Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid?

Geschreven door Werner Van Kerckhoven op

De Hyundai Santa Fe Plug-In Hybrid verblijdt zelfstandigen en ondernemers met zijn fiscale voordeel, maar heeft ook nog andere pijlen op zijn boog, zo stelde eindredacteur Werner Van Kerckhoven vast. Al struikelde hij wel over een welbepaalde technische keuze...

64.099 €
  • Score redactie /20

Vier generaties Hyundai Santa Fe heb ik intussen tijdens mijn loopbaan bij AutoGids zien passeren – en de ene sprak me al meer aan dan de andere. Met op stip op één: de allereerste, waarin de Californische designstudio van het Koreaanse merk een stevige vinger in de pap had. Niet meteen een toonbeeld van elegantie, maar – zeker vóór zijn facelift – wel een auto met bakken karakter, met zijn uitgesproken rondingen en stoere offroaduitstraling.

Met het verstrijken van de jaren klom de Santa Fe telkens een treetje op qua kwaliteitsindruk, maar tegelijkertijd gleed hij stijlgewijs ook steeds meer af naar een grijs conformisme. Voeg daarbij het feit dat hij in de loop der jaren almaar duurder werd – tot op een niveau waar hij feitelijk buiten het bereik van de particuliere beurs is gevallen – en ik begrijp wel waarom Hyundai’s grootste SUV op de Belgische markt zo’n zeldzame verschijning is geworden. Want de leasemarkt, die kijkt vooral naar badges... en naar het fiscale plaatje.

In dat opzicht is er misschien hoop voor deze vierde generatie: naast een veel gedurfder uiterlijk pakt de Santa Fe sinds 2021 ook uit met een plug-inhybride variant. Die combineert de 1.6 T-GDi van 180 pk met een elektromotor van 91 pk, gevoed door een batterij van 13,8 kWh (die is trouwens netjes in de koffer geïntegreerd, ware het niet dat ze het vak onder de vloer opsoupeert – met rondslingerende laadkabels als gevolg). Alles bij elkaar kan deze Santa Fe Plug-In Hybrid schermen met een gecombineerd vermogen van 265 pk.

Nu kan dat mij eerlijk gezegd gestolen worden; net zoals het beloofde sprintje van 0 tot 100 in 8,8 seconden beschouw ik dat totaalvermogen als een bijkomstigheid. Interessanter bij een PHEV vind ik het elektrische WLTP-rijbereik: dat bedraagt hier 58 kilometer, een waarde die aan de basis ligt van een theoretisch normverbruik van 1,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 37 g/km. Met andere woorden: welkom, fiscaal voordeel voor zelfstandigen en bedrijven... Maar aangezien ik daar als particulier geen boodschap aan heb, zal deze Hyundai toch andere argumenten moeten aanvoeren om mij te kunnen overtuigen.

Leuk

2022 Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid

Akkoord, dat gematelasseerde bovenstuk ziet er misschien wat kitscherig uit. Maar de voorstoelen van de Santa Fe zitten wel uitstekend, waarbij ik vooral hun zeldzaam goede steun aan de schouders apprecieer – net zoals de heerlijk zachte hoofdsteunen, die wat mij betreft kunnen wedijveren met de donzige kussentjes uit de duurste Mercedes-limousines. Een iets langere zitting (en een wat groter verstelbereik in de lengte) en het plaatje was helemaal perfect geweest.

Naast de hele knoppenwinkel op de middenconsole viel me meteen nog iets op aan het interieur van de Santa Fe: de degelijke afwerkingskwaliteit. Overal zachte materialen, en kunststoffen die nooit hol klinken – ook niet als je gaat tokkelen op minder bereikbare plekken. Alleen Hyundai: die naakte schroeven (en borgmoeren) waarmee de voorstoelen op de vloer bevestigd zijn, dat vind ik echt een afknapper op dit prijsniveau. Wat kan dat nu kosten om die plastic beschermkap aan de zijkant wat meer te laten doorlopen, zodat dat schroefwerk aan het zicht onttrokken wordt?

Maar goed, eenmaal onderweg zie je dat natuurlijk niet meer. En het rijgedrag is wel mijn meug: een beetje ‘Amerikaans’, met een duidelijker klemtoon op comfort dan op dynamiek. Let wel, de Santa Fe is zeker geen rijdende dweil. Meer nog, deze grote SUV stuurt helemaal niet verkeerd, met bonuspunten voor de stuurbekrachtiging, die mooi consistent haar weerstand opbouwt en goed centreert. Ik ken premiumrivalen die daar nog iets van kunnen opsteken...

Jammer

2022 Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid

Wacht even: het grote voordeel aan een plug-inhybride ten opzichte van een zelfladende hybride zit hem toch net in het feit dat je in de EV-modus ettelijke tientallen kilometers uitstootvrij kunt rijden? Het is in elk geval dáárvoor dat de normcyclus (en dus de fiscus) dit soort auto’s beloont... Groot was dan ook mijn verbazing toen ik deze Santa Fe Plug-In Hybrid startte: 3 op de 4 keren sprong de benzinemotor vrolijk mee aan – volle batterij of niet. Om de randorganen te voeden misschien, of om voor de verwarming te zorgen (het was koud tijdens de testweek), wie zal het zeggen...

In elk geval: de benzinemotor helemaal het zwijgen opleggen bleek met deze aandrijflijn niet zomaar mogelijk, hoeveel ik ook met de EV/HEV-knop speelde. Sorry Hyundai, maar uitstoot is uitstoot – het feit dat die benzinemotor de wielen niet rechtstreeks aandrijft, maakt er toch nog geen EV-modus van? En zelfs als de 1.6 T-GDi in die elektrische stand na een tijdje dan toch gemuilkorfd wordt, komt hij weer een woordje meespreken zodra je ook maar een beetje fluks op het gas gaat – zonder dat je eerst door een weerstand hoeft te trappen, zoals bij veel concurrenten.

Het gevolg: van de 45 elektrische kilometers die de boordcomputer na een volle laadbeurt aangaf, heb ik er hoop en al maar 20 à 25 écht uitstootvrij weten af te leggen – hoezeer ik ook mijn best deed. Of anders gezegd: toen de beloofde elektrische kilometers ‘op’ waren, had ik er boven op de 13,8 kWh aan stroom ook een kleine 1,5 liter aan benzine doorgejaagd. En neen, natuurlijk is een dorst van 3,5 l/100 km niet veel voor zo’n zware auto. Maar het gaat me over het principe. Blijf je met lege batterij verder rijden, dan gaat de dorst trouwens vlug de hoogte in – naar 8 l/100 km en meer. Toch maar zoveel mogelijk inpluggen dus...

En ja, dan moet ik het – hoe kan het anders? – toch ook nog even over dat uiterlijk hebben. Want oké, dit is geen grijze muis meer, maar is de balans nu niet wat te ver doorgeschoten? Natuurlijk heb ik het dan eerst en vooral over die verchroomde grille met haar vreemd gelijnde chroombies errond. Als de muil van een diepzeemonster, een tremendum fascinans dat telkens weer al mijn aandacht naar zich toe zoog. En het spook van de overstilering loert bij deze Hyundai Santa Fe werkelijk overal om de hoek – bekijk die velgen maar eens van dichterbij.

Dus

Goed afgewerkt, comfortabel, voldoende ruim: ik heb deze Hyundai Santa Fe Plug-In Hybrid ervaren als een prima reisauto. Alleen verwacht ik van een oplaadbare hybride ook een échte emissievrije stand, eentje waarin de benzinemotor finaal de mond gesnoerd wordt – zelfs in omstandigheden waarin het efficiënter zou zijn om hem tóch te laten draaien. Zoals de kaarten nu liggen, heeft deze PHEV-versie me vooral benieuwd gemaakt naar de ‘zelfladende’ Santa Fe Hybrid... 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Werner Van Kerckhoven (@wernerautogids)

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Santa Fe

Eindredacteur AutoGids

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker