Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Mercedes T 180 (2022) - Franse ster

Geschreven door Olivier Maloteaux op

De Renault Kangoo is er nu ook als luxueuzere Mercedes T-Klasse. AutoGids doet de test met de T 180.

Concept

Net als ‘Jeep’ is de eigennaam ‘Kangoo’ in de loop der jaren uitgegroeid tot een generische soortnaam voor een bepaalde categorie van voertuigen: de bestelbreak, een praktische en betaalbare gezinswagen, afgeleid van een lichte bestelwagen. Ook Mercedes heeft zijn ‘kangoo’. Letterlijk zelfs, want de T-Klasse is een technische kloon van Renaults jongste bestelbreak. Deze Mercedes loopt trouwens in Frankrijk van de band, meer bepaald in Maubeuge, op dezelfde band als de Kangoo (die zijn basis ook nog deelt met de Nissan Townstar). Toch kleefde das Haus niet gewoon zijn logo op Renaults bestelbreak. De Duitse constructeur heeft ook enkele aanpassingen doorgevoerd.

Het is alweer van 2012 geleden dat Mercedes zijn kleine bestelbreak op basis van de Kangoo lanceerde. Hij kreeg de naam Citan en was afgeleid van de Kangoo II. Zijn opvolger wordt omgedoopt tot T-Klasse, om beter aan te sluiten bij de rest van het Mercedes-gamma. De bestelwagenvariant heet echter nog altijd Citan... en bestaat ook als Citan Tourer, een versie met achterbank die wel minder chic, maar ook minder duur is dan de T-Klasse. De technische basis is uiteraard die van de Kangoo III, het zogenoemde CMF-C-platform. Mercedes wijzigde niets aan de structuur, maar gaf zijn wagen natuurlijk wel Mercedes-logo’s, evenals specifieke koetswerkkleuren en andere lichten.

In het interieur monteerde Mercedes zijn eigen stuur, uitgerust met kleine aanraakoppervlakken, zoals bij de andere modellen van het merk. Anderzijds is er van digitale instrumenten geen sprake: de T-Klasse stelt zich tevreden met twee wijzerplaten, die een multifunctioneel scherm van 5,5 duim flankeren, waarop informatie van de boordcomputer en het navigatiesysteem wordt weergegeven. Mercedes hertekende ook de bovenzijde van het dashboard, die (als optie...) kan worden overtrokken met zogenoemde Neotex-bekleding, specifiek artificieel nubuckleder dat er mooi uitziet. Alle andere delen van het dashboard zijn echter afgewerkt met harde kunststoffen het Mercedes-logo onwaardig. De stoelen kunnen worden bekleed met kunstleder (Artico) of een mix van kunstleder en microvezel, maar niet met echt leder.

Het centrale scherm vooraan is wat kleiner dan bij Renault (7 in plaats van 8 duim), maar bedient een multimediasysteem van Mercedes zelf, met onder meer de intuïtieve spraakbediening MBUX, die erg doeltreffend blijkt in dagelijkse omstandigheden. De ingenieurs vertelden ons dat ze de schuimvulling van de stoelen hebben aangepast, maar zacht kunnen we ze nog altijd niet noemen. Belangrijker is echter dat de Duitse constructeur een bijkomende airbag tussen de voorstoelen heeft geplaatst. Die ontplooit zich bij zijdelingse aanrijdingen om te voorkomen dat de voorste inzittenden tegen elkaar botsen. De T-Klasse beschikt dus over zeven airbags, tegenover zes voor zijn orgaandonor, de Renault Kangoo.

Mercedes T Review

Rijgedrag

Zoals het een goede gezinswagen betaamt, bulkt de Mercedes T-Klasse van de opbergvakken, waaronder een dakconsole vooraan (al heb je lange armen nodig om daar voorwerpen uit te halen). Achteraan beschikt het model standaard over twee schuifdeuren, naar wens voorzien van klapramen (standaard) of ruiten die elektrisch open kunnen (optie). Momenteel is de T-Klasse enkel verkrijgbaar als vijfzitter, maar volgend jaar zou er een verlengde versie komen, die plaats biedt aan maximaal zeven passagiers. Volgens de ontwikkelaars zal die variant een tweede rij met drie afzonderlijke én verschuifbare achterstoelen hebben. De korte versie met vijf plaatsen, die we hier beschrijven, stelt zich tevreden met een achterbank uit één stuk – in tegenstelling tot de vierling Citroën Berlingo/Opel Combo/Peugeot Rifter/Toyota ProAce City Verso. En anders dan die concurrenten heeft de T-Klasse evenmin recht op een glazen dak.

Anderzijds is het plaatsaanbod vrij van kritiek. Net als de Kangoo is de bestelbreak van Mercedes dan ook een stuk groter geworden: de T-Klasse is maar liefst 20 centimeter langer dan zijn voorganger. Om je een idee te geven: dat is ongeveer het verschil in lengte tussen een Volkswagen Polo en Golf. Zo treedt het model een andere dimensie binnen, temeer omdat ook de breedte toenam. Dat komt de interieurruimte ten goede: achterin kunnen drie volwassenen zitten zonder dat ze met hun ellebogen of benen tegen elkaar aanschurken. De koffer is tegelijk ruim en praktisch en kan prat gaan op een erg lage tildrempel, een inherente troef van dit segment. De tweedelige achterbank (neerklapbaar in 60/40-verhouding) verdwijnt in de vloer en maakt een perfect vlakke laadvloer vrij. Alleen betreuren we dat de wanden van de koffer zijn afgewerkt met harde kunststoffen, die nogal krasgevoelig lijken. Eveneens jammer is dat je moet bijbetalen voor het 12-voltstopcontact in de koffer, net als voor de twee USB-poorten op de tweede rij.

In afwachting van de elektrische Mercedes EQT, die in de loop van 2023 op de markt komt, vinden we onder de motorkap de 1.5-dieselmotor van Renault (95 of 115 pk) of de 1.3-turbobenzinemotor (100 of 130 pk) die Renault en Mercedes samen hebben ontwikkeld. In beide gevallen raden we aan voor de krachtigste versie te opteren, aangezien de bestelbreak wellicht vaak beladen zal rondrijden. De benzinemotor met 130 pk (T 180) toont zich erg aangenaam en is sneller dan de diesel. Met uitzondering van de diesel met 95 pk beschikken alle varianten over een gerobotiseerde zevenversnellingsbak van Getrag-origine die zich aangenaam van zijn taak kwijt en goed gespreid is. We geven ook nog mee dat de versnellingspook niet op de stuurkolom staat zoals bij andere Mercedes-modellen, maar boven aan de middenconsole, zoals bij de Kangoo. De verbruiksmeter gaf tijdens onze testrit een gemiddelde van 7,4 l/100 km.

Het weggedrag is in alle gevallen gezond en het compromis comfort-rijgedrag is uitstekend voor dit segment, al mist het stuur wat feedback. Ook belangrijk om te weten is dat de T-Klasse recht heeft op alle nieuwe rijhulpsystemen, met inbegrip van de semiautomatische fileassistent, die de wegmarkeringen volgt en een veilige afstand tot voorliggers bewaart. Voor een zachtere rijervaring heeft Mercedes de veer-dempercombinaties van de Kangoo gewijzigd, maar de zachtheid van de berlines met ster hoef je niet te verwachten. Met zijn hoge dak genereert deze bestelbreak bovendien meer stroomlijngeluiden op de snelweg.

Mercedes T Review

Verdict

We moeten eerlijk zijn: Mercedes heeft veel meer gedaan dan enkel een grote ster op de neus van de Kangoo gekleefd. De T-Klasse biedt hoogwaardigere bekledingen (als optie weliswaar...) en een bijkomende airbag aan en sleutelde ook aan het algemene comfort van Renaults bestelbreak, zonder daarbij te raken aan de praktische kwaliteiten en rijeigenschappen van het model. Toch blijft dit in essentie meer een Renault dan een Mercedes, met onder meer veel harde kunststoffen in het interieur. Objectief gezien lijkt de meerprijs van 3.000 euro bij gelijke uitrusting ten opzichte van de Kangoo ons dan ook niet gerechtvaardigd, tenzij je absoluut een ster op de motorkap wilt.

Mercedes T Review

 

Verwante testen

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker