Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Honda HR-V e:HEV: hybride op zijn manier

Geschreven door Olivier Duquesne op

Honda heeft zijn HR-V volledig vernieuwd. De SUV is er enkel nog als hybride en kreeg het achtervoegsel e:HEV.

38.580 €

Koetswerk en afmetingen

Esthetisch gezien kunnen we de derde generatie van de HR-V geslaagd noemen, met een uitgesproken modern en geraffineerd gezicht. Vanuit sommige hoeken lijken de wielen misschien wat te verdrinken in de wielkasten, maar de welvingen van het koetswerk zijn van aan de grille tot de achterklep zowel aantrekkelijk als eenvoudig. We hebben al complexere creaties gezien van Honda. Het resultaat is een geruststellend postuur, met in het geval van onze testauto (een Advance Style-uitvoering) wat kleuraccenten. De nieuwe HR-V is 4,34 m lang, 1,79 m breed en 1,58 m hoog, en heeft een wielbasis van 2,61 m.

2022 Honda HR-V

Interieur en kofferruimte

Binnenin overheersen horizontale lijnen, terwijl het HMI-aanraakscherm van 9 duim zwevend boven het dashboard is gemonteerd. De digitale instrumenten zijn sober en efficiënt. Uiterst links op het dashboard vind je een ongebruikelijke bediening: een draaiknop waarmee je het ventilatiedebiet regelt. Met de "Air Diffusion"-stand voorkom je dat de lucht in je gezicht wordt geblazen en wordt die langs de zijruiten gestuurd. Als je de knop op de ‘klassieke’ stand zet, zal je die nieuwe en slimme zachte luchtverspreiding onmiddellijk missen. Een functie die ongetwijfeld navolging zal krijgen.

De centrale opstelling van de brandstoftank laat nog altijd ruimte voor Honda's Magic Seat. Daarmee beschik je met de achterbank opgeklapt over een zeer praktische laadruimte. En dan is er natuurlijk nog de eigenlijke koffer, met een inhoud van 319 liter (304 liter in onze Advance Style), die kan worden vergroot tot 1.289 (1.274) liter tot tegen het dak door de stoelen neer te klappen. In een klein compartiment van 16 liter onder de dubbele bodem kun je de gevarendriehoek en andere spulletjes kwijt. De elektrische achterklep (Advance en Advance Style) kan na activering van deze functie automatisch worden gesloten wanneer je met de sleutel op zak wegwandelt van de auto.

Achterin is de middelste plek niet de meest comfortabele. Deze Honda HR-V is dus eerder een 4+1, de moeiteloos plaats biedt aan vier volwassenen. Jammer dat de achterste middenarmsteun plat op de zitting valt in plaats van te blijven hangen. Je moet een lage elleboog hebben om dat comfortabel te vinden. Van claustrofobie zullen de achterpassagiers geen last hebben, dankzij de grote glasoppervlakken.

Specificaties en prestaties

De Honda HR-V e:HEV heeft een maximaal vermogen van 131 pk, afkomstig van zijn twee elektromotoren. Er is ook een benzinemotor, een 1,5-liter van 107 pk die werkt volgens de Atkinson-cyclus. Maar zijn rol is in de eerste plaats elektriciteit opwekken. Net als de Jazz heeft de HR-V dus een ongebruikelijke hybrideoplossing. Een versnellingsbak is er niet. De benzinemotor wordt zoals gezegd hoofdzakelijk gebruikt om elektriciteit op te wekken voor de twee elektromotoren, boven op de stroom die wordt opgeslagen in de lithium-ionbatterij met 60 cellen. Het elektrisch vermogen zal dus variëren naargelang van de energiebehoefte, waarbij de benzinemotor een beetje werkt als je duim op een Scalextric-controller.

Op zich drijven de elektromotoren de wielen bijna de hele tijd aan. Behalve op snelwegen, waar de verbrandingsmotor de wielen met constante snelheid kan aandrijven, of wanneer het efficiënter is om op benzine te rijden. Wat prestaties betreft, accelereert de HR-V in 10,6 seconden van 0 naar 100 km/u. De CO2-normuitstoot van deze Honda bedraagt 122 g/km (WLTP), zijn gemengde WLTP-normverbruik 5,4 l/100 km.

2022 Honda HR-V

Rijgedrag

In de stad en bij een rustig tempo is de HR-V zijdezacht en stil. Wanneer de verbrandingsmotor een beetje elektriciteit levert, hoor je hem lichtjes ronken. Maar als je hem op toeren moet brengen of op de snelweg, is het een ander verhaal. Dan vult de viercilinder het interieur met een schril, weinig flatterend geschreeuw.

Er zijn dan twee oplossingen: het volume van de autoradio verhogen of stoppen met gas geven. Het lawaai is zo ondraaglijk dat we op de Duitse Autobahn, waar een deel van onze kennismakingsrit plaatsvond, uiteindelijk maar de snelheidsregelaar hebben ingesteld op 130 km/u. En gezwind de bocht uitkomen zonder die geluidsoverlast is er ook niet bij.

Jammer, want het chassis is echt capabel. De tweewielaangedreven SUV blijft altijd op koers zonder buitensporige rolbewegingen. De ophanging biedt een goede feedback over de staat van het wegdek en absorbeert netjes eventuele oneffenheden. De volledig virtuele e-CVT-‘versnellingsbak’ simuleert klassieke versnellingen door het ritme van de motor te veranderen. Een volstrekt kunstmatige truc om bestuurders in staat te stellen de referenties van het rijden met een traditioneel aandrijfgeheel te behouden.

Dat virtuele schakelen kost een paar centiliter aan brandstofverbruik. Je kunt echter de WLTP-cijfers benaderen door tussen 5,6 en 5,8 l/100 km te blijven. Hoewel we op sommige stukken flink van jetje hebben gegeven en een paar keer het onderste uit de kan hebben gehaald op de Autobahn, kwam ons gemiddelde nooit boven de 6,2 l/100 km uit.

Belgische prijs Honda HR-V

In België biedt Honda drie versies aan: Elegance, Advance en Advance Style. Die laatste pakt uit met meer flatterende kunststoffen en meer kleur om de monotonie van de andere uitvoeringen te doorbreken. Maar ze hebben allemaal recht op ledverlichting met automatische grote lichten, een handenvrije toegang- en startfunctie en de innoverende Air Diffusion voor de airco.

>>> 2022 Honda HR-V: ontdek alle versies, specs en prijzen

Elk uitrustingsniveau kost 2.500 euro. Dit betekent 30.480 euro voor de Elegance, 32.980 voor de Advance en 35.480 voor de Advance Style. Bovendien is het relatief bescheiden vermogen van de verbrandingsmotor op fiscaal vlak ook voordelig voor wie in Brussel of Wallonië woont, waar de BIV slechts 123 euro bedraagt, ongeveer evenveel als in Vlaanderen (123,17 euro).

Honda HR-V e:HEV – verdict AutoGids

De volledig nieuwe HR-V moet Honda's bestseller worden. Deze SUV ziet er niet alleen aantrekkelijk uit, hij heeft net als de Jazz vooral een originele hybride aandrijving, die een rustige rijstijl bevordert. Met een zware voet mishandel je de 1,5 liter-benzinemotor namelijk, die dan om genade schreeuwt. Blijf zen en je geniet van een comfortabele, serene en efficiënte auto. En een airco die geen warme of koude lucht in je gezicht blaast, maar zachtjes langs de zijruiten. Zachtheid is het woord dat je in gedachten moet houden wanneer je met de HR-V rijdt.

  • Verbruik
  • Prijs
  • Wegligging
  • Motorgeluid
  • Materiaalkeuze
  • Centrale plaats achterin

In dit artikel : Honda, Honda HR-V

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker