Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes EQS: Hoe goed is de elektrische S-Klasse?

Geschreven door Ken Divjak op

De S-Klasse der EV's, zo kan je de 2021 Mercedes EQS kort door de bocht omschrijven. Wij trokken ermee op pad om de theorie te toetsen aan de praktijk.

Mercedes zou zichzelf niet meer in de spiegel kunnen kijken als het op elektrisch vlak niet het neusje van de zalm zou voorschotelen. In het stroomtijdperk betekent dat: het grootste rijbereik van iedereen, en vooral beter doen dan de voormalige vrienden van Tesla (ooit was Mercedes aandeelhouder van de Amerikaanse fabrikant). Na de EQC en EQA is er nu dus deze EQS, oftewel de elektrische S-Klasse. Volgens de WLTP-meetmethode hebben we het hier over 780 kilometer, ofwel het equivalent van wat een S met benzinemotor kan afleggen.

De omschrijving 'elektrische S-Klasse' is overigens niet 100% accuraat, maar wel handig om het model te situeren. Hij heeft zijn eigen extreem gestroomlijnde koetswerk en introduceert een nieuw elektrisch platform, EVA 2.0 genaamd, en is daarmee het startpunt van een forse groeispurt in het EV-aanbod van Mercedes.

We testen hier de voorlopige basisversie, de 450+, die enkel een motor achteraan draagt, in tegenstelling tot de vierwielaangedreven 580 en (nog niet gelanceerde) 53 AMG. De batterij is wel dezelfde, en kan in alle gevallen 107,8 kWh in de cellen opslaan.

Koetswerk en afmetingen

De carrosserie is volledig anders dan die van de S-Klasse, met kortere overhangen en vooral extreem aërodynamisch, met een Cx-waarde van 0,20, een record op de huidige automarkt. Dat laatste verklaart mede het enorme rijbereik van deze Mercedes EQS. De wielbasis is dezelfde als die van de lange S-Klasse, maar de auto zelf is dus iets korter: 5,22 meter.

De in de bodem ingebouwde batterij legt natuurlijk heel wat kilo's op de balans, deze basisvariant weegt al zo'n 2,5 ton.

Interieur en kofferruimte

Net als in de S-Klasse is de achterbank de beste plek om te vertoeven, met meer beenruimte dan voorin. Je zit er wel wat onderuitgezakt, omdat het dak laag is, in functie van de stroomlijn.

Voorin tref je amper nog fysieke knoppen, alles gebeurt via de digitale tellerpartij en het centrale aanraakscherm, desgewenst te bedienen met je stem of via knopjes op het stuur. Je kiest uit twee opstellinge, ofwel die van de S-Klasse, met centraal een verticaal scherm, ofwel een drieledige, waarbij het centrale scherm horizontaal staat, rechts geflankeerd door nog eens een aanraakscherm voor de passagier. In dat geval zijn de die exemplaren afgedekt onder één glaspartij, waardoor het lijkt alsof ze een geheel vormen. De auto houdt overigens de chauffeur in de gaten, wanneer die te vaak meekijkt op het passagiersscherm, dan dooft het automatisch.

Heel de Mercedes-Benz User eXperience (MBUX) wordt gevoed door 4 processoren, 24 GB RAM geheugen en 46,4 GB bandbreedte per seconde om alles naadloos te laten werken, wat het verrassend genoeg ook doet. Tel daar nog 350 sensoren bij en je begrijpt dat er best wat te ontdekken valt wanneer je voor het eerst in de EQS stapt.

Specificaties en prestaties

Deze 450+ (de naam geeft aan dat er nog een 450 met een kleinere batterij op komst is) heeft tussen de achterwielen een elektromotor van 245 kW en 568 Nm, waarmee hij in 6,2 seconden aan 100 km/u geraakt. De topsnelheid is 210 km/u, en Mercedes beweert dat de EQS zelfs aan een kruissnelheid van 200 km/u nog immer 300 kilometer autonomie in de mouw heeft, dankzij de gestroomlijnde bouw. Enkel op de Duitse markt, waar lange pendelritten courant zijn, is dat relevant.

De EQS 580 doet er vooraan nog eens 140 kilowatt bovenop en is tegelijk zuiniger, omdat die extra motor ook extra stroom kan recupereren bij het vertragen. De 53 AMG komt met een totaalvermogen van 561 kW en bijna 1.000 newtonmeter.

Rijbereik en opladen

Tijdens de testrit geraakten we behoorlijk onder de indruk van het stroomverbruik dat de boordcomputer ons voorrekende: doorgaans minder dan 20 kWh/100 km, waarmee de Mercedes EQS presteert als een EV uit de middenklasse. Daarmee kan je in de praktijk rekenen op een rijbereik van meer dan 600 kilometer, wat meer dan werkbaar moet zijn voor dagelijks gebruik. Voor langere reizen kan je rekenen op een maximaal laadvermogen van 200 kilowatt, waarmee je in principe in een halfuur van 10 naar 80% kan gaan.

Net als bij onder andere de EQC kan je de auto het denkwerk laten doen om zo efficiënt mogelijk om te springen met zijn ernergie. Dat doe je met de D Auto-stand, die zowel van de camera als de sensoren en het navigatiesysteem informatie betrekt om automatisch de gepaste vertraging voor de verkeerssituatie toe te passen. En dat rijdt behoorlijk fijn, zo'n adaptieve snelheidsregeling.

Rijgedrag

Het is wel wennen aan het rempedaal, dat bij regeneratie een paar centimeter naar beneden getrokken wordt om het hoogteverschil met het acceleratiepedaal te verkleinen. Op dat moment vraagt het linkse pedaal een forse en dus moeilijk doseerbare trap om extra remkracht te genereren voor onverwachte of sportieve vertragingen.

Verder is de EQS van het type dat met de vingers in de neus vlot gaat, om eenmaal boven de 80% toch voor de wetten van de fysica te plooien. Er zijn evenwel hulpstukken aan boord, zoals de meesturende achteras, met een uitslag van 4,5 graden. Je kan dat vergroten tot 10 graden, maar dan dien je bij te betalen. Opmerkelijk: dat extraatje kan draadloos en vanop afstand geactiveerd worden, en is dus op elk exemplaar af-fabriek al gemonteerd.

Met die laatste variant zou je in ieder geval nooit zeggen dat je met een auto van 5,2 meter onderweg bent, in de stad noch in haarspeldbochten. Initieel is het wel wennen aan de eerder lichte en tegelijk scherpe stuurafstelling, tenminste tot je de reacties van de forse hoepel gewoon bent en de gewillige voortrein met de polsen leert dirigeren. Ondertussen laat de standaard luchtvering zich niet kleineren door het wagengewicht van 2,5 ton, terwijl de 334 pk sterke elektromachine voor vlotte acceleraties zorgt.

Belgische prijs Mercedes EQS 450+

Bij het ter perse gaan is er voor de Mercedes EQS 450+ nog geen prijs bekend. Wel weten we al dat die, zoals verwacht, boven de 100.000 euro zal liggen.

Mercedes EQS - verdict AutoGids

De ingenieurs hebben er -alles aan gedaan om een zo aerodynamisch mogelijke vorm te creëren, die samen met het slimme energiemanagement het onderste uit de accu’s haalt om de indrukwekkende autonomiecijfers te realiseren. Getallen die in de praktijk niet eens zo ver afwijken, samen met de indrukwekkende werkingsstilte is dat waarin deze Mercedes EQS uitmunt. Je dient er wel een fors bedrag voor veil te hebben, wat er vooral een kilometervreter voor de Oberklasse van maakt.

Bekijk ook onze video van de Mercedes EQS

Verwante testen

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars