Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Skoda Enyaq iV 80 : Voor de volksjury

Geschreven door Ken Divjak op

Van een Skoda verwachten klanten altijd meer: extra binnenruimte, praktischere oplossingen en vooral veel waar voor hun geld. Of de Tsjechische VW-dochter die roeping ook in het elektrische tijdperk kan blijven waarmaken? Wij deden de test met de Enyaq IV 80.

Er zijn maar weinig automerken die in hun geschiedenis zoveel hoogtes en laagtes hebben meegemaakt als Skoda. De in 1895 door Václav Laurin en Václav Klement opgerichte constructeur ging na de Eerste Wereldoorlog op in Skoda Works, om gaandeweg van twee- naar vierwielers te promoveren. De Popular, Rapid, Favorit en oorspronkelijke Superb verkochten tijdens het interbellum zo goed dat Skoda zich tot grootste autobouwer van het toenmalige Tsjechoslowakije mocht kronen, ten nadele van het nochtans technisch superieure Tatra.

De Tweede Wereldoorlog en de daaropvolgende creatie van het IJzeren Gordijn zetten evenwel een trage teloorgang in, tot de muur in 1989 viel en Skoda onder de hoede van de Volkswagen-groep terechtkwam. De rest is geschiedenis, en die geschiedenis krijgt er nu met de elektrische Enyaq iV een spannend nieuw hoofdstuk bij.

In dit artikel : Skoda, Skoda Enyaq

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker