Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Hyundai i20 N - pocketracer met rallypedigree

Geschreven door Steven Appelmans op

De Hyundai i20 N is de nieuwe instapversie van het N-gamma. Maakt die evenveel indruk als de i30 N destijds?

Concept

De Hyundai i20 N huldigt dezelfde principes als de grotere i30 N en de binnenkort verwachte Kona N, in die zin dat de N-badge voor veel meer wil/moet staan dan louter wat sportieve opsmuk. Opnieuw onder de auspiciën van Albert Biermann - in een vorig leven technische goeroe bij de M-divisie van BMW - werd er zowel in Namyang als op de Nürburgring (mocht u zich afvragen vanwaar de N komt) duchtig gesleuteld aan zowel aandrijving als onderstel.

De 1.6 T-GDi die in het vooronder van de Hyundai 20 N schuilt, komt dan ook niet alleen met het CVVD (Continuously Variable Valve Duration) - een volledig variabele kleppentiming aan de inlaatzijde die de Koreanen eerder introduceerden bij de Tuscon - maar evenzeer met het Virtual Turbospeed Control. Dat VTC 'voorspelt' hoeveel turbodruk er vereist is en stuurt de wastegaste, naast een snellere respons zorgt het VTC er ook voor dat het koppel van de i20 N over een groter toerengebied te benutten valt. Concreet staat in deze de 270 Nm ter beschikking van 1.750 tot 4500 opm. Tenzij het bijzonder prettig bekkende N Grin Control System (ofte de rijprogrammaregelaar) in de N-stand staat. Dan stijgt het koppel in overboost tot 304 Nm.

Aan de pk's wordt daarbij niet getornd. Dat zijn er altijd 204, die zich volledig laten gelden tussen 5.500 en 6000 opm. Vermogen dat tekent voor een spurtje tot 100 km/u (met launch control) in 6,2 seconden en een topsnelheid van 230 km/u. Een voortgang die altijd wordt gemanaged via een manuele zesbak. Wat overigens geen drama is. Niet alleen schakelt de bak bijzonder licht en vlot, door de rev matching - die middels de knop op het stuur naar eigen goeddunken in te zetten valt -  duikt de motor nooit te laag dan wel te hoog in toeren als er van gang wordt gewisseld.

Rijgedrag

Uiteraard werd er ook duchtig gesleuteld aan het rijwielgedeelte van de Hyundai i20 N. Om te beginnen werd het chassis op twaalf punten versterkt. De MacPhersons voor- en torsieas achteraan kregen kortere veren (de bodemvrijheid van de i20 N kromp met 10 millimeter) en dempers met een andere, weliswaar vaste setting (hier geen actieve stoters dus zoals bij de i30 N), de stabilisatorstang werd dikker en stijver, de stuurratio ging van 15 naar 12 (met een directere input tot gevolg) en de remschijven vooraan groeiden tot 320 millimeter. In combinatie met de vrijpostigere afstelling van het ESP (dat vanaf Sport - en helemaal als het uitgeschakeld is - de kont wat meer bewegingsvrijheid geeft) en het sperdiffereniteel vooraan, zou dat de i20 N dus niet alleen snel maar ook bijzonder efficiënt moeten maken. 

Missie meer dan geslaagd. De i20 N is een aan de openbare weg aangepast rallywapen geworden. Niet eens verwonderlijk. De ontwikkeling van deze N-variant liep samen met de Rally 2-afgeleide. Het beste bewijs daarvan is de kofferspoiler die de downforce creëert nodig om de kont op de grond te houden bij topsnelheid. Het is slechts één van de wapens die Hyundai aanreikt om ten allen tijde de controle te kunnen houden over deze i20 N. Een combinatie van bouwstenen die instant vertrouwen levert van zodra deze Hyundai aan het bollen gaat. En dat onwrikbaar blijft staan, ongeacht hoe hard er gereden wordt. Daar, in die schijnbaar onverzettelijke stabiliteit, ligt de ware kracht van deze i20 N.

De rest is bonus. We denken daarbij aan de leuke roffel die via de Electric Sound Generator uit de uitlaat komt gerold (in N of Custom). Maar even goed aan het dagdagelijkse comfort dat ten allen tijde overeind blijft. Anders dan sommige concurrenten - de Ford Fiesta ST om geen namen te noemen - hoeft een sportieve Ardennenrit dus niet noodzakelijk te eindigen op de tafel van de chiropractor.

Verdict

Ja, 30.499 euro is veel voor een stadswagen. Maar niet als het er één is als deze i20 N. Omdat Hyundai voor dat geld niet alleen sportief verwend, maar ook in dagelijkse bruikbaarheid. Omdat de uitrusting compleet is, zowel wat het luxe-aanbod betreft, als de race-addenda. Maar bovenal omdat het quasi onmogelijk is om voor minder geld een dergelijk grote glimlach op het gezicht te toveren.

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i20

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars