Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Maserati MC20: Meer dan een mooi snoetje

Geschreven door Klaas Janssens op

De Maserati MC20 is niet alleen erg leuk om naar te kijken, maar ook bijzonder aangenaam om mee te rijden. Al is het weggedrag wel helemaal anders dan we eigenlijk verwachtten.

Het is zeldzaam rustig in Modena en daar wil de Maserati MC20 een einde aan maken. Deze supercar moet de locomotief worden waaraan de rest van het gamma zich kan vastklampen, onderweg naar wat een mooie toekomst moet worden.

Er wordt vooral uitgekeken naar de komst van de Maserati Grecale, een SUV die bouwt op de Giorgio-architectuur van de Alfa Romeo Stelvio. Samen met de Levante Hybrid moet de Grecale voor nieuwe verkoopssuccessen zorgen. De MC20 fungeert vooral als vaandeldrager, als de brug tussen het rijke verleden en de beloftevolle toekomst.

Koetswerk en afmetingen

De Maserati MC20 heeft geen logo's nodig om zijn identiteit te onthullen; het koetswerkontwerp van de 4,7 meter lange en slechts 1,2 meter hoge supercar combineert designelementen van de legendarische Birdcage met de destijds voor de racerij ontwikkelde MC12. Het elegante lijnenspel weert spoilers en andere vleugels. Met dank aan Dallara, dat ervoor zorgde dat de aerodynamisch geoptimaliseerde onderzijde (met een vlakke vloer en vortexgeneratoren) voldoende downforce genereert: ongeveer 100 kilogram bij 200 km/u.

Er komen nog varianten. De Maserati MC20 debuteert als coupé, maar de Italiaanse constructeur maakt ook werk van een roadster én van een 100% elektrische versie, die het portfolio eind 2022 komt vervoegen. De ontwikkeling gebeurt in eigen huis, door het Maserati Innovation Lab, de productie vindt plaats in de historische site op de Viale Ciro Menotti in thuisstad Modena. En die historische link wordt gekoesterd.

Ook de kleuren knipogen naar het rijke verleden van het merk. De Maserati MC20 wordt immers gelanceerd in zes historische, speciaal voor deze supersportwagen ontwikkelde laktinten: Bianco Audace, Giallo Genio, Rosso Vincente, Blu Infinito, Nero Enigma en Grigio Mistero. Nu maakt de Italiaanse constructeur ook werk van verregaande personalisatiemogelijkheden onder de noemer van Fuoriserie. Klant is koning. Toch als hij over een koninklijk budget beschikt.

Test 2021 McLaren MC20 Review

Interieur en kofferruimte

De ontwikkeling van de Maserati MC20 nam amper 24 maanden in beslag en dat zie je aan sommige interieurelementen - zo lijkt het stuur verdacht veel op het exemplaar dat de Alfa Romeo Quadrifoglio gebruikt. Maar de eenvoudige opzet van zowel het dashboard als de cockpit zetten wel de juiste toon: stijlvol, maar functioneel. De zichtbaarheid rondom het koetswerk is opvallend goed, met dank aan de overzichtelijke A-stijlen en de digitale achteruitkijkspiegel.

Centraal op de middentunnel staat de draaitoets waarmee je de verschillende rijmodi selecteert. Die krijgt een klassieke look die wat afsteekt tegen de digitaal ondersteunde selectieknoppen die pakweg AMG, Ferrari en Porsche tegenwoordig gebruiken. Het instrumentarium is volledig digitaal, daar zouden wij dan weer voor een analoge toerenteller geopteerd hebben. Het is een omgeving die rust brengt en je uitnodigt om te rijden, en daar draait het uiteindelijk om.

Zoek niet naar het intussen typische klokje bovenaan de middenconsole, want de Maserati MC20 doet het zonder. Wel aanwezig: een achter een aanraakscherm van 10,15 inch schuilend infotainment met hedendaagse connectiviteitsmogelijkheden, een Android-omgeving met Alexa-spraaktechnologie. Het is ooit anders geweest bij de Italianen… De MC20 komt zonder achterbank, tel het volume voor- en achteraan samen en je komt uit op een bagagevolume van 150 liter.

Test 2021 McLaren MC20 Review

Specificaties en prestaties

De Maserati MC20 introduceert de in eigen beheer gebouwde Nettuno-krachtbron, een propvol F1-technologie gestoken V6-biturbo die een cilinderinhoud van 3 liter combineert met een vermogen van 630 pk (bij 7.500 opm) en een maximaal koppel van 730 Nm (tussen de 3.000 en de 5.500 opm). Die power wordt op de achterwielen gezet via een gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling. Die transmissie telt zes echte versnellingen en twee overdrives, bedoeld om het brandstofverbruik binnen de perken te houden en de CO2-emissies te drukken.

Geholpen door Launch-controlesoftware sprint de Maserati MC20 in minder dan 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 326 km/u. Verschillende rijmodi zorgen ervoor dat je dat prestatiepotentieel kan afstemmen naar de omstandigheden en je persoonlijke skills en/of mood. Je hebt de keuze tussen: Wet, GT, Sport, Corsa en ESC Off. Elke stand komt bovendien met een zachtere instelling voor de dempers, vergelijkbaar met de zogeheten Bumpy-rijstand bij Ferrari.

De 3 liter-V6 reageert kwiek, maakt vrolijk toeren en gaat als een speer. Alleen missen we wat auditief drama, zelfs bij het terugschakelen hoor je de Nettuno nauwelijks van klank veranderen. In Corsa worden de instrumenten wat nadrukkelijker gestemd, maar van een orkest kan je nog steeds niet spreken. Waar is de tijd van de atmosferische V8 die de ether voortdurend in lichterlaaie zette? De versnellingsbak van de Maserati MC20 is goed, alleen zou de robotbak nog een tikkeltje zachter mogen terugschakelen in de mildere rijmodi.

Test 2021 McLaren MC20 Review

Rijgedrag

MC20 staat voor “Maserati Corse 2020”, wat impliceert dat deze sportwagen binnenkort een competitieversie verwelkomt. Naar het voorbeeld van de op de Ferrari Enzo gebaseerde Maserati MC12 die het GT1-kampioenschap meermaals won (van 2006 tot en met 2010) met onder meer Andrea Bertolini aan het stuur. Die Bertolini is ook verantwoordelijk voor de finale set-up van de Maserati MC20. Volgens de Italiaanse piloot was de eenvoud waarmee de MC12 zich over een circuit liet sturen, de sleutel tot zijn succes. Die eenvoud heeft hij ook nagestreefd bij de MC20, maar dan op de openbare weg.

De Maserati MC20 gebruikt een monocoque uit koolstofvezel, de subframes ondersteunen dubbele bovenliggende driehoeken met adaptieve demping. Voor de ontwikkeling kon Modena rekenen op de expertise van Dallara, waardoor de supercar bijzonder stijf en voldoende licht blijft: de MC20 weegt slechts 1.475 kilogram. Toch is de Maserati MC20 geen hardleerse machine geworden, geen hardcore supercar die gebruiksgemak offert op het altaar van snelle Nordschleife-chrono’s.

Eerder integendeel, want het is zijn veelzijdigheid waarmee de Italiaan indruk maakt. Nadat we de Maserati MC20 konden proberen op een afgelopen omloop, begon het stevig te regenen en kwamen de abominale bergwegen zowat blank te staan. Toch hebben we geen pamper moeten aantrekken, ondanks de moeilijke omstandigheden tank je snel en meer dan voldoende vertrouwen op de 630 paarden de sporen te geven.

Het directe stuur, de goed communicerende Brembo-remmen (koolstofkeramische exemplaren die wat minder secuur aanvoelden op circuit, vooral door het plotse aangrijpen in het grensgebied), de opvallend goede tractie op het kletsnatte wegdek en de subtiel ingrijpende rijhulpsystemen zorgen er voor dat je over heel wat speelruimte beschikt vooraleer de Maserati MC20 de pedalen verliest. Hij rijdt net zo gemakkelijk als een Porsche 911 Turbo, maar voelt wel aan als een echte supercar.

Test 2021 McLaren MC20 Review

Belgische prijs Maserati MC20

Een supercar hoeft geen soldenprijs, maar 220.00 euro blijft een flink bedrag. Maar daarvoor krijg je wel een bijzonder coherent totaalpakket voor in de plaats. Geen beperkte oplage voor de Maserati MC20, de Italianen willen er zo veel mogelijk van verkopen.

Maserati MC20 – verdict AutoGids

Dat de Maserati MC20 snel is, hoeft niet te verbazen. Hij trekt zijn streng op de dragstrip en op het circuit, maar wat had je anders verwacht van een supercar met die specificaties? We waren wel verrast door de manier waarop hij zijn prestatiepotentieel op het asfalt legt, door zijn meegaande natuur in moeilijke omstandigheden.

Er zijn scherpere sportwagens, maar er zijn weinig concurrenten die hun bestuurder zoveel speelruimte geven bij het verkennen van de limieten. Je voelt wanneer de grip op is en krijgt meer dan voldoende kansen om je te herstellen, zonder dat dat de elektronische rijhulpmiddelen je vermanend op de vingers tikken.

Het lijnenspel bekoort en de Nettuno-motor presteert geweldig, maar het is de chassisset-up waarmee de Maserati MC20 het verschil maakt. Je zou er elke dag mee kunnen rijden, zelfs als het regent en ook als je door de binnenstad pendelt. Die veelzijdigheid kunnen maar weinig rivalen voorleggen.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars