Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Ford S-Max Hybrid - zuinig met z'n zevenen

Ford wil bewijzen dat MPV's wél nog hip kunnen zijn door de S-Max en Galaxy de hybridiseren. De zelfladende Ford S-Max Hybrid belooft het verbruik van een diesel, maar dan op loodvrij. Maar is dat nog wel genoeg om te overtuigen?

44.370 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Concept

MPV's of monovolumes waren nooit hip, maar nu zijn ze ook niet meer populair vanwege het allesverslindende commerciële overwicht van de SUV's. Toch houdt Ford in Europa nog even vast aan zijn strohalm in de vorm van de Ford S-Max en de Ford Galaxy, twee MPV's volgens het oude recept voor de grote gezinnen die vooral rationele beslissingen maken.

In een poging de S-Max en Galaxy nog enigszins relevant te maken voor de huidige markt, en om de Europese CO2-boetes te vermijden, rust Ford zijn MPV's nu ook uit met de hybride aandrijflijn van de Kuga FHEV, te weten een 2.5-benzinemotor die volgens de efficiënte maar minder krachtige Atkinson-cyclus draait, terwijl een elektromotor het gat opvult en voor een totaal vermogen van 190 pk zorgt.

Dankzij het hybride geheel stoot de Ford S-Max Hybrid op papier 10% minder CO2 uit dan de dieselversie (die is er nog met 150 of 190 pk), terwijl het verbruik gelijkaardig zou moeten zijn. Interessant is ook dat, in tegenstelling tot de Mondeo Hybrid, de batterij geen lelijke en onpraktische bult maakt in de koffer. Dankzij een anders gevormde uitlaat en een vloeistofkoeling is de laadvloer vlak gebleven en is er nog steeds plek voor 7 inzittenden, al vertoeft de derde zitrij beter in de grotere Galaxy.

Weggedrag

We konden de Ford S-Max Hybrid testen voor een perstripje naar Duitsland, een primeur voor ondergetekende sinds het begin van de coronacrisis. Dat betekent dat we vooral kilometers hebben gemaald op de snelweg, maar ook wat meer bochtige parcours hebben ontdekt. We zullen de conclusie al even verklappen: de S-Max voelt zich op beide routes perfect thuis.

Dankzij zijn comfortabele zetels (toch als je voorin zit, achteraan hoorden we wat geklaag) en zijn grote glaspartijen is de S-Max een gemakkelijke en overzichtelijke kilometervreter. De zitpositie en de hoge voorruit doen denken aan iets tussen een SUV en een minibusje, maar als je weer uitstapt valt het op dat dit toch een vrij lage auto is. Ook omdat de deuren erg laag openen en dus gemakkelijk tegen hoge trottoirs botsen.

Daarnaast wordt de Ford S-Max al sinds zijn eerste generatie geprezen voor zijn dynamische weggedrag, daar vormt deze Hybrid geen uitzondering op. Het stuur reageert direct en de koets maakt geen overtollige rolbewegingen, waardoor deze MPV in zijn nopjes is op vloeiende wegen. Als de kinderen op school zijn afgezet, kunnen papa of mama zich dus amuseren op weg naar huis of naar het werk (of is dat dubbelop in deze tijden?).

Een kleine domper is wel de hybride aandrijflijn, die niet van de pittigste is en ook lawaai kan maken als een oude CVT, ook al gaat het hier om een 8-trapsautomaat. Het komt omdat de motor al snel toeren moet maken om het tempo op te voeren, wat het gevoel geeft van veel blabla en weinig boemboem. Het schakelen gebeurt echter naadloos en het grote voordeel van de hybride krachtbron is natuurlijk zijn schappelijke verbruik: 6,3 l/100 km (op de boordcomputer) is een mooi resultaat na een heel gemengd parcours met zelfs een paar stukjes plankgas op de Autobahn om de topsnelheid te testen (bij 185 op de GPS grijpt de begrenzer in).

Tenslotte is het duidelijk dat, ondanks zijn verschillende updates, de Ford S-Max geen groen blaadje meer is. Deze generatie kwam uit in 2015, een periode waar Ford nog niet bekend stond om zijn mooie interieurs. Het is dan ook hard plastic wat de klok slaat, met een ouderwets ogende knoppenindeling en displays die niet zoveel doen als je zou verwachten. Een duidelijke weergave van hoe vol de batterij van 1,1 kWh is na een perfect gedoseerde remsessie (die score krijg je bij elke stilstand) is er bijvoorbeeld niet.

Verdict

Ford is erin geslaagd een ruime, praktische, zuinige en goed rijdende MPV te maken in de vorm van de S-Max Hybrid. Hij kan zijn leeftijd niet verbergen, maar zijn relatief lage verbruik en zijn fijne rij-eigenschappen hebben ons zonder meer overtuigd. Jammer van de onaangenaam klinkende motor en het feit dat hij commercieel geen schijn van kans maakt tegenover de plug-in hybride SUV's.

  • Comfortabel, ook voor lange ritten
  • Zuinige aandrijflijn
  • Geen ruimteverlies
  • Verouderd interieur
  • Onaangenaam motorgeluid
  • Achterbank minder comfortabel

In dit artikel : Ford, Ford S-Max

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

NIEUWSBRIEF