Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Ford Mustang Mach-E GT : om de pil te vergulden?

Geschreven door Xavier Daffe op

Met het achtervoegsel Mach-E werd de Ford Mustang een elektrische cross-over. De GT is daar een dynamische, om niet te zeggen sportieve versie van, met 487 pk en vooral 860 Nm. Dat laatste is het hoogste koppel ooit in een productie-Ford. Is dat om de V8 van de Mustang Mach 1 en de Bullitt te doen vergeten?

Uiteraard staat de GT op hetzelfde platform als de andere Mustang Mach-E’s, maar hij weegt ongeveer 90 kilo meer dan de AWD-versie met de grote 88 kWh-batterij van de Extended Range-uitvoering. Deze laatste heeft namelijk een ‘kleine’ elektromotor van 50 kW op zijn vooras, terwijl de GT vooraan dezelfde elektromotor heeft als achteraan. De sportieve topversie kan met andere woorden rekenen op twee synchrone exemplaren met permanente magneet, goed voor een gecombineerd vermogen dat 358 kW, ofwel 487 pk, bedraagt, met een gecombineerd koppel van 860 Nm. Daarmee gooit de GT wel 2.273 kilo op de weegschaal, wat resulteert in een verhouding tussen gewicht en vermogen van 4,7 kg/pk. Ter vergelijking: voor een ‘echte’ Mustang Mach 1 met V8 is dat 3,91 kg/pk. Maar, als we rekening houden met het koppel, dan gaat het voordeel naar de elektrische auto, met 2,64 tegenover 3,40 kg/Nm.

Met zijn twee grote elektromotoren en zijn door LG geleverde batterij van 88 kWh (netto) heeft de Mustang Mach-E GT geen gebrek aan middelen. Optrekken van 0 naar 100 km/u doet hij in 3,7 seconden (tegenover 4,4 voor een Mach 1 met automaat) en zijn topsnelheid bedraagt 200 km/u (geverifieerd tijdens onze testrit). Net als de versies RWD en AWD Extended Range met dezelfde batterij kan de GT aan een snellader op gelijkstroom 150 kW aan, genoeg om 99 kilometer te recupereren in 10 minuutjes of van 10 naar 80 procent batterijlading te gaan in 45 minuten. 

Weet echter dat Ford Europa voor modeljaar 2022 een over-the-airupdate van de accu plant, waardoor de capaciteit van de kleine versie zal toenemen van 68 tot 70 kWh en die van de grote van 88 tot 91 kWh. Dat levert een toename van de actieradius met ongeveer 3 procent op, door lichtjes verkleinde veiligheidsmarges – er werd ons echter verzekerd dat ze nog steeds meer dan voldoende zijn, aangezien ze oorspronkelijk erg behoudsgezind waren. Deze upgrade zal dus ook worden uitgevoerd op al verkochte modellen. Intussen heeft deze GT een WLTP-actieradius van 500 kilometer, wat niet onrealistisch lijkt te zijn. 

In dit artikel : Ford, Ford Mustang mach-e

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars