Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / 2021 Range Rover Velar P400e - grammetjes tellen

Geschreven door Werner Van Kerckhoven op

De Range Rover Velar kreeg voor 2021 een technologische update én een krachtige plug-inhybride. Een P400e-variant die zelfstandigen zal bekoren... in de juiste configuratie althans.

Prijs
NB

Concept

De Velar debuteerde in 2017, als Range Rover-tegenhanger van de Jaguar F-Pace – beide modellen delen zowat hun volledige technische basis. Logisch dus dat de stijlvolle Range Rover in het kielzog van zijn sportiever georiënteerdere neef voor 2021 eveneens een update kreeg. De buitenkant veranderde daarbij niet, maar in het interieur zijn er wel enkele noemenswaardige ingrepen zichtbaar, zoals het nieuwe stuurwiel of de sequentiële versnellingspook voor de ZF-achttrapsautomaat in plaats van de draaiknop.

Bovendien grijpt ook de Velar terug naar het nieuwe Pivi-infotainmentsysteem, dat vergeleken met de oude interface een pak sneller en intuïtiever werkt. De Velar houdt daarbij wel vast aan zijn twee touchscreens, met naast een personaliseerbaar hoofdscherm bovenaan nog een tweede scherm onderaan, met drie configuraties (klimaat, stoelverwarming en voertuig). Verder vermelden we nog nieuwe bekledingsmogelijkheden en de introductie van Active Noise Cancelling-technologie.

http://www.simpleimageresizer.com/_uploads/photos/93e357a4/Range_Rover_Velar_P400e-02_2_633x433.jpg

Onder de motorkap verwelkomt de Range Rover Velar voor 2021 een plug-inhybride P400e-versie. Die PHEV combineert een tweeliter-viercilinder van 300 pk met een elektromotor (in de automaat geïntegreerd) van 105 kW/143 pk. Het geheel ontwikkelt maar liefst 404 pk en 640 Nm. Een grote batterij van 17,1 kWh levert voldoende stroom om volgens de WLTP-cyclus 53 kilometer ver te komen.

Dat de tweeliter daarna hard moet werken om deze 2.233 kilogram zware Velar voort te bewegen, bewijst de CO2-normuitstoot: slechts enkele versies blijven op of onder de drempel van 50 g/km, die bepalend is of de Velar P400e geniet van de hoge fiscale aftrekbaarheid voor zelfstandigen en ondernemingen. Goed uitkijken bij het configureren is dus de boodschap.

http://www.simpleimageresizer.com/_uploads/photos/93e357a4/Range_Rover_Velar_P400e-02_2_633x433.jpg

Voor de binnenruimte heeft de hybridisering gelukkig geen gevolgen. De plek achterin blijft bijvoorbeeld onaangetast: twee of drie volwassenen vinden in deze stekker-Velar nog altijd voldoende plaats. Nog interessanter is dat de koffer zijn vlakke laadvloer en een riant volume behoudt. Anders dan in de F-Pace en zijn schuine vloer verloopt de hybridisering hier dus volkomen pijnloos...

Weggedrag

Het aandrijfgeheel van de Velar P400e werkt volgens drie modi: EV (zuiver elektrisch), Hybrid en Save (onderweg opladen). De elektromotor alleen volstaat in en om de stad, maar op de snelweg beleef je veel meer plezier wanneer beide motoren samenwerken in de Hybrid-modus. De 404 paarden maken een spurt naar 100 km/u in 5,4 seconden mogelijk, maar vooral het gezamenlijke koppel van 640 Nm maakt indruk, en zorgt dat de Velar P400e nooit om reserves verlegen zit.

Hoewel de Range Rover Velar zijn platform deelt met de Jaguar F-Pace, rijdt hij compleet anders, waarbij de klemtoon hier op comfort ligt. De plug-inversie is weliswaar niet verkrijgbaar met de luchtveren van de andere Velars, maar zijn adaptieve schokdempers dragen onmiskenbaar bij tot een hoogstaand en vrij zacht wegcontact. Op grotere golvingen in het wegdek reageert de auto bijvoorbeeld met soepele, maar goed gecontroleerde in-en uitveerbewegingen.

Anderzijds is de filtering niet onberispelijk: er zijn voortdurend kleine trillingen voelbaar (zeker in de Dynamic-rijstand) die bij lage snelheden ook wat resonanties in het interieur veroorzaken – niet catastrofaal, maar wel irritant zodra je er eenmaal op begint te letten. In bochten kan de Velar P400e dan weer niet verbergen dat hij meer dan 2,2 ton weegt, hoewel hij nooit echt plomp aanvoelt en het aangename en nauwkeurige stuur toch het nodige rijplezier garandeert.

http://www.simpleimageresizer.com/_uploads/photos/93e357a4/Range_Rover_Velar_P400e-02_2_633x433.jpg

Het verbruik van deze versie hangt natuurlijk volledig van de aard van het traject af. Wij legden 40 kilometer af zonder een druppel benzine te verstoken – de beloofde 53 kilometer is enkel mogelijk als je de snelweg mijdt. Voor langere snelwegritten waarbij we met lege batterij vertrokken, hadden we tussen 8 en 8,5 l/100 km nodig, wat al bij al nog meevalt voor zo’n grote, hoge en zware auto.

Verdict

De hybridisering van de Range Rover Velar is geslaagd te noemen. Land Rover ziet deze P400e als alternatief voor de zescilinderbenzine en -diesels, en daar is iets voor te zeggen: hij voelt even krachtig aan, rijdt (bijna) net zo goed en springt zuiniger met energie om. Die positionering vertaalt zich wel in een prijs die even gepeperd is als die van de zescilinder-Velars... al kan de slimme zelfstandige of ondernemer dat opvangen door een Velar te bestellen die zijn CO2-uitstoot onder de 51 g/km houdt.

 

 

  • Prestaties
  • Rijgedrag en praktische aspecten gevrijwaard
  • Interieursfeer
  • Hoge prijs
  • Hoog gewicht
  • Fiscaal voordeel versiegebonden
Eindredacteur AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker