Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Volkswagen Arteon Shooting Brake R - stijlvol sportief

Geschreven door Alain Devos op

De facelift van de Volkswagen Arteon voegt zowel een stijlvolle Shooting Brake als een sportieve R toe. Zorgt die combinatie voor vuurwerk?

75.040 €

Concept

Ondanks zijn sierlijke lijnenspel en luxueuze uitstraling heeft de VW Arteon nog geen potten kunnen breken. Maar daar zou deze in 2020 geïntroduceerde facelift wel eens verandering in kunnen brengen. Om de commerciële slagkracht van de premium Passat te vergroten, introduceert Volkswagen een heleboel nieuwe versies. Het opvallendst is de komst van een break; die Wolfsburg niet als Variant, maar als Shooting Brake op de markt zet. Met neergeklapte achterbank bedraagt de maximale laadvolume dan 1.632 liter.

Die facelift van de Volkswagen Arteon introducteert bovendien nieuwe motorversies, waarvan de plug-inhybride variant - gebaseerd op de VW Passat GTE - over het met meeste commerciële slagkracht beschikt. Maar de Duitsers hebben niet alleen aan de fleetrijders gedacht, voor de liefhebbers is er nu ook een sportieve R. De aandrijflijn is die van de VW Golf R en de VW Tiguan R: een drukgevoede 2 liter-viercilindermotor die een vermogen van 320 pk combineert met een maximaal koppel van 420 Nm, netjes op de weg gezet via de gerobotiseerde DSG-zevenbak met dubbele koppeling en via de 4Motion-vierwielaandrijving met vectoriële koppelverdeling op de achteras.

Het oog moet dan natuurlijk ook worden verwend, het is wel de bedoeling dat jij én je omgeving zien dat je met iets bijzonders rijdt. Daarom komt de Volkswagen Arteon Shooting Brake R zowel vanbuiten als vanbinnen met de nodige sportieve opsmuk. Denk dan aan een wat agressiever rooster, aan aangepaste bumpers en spiegelbehuizingen, aan aparte velgen met heel opvallende blauwe remklauwen erachter, aan sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, aan een sportstuur (met wel iets te kleine “toetsen”) en aan een voor zo’n topmodel sowieso al vrij complete uitrusting. Alle Arteons kregen recent ook een nieuw infotainmentscherm en aanverwante bedieningen. Met voor sommige functies schuivers in plaats van echte toetsen, we kunnen alleen maar – tot vervelens toe – herhalen dat we daar het voordeel nog altijd niet van hebben ontdekt.

Weggedrag

De Volkswagen Arteon Shooting Brake R is niet alleen leuk om naar te kijken, maar ook prettig om mee te rijden. Hij accelereert bijzonder snel - de sprint van 0 naar 100 km/u lukt in 4,9 seconden - en kleeft aan het asfalt, waarbij de slimme 4Motion-vierwielaandrijving erover waakt dat onder- of overstuur snel gecorrigeerd wordt. Het gaat haast te gemakkelijk, waardoor je amper gewaar wordt hoe snel je eigenlijk aan het rijden bent. Alleen het artificiële motorgeluid houdt je enigszins bij de les, maar gaat al snel vervelen.

Misschien zijn we ter zake wel al een beetje té verwend, maar de echte kick blijft toch wat uit. Je zou zomaar vergeten dat je met een 320 pk sterke R-sportversie onderweg bent, al kan je dat ook als een voordeel zien. Vooral omdat je het beest alsnog kan wakker schudden als je voor de sportievere rijmodi kiest, al heb je dan eigenlijk een circuit nodig om te genieten van het volle potentieel van zowel de motor als het onderstel. Mik je echt op dat soort sensaties? Dan is de compactere VW Golf R met dezelfde motor wellicht een nog wat betere keuze.

Begrijp ons in elk geval niet verkeerd, dankzij die turbomotor, die strakkere onderstelset-up en die intelligente vierwielaandrijving ontpopt de Volkswagen Arteon Shooting Brake R zicht tot een van de beste rijmachines uit de VW-stal. We beseffen het nog niet helemaal, maar binnenkort gaan we dit soort wagens hard missen, wanneer de elektrische-modellen het helemaal overgenomen hebben. Tenzij de beloofde GTX-versies alsnog voor wat dynamische impulsen kunnen zorgen en we onze sportieve honger op een andere manier kunnen stillen.

Verdict?

Jawel, de VW Passat is nog steeds de logischere keuze, wegens handiger, ruimer en goedkoper dan een vergelijkbare Volkswagen Arteon. En dat telt dubbel en dik als je de Variant vergelijkt met de Shooting Brake, toch tot je ook het lijnenspel in de vergelijking betrekt. Of in het geval van de sportieve R-versie: ook de sensaties. Want de Volkswagen Arteon Shooting Brake R is en leuk om naar te kijken en prettig om mee te rijden. Of je dat dan ook dik 64.000 euro waard is...

 

 

 

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Arteon

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker