Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Citroën Ami?

Geschreven door Laurent Blairon op

AutoGids-redacteur Laurent Blairon bracht een weekje door met de Citroën Ami. Werd de elektrische zoemmobiel zijn dikke vriend voor verplaatsingen in de stad, of verkiest hij toch een volwaardige auto...?

De Citroën Ami is een elektrische vierwieler die je mag besturen met een bromfietsrijbewijs. Ideaal voor verplaatsingen rond de spreekwoordelijke kerktoren, of zijn er toch te veel beperkingen? Geen Leuk en Jammer deze keer, maar mijn testweek samengevat in 5 punten. 

1. De Citroën Ami is slim en sympathiek

Het vierkante en vreemde uiterlijk van de Citroën Ami oogt trendy en sympathiek. Dankzij de naar voren geplaatste voorruit en het panoramische dak lijkt het interieur voor twee volwassenen verrassend ruim (in de lengte). Ook leuk: de manier waarop de zijruiten openklappen, zoals die van een 2PK. Met een lengte van 2,41 m en een hoogte van 1,39 m kun je letterlijk overal parkeren! Er is altijd wel een plekje om deze elektrische vierwieler achter te laten, als het moet zelfs haaks tussen de auto’s. De draaicirkel is magisch kort (iets meer dan 7 m). Maar natuurlijk kun je net als in elke andere auto vast komen te zitten in het verkeer.

2. De Citroën Ami rijdt goed... maar is niet comfortabel

Met zijn vier wielen op de hoeken van het koetswerk en zijn vrij stugge ophanging gaat de Ami mooi vlak door de bocht en is hij koersvast. De besturing is niet bekrachtigd, maar zijn lichte gewicht (471 kg) maakt het rijden nauwkeurig... en best amusant ondanks het vermogen van slechts 8 pk. Helaas maken de erg stugge vering en de allesbehalve zachte stoelen (wat jammer is voor een Citroën) dit kubusje niet bepaald comfortabel op kuilen en kasseien. Bovendien is er te veel lawaai voor een elektrische auto. Op een helling en bij vol gas blaast de Valeo motor te hard.

2021 Citroën AMI - Essai Moniteur Automobile

3. De Ami is (niet) erg praktisch

De Citroën Ami is erg praktisch... als je er alleen in zit. Dan kan de plaats voor de passagier (vooral de voetenruimte) dienstdoen om je boodschappen te vervoeren. Professionele gebruikers zoals glazenwassers, thuisverplegers, enzovoort kunnen hun uitrusting meenemen, maar de Cargo-versie is daar veel geschikter voor. Met twee inzittenden is het al wat anders; dan zal de passagier aan zijn voeten plaats moeten maken voor je sportzak of laptoptas.  

4. De Citroën Ami is zuinig en goedkoop (tegenover een nieuwe auto)

Een volledige lading kost je gezien de batterij van 5,5 kWh een fikse euro. Opladen kan echter alleen via een gewoon stopcontact. De laadkabel is lang genoeg, maar het kan lastig zijn om hem weer op te bergen. Met een prijskaartje van 7.290 euro is de Ami absoluut gezien en in vergelijking met andere brommobielen niet buitensporig duur. Maar anderzijds: voor dat bedrag kun je een recente (2018) Citroën C1 tweedehands vinden met minder dan 20.000 km op de teller. En die is een pak veelzijdiger...

2021 Citroën AMI - Essai Moniteur Automobile

5. De Citroën Ami is veilig, maar opgelet!

In de stad, waar de snelheid meestal beperkt is tot 30 of 50 km/u, glij je als vanzelf mee met het verkeer, bijna alsof je in een gewone auto rijdt. Maar sommige situaties zijn zorgwekkender, bijvoorbeeld op de Montgomery-rotonde in Brussel, waar we niet bepaald geneigd waren voorrang af te dwingen van de dreigende SUV's en grote berlines. Bovendien hebben we weinig zin om in dit autootje een aanrijding mee te maken, zeker niet langs opzij.  Want laten we wel wezen: zonder airbags kunnen zelfs bij 45 km/u de gevolgen van een botsing zeer ernstig zijn. En bij gebrek aan ABS zullen de wielen blokkeren in geval van een noodstop. Kortom, ook al is hij veiliger dan een scooter, wanneer je met een Citroën Ami de stad doorkruist, stel je je maar beter kwetsbaar op.

Dus

Het is duidelijk dat de Citroën Ami geen echte auto is, maar eerder een heel slim en leuk mobiliteitsobject. Toch is hij ook iets meer dan dat. Deze elektrische vierwieler is perfect geschikt voor een stadsbewoner (jong of oud) die in dezelfde stad woont, werkt en/of netwerkt. Hij is ongetwijfeld leuker en biedt meer vrijheid dan de bus, en is in de winter minder beperkend dan een elektrische (bak)fiets. En hij is ontegensprekelijk moderner dan een traditionele brommobiel. De Citroën Ami pretendeert dan ook niet een echte auto te zijn, maar blijft comfortabeler en gebruiksvriendelijker dan een Renault Twizy.

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars