan de top van het gamma staat de nog nagelnieuwe Hyunda Kona N, aangedreven door de 2 liter-turbobenzine van de i30 N. In de hardcore SUV levert de drukgevoede vierpitter een piekvermogen van 280 pk en een maximumkoppel van 392 Nm, power die op de voorwielen gezet wordt van de gerobotiseerde N-DCT met dubbele koppeling en acht verzetten. Geholpen door een elektronische lanceerhulp sprint de Hyundai Kona N in amper 5,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Te heftig? Geen nood, want de Koreaanse constructeur heeft een tussenoplossing voorzien: de N Line.

De N Line is een sportief uitrustingsniveau dat Hyundai introduceert op de facelift van de Kona. Die facelift combineert een wat strakker getrokken koetswerkontwerp met een technologisch opgewaardeerd interieur dat een heleboel snufjes overneemt van de nieuwe Hyundai i20. De volledige middenconsole werd hertekend, om plaats te bieden aan de nieuwe multimediamodule met een aanraakscherm van 10,25 inch. De N Line voegt daar agressiever vormgegeven bumpers aan toe in koetswerkkleur, een uitlaat met dubbele einddemper en een sportiever uitgedost interieur dat een heleboel N-logo's combineert met rode stiksels. Let ook op de sportstoelen en het sportstuur.

Test 2021 Hyundai Kona N Line - Review AutoGids

Weggedrag

Je kan de Hyundai Kona N Line ook bestellen met bescheiden motoren, op zowel benzine als diesel. Maar wie het sportieve uitrustingsniveau niet wil reduceren tot wat visuele show, moet eigenlijk voor de 1.6 T-GDI kiezen. Dan ligt een een 198 pk en 265 Nm sterke turbobenzine onder de motorkap, een vierpitter die de voorwielen aandrijft via een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 7,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 210 km/u, al voelt de Hyundai Kona 1.6 T-GDI eerder vlot dan echt snel aan. De motorrespons en het schakelgedrag missen wat agressiviteit, het verbruik is aan de hoge kant.

Hoewel de N Line er vooral voor moet zorgen dat de Hyundai Kona er sportiever uitziet, vinden we de compacte SUV ook wat beter rijden. Het weggedrag wordt gekenmerkt door een direct stuur en een snedige voortrein, zodat je kwiek van de ene naar de volgende bocht sprint. Hoewel de ophanging nog steeds raad weet met alle types wegdek, gaat het koetswerk niet al te fel duiken onder het remmen of hangen bij het nemen van bochten. Echt speels kan je de Hyunda Kona N Line moeilijk noemen, maar het weggedrag is naast efficiënt ook dynamisch genoeg.

Test 2021 Hyundai Kona N Line - Review AutoGids

Verdict

De facelift maakt de vernieuwde Hyundai Kona wat slimmer, terwijl het nieuwe uitrustingsniveau N Line een gezonde dosis sportiviteit toevoegt. De combinatie werkt best, toch in combinatie met de nu 198 pk sterke 1.6 T-GDI. Of dat ook wil zeggen dat je voor het felblauwe laktint van onze testwagen opteren, moet je vooral zelf beslissen.

 

  • Leuke looks
  • Facelift met extra tech
  • Prettig weggedrag
  • Beperkte modulariteit, hoge laaddrempel
  • Dorstige 1.6 T-GDI
  • Het is geen echte N

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Kona

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker