Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Corvette (C8) Stingray : Budget-Ferrari?

Geschreven door Cedric Derese op

Als C8 verandert de Chevrolet Corvette, het archetype van de Amerikaanse sportwagen, van register. Met zijn V8 centraal achterin mikt hij voortaan op prestaties en dynamische efficiëntie... maar dreigt hij daardoor zijn charisma niet te verliezen?

Wat is er toch allemaal aan de hand in de autowereld? SUV's voeren nog altijd de verkoopstatistieken aan, elektromotoren nemen het stilaan over van benzines en diesels… en nu een Chevrolet Corvette met middenmotor! Voor een betere gewichtsverdeling, naar verluidt. Maar sinds wanneer liggen ze in het land van Uncle Sam wakker van dergelijke details? Al (bijna) sinds de allereerste Corvette het levenslicht zag, als we de vertegenwoordigers van het merk mogen geloven! Zo werkten de GM-ingenieurs al in het begin van de jaren 60 aan prototypes met centraal gemonteerde V8, om bijvoorbeeld de Ford GT40 te beconcurreren. Bijna 70 jaar en 7 modelgeneraties later past de Corvette dan eindelijk dat recept toe.

Koetswerk en afmetingen

De lange motorkap is dus verleden tijd. Die van de C8 verbergt enkel nog een mooie en overigens praktische koffer. Zoals gezegd ligt de V8 voortaan centraal achterin, tussen de stoelen en de achtertrein, waar je hem kunt bewonderen onder een mooie ruit. Of toch in het geval van de Coupé. Want de Corvette bestaat nog steeds in twee versies: een Coupé en een Convertible… allebei met open dak. Net als voordien kun je nog altijd het dak van de Coupé verwijderen (en opbergen in de koffer) of kiezen voor wat meer comfort met de gelede panelen van de Convertible, die zich in nauwelijks 17 seconden automatisch openen en sluiten.

Voor de rest werd de Corvette ‘C8’ Stingray 14 centimeter langer dan zijn voorganger. Met zijn 4,63 meter lange koetswerk, zijn bredere heupen en zijn duikende motorkap heeft hij qua afmetingen en proporties voortaan meer weg van een Ferrari F8, een Lamborghini Huracan of een McLaren GT. En zelfs qua stijl, als we eerlijk zijn, weliswaar jammer genoeg met iets minder geraffineerde lijnen…

2021 Corvette C8 Stingray

Interieur en kofferruimte

Heel de bestuurderspost werd dichter bij de voorwielen geplaatst. Net als bij voornoemde concurrenten geniet je dus een beter zicht op de omgeving en voel je je dus vanzelf beter verbonden met de weg. Wie zich nog het wat goedkope interieur en de duidelijke GM-invloed in het interieur van de vorige Corvette(s) herinneren, zal verrast worden in de C8 Stingray. Natuurlijk is de Corvette nog niet helemaal vrij van kunststoffen van een middelmatige kwaliteit (het blijft een Amerikaanse auto), maar de bestuurderspost is een stuk beter verzorgd dan vroeger, met mooi en soepel leder, knap afgewerkte inzetstukken in alcantara, eigentijdse digitale instrumenten en bedieningsorganen die perfect in de hand vallen.

Ook een speciale vermelding voor het vierkante stuur: de stijl mag dan al voor discussie vatbaar zijn (door de twee spaken in de vorm van een omgekeerde V), de ergonomie is ideaal voor de wendbaarheid en het zicht. Alleen jammer dat de cockpit zich exclusief tot de bestuurder richt, waardoor de passagier een beetje alleen en geïsoleerd achterblijft achter de imposante muur van bedieningselementen boven de middentunnel. Die passagier kan zich echter troosten met het verbeterde algemene comfort en de knappe interieursfeer in de nieuwe Corvette Stingray.

2021 Corvette C8 Stingray

Specificaties en prestaties

De atmosferische 6,2-litermotor, die de Amerikanen doodernstig small block (!) noemen, werd overgenomen uit de vorige Corvette, maar onderging enkele wijzigingen. Een daarvan is de smering met een droog carter, die minder hoog uitvalt en bovendien in een doeltreffendere smering resulteert bij een intensieve rijstijl. Een automatische cilinderuitschakeling (van V8 naar V4) bij lage belasting werd eveneens toegevoegd, terwijl de Europese versies allemaal worden uitgerust met een deeltjesfilter. Daardoor kan de C8 Stingray bij ons iets minder vermogen en koppel voorleggen, al kan hij toch nog altijd rekenen op 482 bij 6.450 o/m en 613 Nm!

De handgeschakelde versnellingsbak? Die is voortaan verleden tijd. Hij wordt hier vervangen door een gerobotiseerd exemplaar met dubbele koppeling (Tremec) en acht verhoudingen, die zich echter ook laat bedienen met hendels aan het stuur. Voeg daar nog de grotere Brembo-remmen van het Z51-performancepack aan toe (standaard op de Europese versie), de adaptieve ophanging Magnetic Ride en het elektronische sperdifferentieel, en de Stingray staat garant voor een snedig weggedrag. Of op zijn minst voor een sprintje van 0 tot 100 km/u in 3,5 s… even snel als een Porsche 911 Targa 4 GTS.

2021 Corvette C8 Stingray

Rijgedrag

Hoewel je je kunt afvragen of zijn mutatie een goede zaak is, vooral wat de stijl betreft, wordt alles glashelder zodra je het stuur in handen neemt! Eerlijk gezegd hadden we niet verwacht zo'n geslaagde auto te ontdekken die zo homogeen rijdt en prat kan gaan op zo nauwkeurige bedieningsorganen. Zoals altijd begint alles bij een goed gecentreerd stuur, dat noch te zwaar noch te licht is en vooral veel feedback geeft. In combinatie met een voortrein die gevoelig minder belast is en millimeternauwkeurig reageert, zorgt dat ervoor dat je de auto loepzuiver in de bocht kunt zetten en door de bocht kunt gaan zonder dat je een strijd moet leveren om de koord te blijven volgen. En de achtertrein? Die is letterlijk aan het asfalt gekleefd. En tenzij je die bewust verzadigt – wat gezien het gulle karakter van de V8 nog altijd snel kan gebeuren op vettig of nat wegdek – geeft hij het koppel veel nauwkeuriger en zelfverzekerder door dan die van wijlen de Corvette C7. Dat de van composietmateriaal vervaardigde maar niettemin archaïsche bladveren van het chassis van weleer vervangen werden door klassieke veer-dempercombinaties (standaard adaptief en zelfs met hoogteregeling), heeft zeker geholpen.

Dat alles maar om te zeggen dat er als het ware een vleugje Ferrari 488 of McLaren 570 in deze Corvette C8 Stingray zit! Weliswaar met een wat minder kribbige motor – de Italiaan en de Brit worden natuurlijk bevoordeeld door hun drukvoeding – maar de atmosferische V8 heeft meer dan voldoende reserves om het tempo in een oogwenk op te voeren. En als kers op de taart worden ook je trommelvliezen verwend… al is er wat ons betreft nog potentieel om de soundtrack van de Corvette-motor te optimaliseren nu hij achter in plaats van voor de oren van de inzittenden ligt.2021 Corvette C8 Stingray

Belgische prijs Corvette (C8) Stingray

Maar hoeveel kost die Amerikaanse krachtpatser nu? Wie de prijzen van de hierboven genoemde Ferrari, McLaren en andere rivalen kent, weet ook dat Corvette nog niet kan tippen aan hun prestige. Maar hoewel we hem nu ook geen koopje zouden noemen, kan de C8 Stingray een uitstekende verhouding prijs-prestaties-uitrusting naar voren schuiven. Hoeveel de Corvette C8 Stingray in België kost? De Coupé ongeveer 88.500 euro en de Convertible zo'n 95.000 euro, zonder opties uiteraard. Om hem te bestellen moet je wel afzakken naar het Luxemburgse Autopolis, dat als enige door het merk werd aangeduid om het model officieel te verdelen in de Benelux. Vergeleken met de concurrentie is dat dus een van de minpuntjes, al kan de Corvette C8 Stingray wel onderhouden worden in gecertifieerde garages in België (op dit moment slechts 2).

2021 Corvette C8 Stingray

Corvette (C8) Stingray - verdict AutoGids

Het is een feit: de Chevrolet Corvette lijkt in niets meer op een Corvette. Hij heeft er ook de smaak niet meer van. Het beestachtige, ietwat ruwe (om niet te zeggen onbeschaafde) karakter van de typisch Amerikaanse muscle car behoort definitief tot het verleden. Het maakte plaats voor een nauwkeurig rijgedrag, met hogere bochtsnelheden en echt dynamische prestaties.

De sensaties zijn gelukkig nog wel op het appel – met dank aan de atmosferische V8 – maar ze leunen dichter aan bij de nauwkeurigheid en de zuiverheid die we normaal associëren met de toonaangevende sportwagens uit Europa… waarvoor je doorgaans een bedrag met zes cijfers moet neertellen. Kortom, hoewel deze Chevrolet Corvette Stingray ons aangenaam wist te verrassen, beleefden we vooral veel plezier aan zijn stuur. We kunnen dan ook niet wachten om te ontdekken wat de Z06-versie van deze C8 te bieden heeft…

In dit artikel : Chevrolet, Chevrolet Corvette

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker