Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / MG Marvel R - power ranger

Geschreven door Laurent Blairon op

De MG Marvel R voegt zich bij de kring van de nieuwe elektrische redders van de planeet. Hij is groter, krachtiger en mooier dan de ZS. De zwaargewichtversie als het ware.

38.385 €

Concept

Na de volledig elektrische SUV ZS, die op het autosalon van Brussel van 2020 zijn opwachting maakte, en de plug-inhybride EHS lanceert MG in België de Marvel R. Deze SUV is duidelijk ambitieuzer, met zijn nieuwe, 100% elektrische platform, zijn veel meer gelikte stijl en zijn extra vermogen. Met een koetswerklengte van 4,67 meter hebben de designers gekozen voor een chiquere stijl, waarbij ze voorzichtig afstand namen van de klassieke Aziatische codes (met een overvloed aan nepchroom en oversized Dungeons and Dragons-achtige logo's). De gesloten grille, de complexe vormgeving van de bumpers, de onzichtbare handgrepen en de minimalistische koplampen vormen hier een allesbehalve low-end geheel.

De Marvel R heeft een wielbasis van 2.800 mm om comfortabel plaats te bieden aan vijf volwassenen. De kunststoffen lijken zorgvuldig geassembleerd en afgewerkt. In onze Performance-uitvoering (de meest luxueuze van de drie) zorgen lederen en stoffen inzetstukken voor een aangename tactiele ervaring. De uitrusting is ultracompleet: airco met warmtepomp, groot panoramisch dak, elektrisch verstelbare stoelen met verwarming en ventilatie, maar ook een hele reeks rijhulpsystemen (voor autonoom rijden op niveau 2).

Behalve een volledig digitale cockpit is de Marvel R voorzien van een centrale XXL-tablet van 19,4 duim, het zenuwcentrum van het nieuwe MG iSmart-infotainmentsysteem. Zijn aanraakscherm is vrij intuïtief en gebruiksvriendelijk, hoewel zijn reactievermogen nog niet onberispelijk is. Toegegeven, ons testmodel maakte deel uit van een preproductiereeks, die dus nog de nodige finetuning miste.

Ruimte zat voor de inzittenden... maar niet voor hun bagage: de koffer is slechts 357 liter groot. Dat is 90 liter minder dan in zijn kleine broertje, de ZS! Een troost is dat de achterwielaangedreven versie voorin een extra bagageruimte van 150 liter biedt: een frunk, zoals dat in het jargon heet. 

MG Marvel R 2021

Rijgedrag

Het gamma van de Marvel R omvat twee ‘motorversies’, waarvan de eerste twee elektromotoren heeft die de achterwielen aandrijven en 180 pk en 410 Nm ontwikkelen. De tweede heeft niet minder dan drie motoren, zoals in onze testversie, waarbij de derde op de vooras is gemonteerd. Hierdoor wordt deze MG omgetoverd tot een elektrische 4x4 en stijgen de vermogenscijfers tot 288 pk en – vooral –  665 Nm. Beide hebben recht op een batterijpack van 70 kWh… dat de weegschaal doet doorslaan. Vandaar dat onze Marvel R met de twee ton flirt… wat niet belet dat hij snel is. Want hoewel een maximumvermogen van 288 pk niet bijster indrukwekkend is voor een elektrische auto, word je met plankgas als het ware tegen de rugleuning geplakt. MG heeft gekozen voor een topsnelheid van 200 km/u, wat meer is dan gebruikelijk bij de meeste concurrenten.

Bij het sprinten is de Marvel R een volbloed, maar zijn gewicht van een werkpaard stelt al snel grenzen aan het bochtenwerk. Het plezier en vooral het comfort komen pas bovendrijven bij courant gebruik… Het 50/50-evenwicht en de zachte ophanging en stoelen, maar ook en vooral de synchronisatie van de drie motoren staan garant voor een aangename rijervaring. De stuurinrichting is niet onaangenaam. Om het met een vleugje Europese minachting te zeggen: niet slecht voor een Chinese auto.

Met onze driemotorige Marvel R kwamen we bij een brave gemengde rijstijl uit op een verbruik van ongeveer 21 kWh/100 km, wat een reëel rijbereik van 300 km doet vermoeden (met 65 kWh netto in de batterij). Voor de tweemotorige versie claimt MG een theoretische autonomie van 402 km. Om de batterij op te laden koos MG voor een interne driefaselader van ‘slechts’ 11 kW. Reken aan een terminal van 11/22 kW op een goede 7 uur om op te laden tot 80 procent. Maar aan een ultrasnelle terminal kan de wachttijd teruggebracht worden tot 40 minuten. Op het moment van schrijven hield de invoerder het bij een prijsvork van 40.000 tot 50.000 euro. Geen ‘volkse’ tarieven voor een Chinese auto, maar niettemin voordelig in vergelijking met de fantastic four: de VW ID. 4, de Ioniq 5, de Kia EV6 en de Skoda Enyaq iV. Al deze concurrenten zijn duurder, maar niet beter uitgerust...

MG Marvel R 2021

Verdict

Geen idee of autoconstructeurs de planeet gaan helpen redden met SUV's van twee ton – elektrisch of niet – maar de Marvel R kondigt alvast een interessant offensief aan van MG in Europa. Nu alleen nog de klanten overtuigen via een dealernet in volle ontwikkeling. Het merk kiest voor een bescheiden commerciële tactiek: een afwachtende houding ten opzichte van de meest nieuwsgierigen, verleid door de nieuwigheid, de originaliteit en het unieke karakter van het product.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Laurent Blairon (@laurent.blairon)

Verwante testen

In dit artikel : , , MG, MG ZS

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker