Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / Ducati Streetfighter V2 (2022) - fuifnummer

Geschreven door Motorrijder Magazine op

De Ducati Streetfighter is er nu ook als V2. AutoGids doet de test.

Concept

Met de Streetfighter V4 sloeg Ducati vriend en vijand KO. Nu is het de beurt aan de Streetfighter V2, die minder spierkracht biedt, maar wel ranker en lichtvoetiger voor de dag komt. Eentje voor de puristen, want de 90° V-twin "desmo" begint stilaan een zeldzaamheid te worden bij de constructeur uit Bologna - zeker als je op zoek bent naar iets échts sportiefs. De basis is het monocoque frame van de Ducati Panigale V2, maar dan gecombineerd met een nieuw trellis-subframe, met een 16 mm langere swingarm en met een kortere eindoverbrenging. In de Ducati Streetfighter V2 wordt het Panigale-blok iets teruggetuned, met een piekvermogen en maximumkoppel van respectievelijk 153 pk (-2 pk) en 101 Nm (-3 Nm) als resultaat. 

De Ducati Streetfighter V2 is een kind van zijn tijd, met een 6-assige IMU met hellingshoekgevoelig en instelbaar ABS, tractiecontrole, rijmodi, quickshifter en instelbare motorrem. Showa staat in voor de volledig instelbare voorvork en Sachs voor de achterveer. Brembo levert de remmen (vooraan met schijven van 320 mm), met net iets minder agressieve blokken dan op de Panigale V2. Het 4,5” TFT-display trakteert je op kristalhelder beeld en de menustructuur biedt houvast in tijden van digitale terreur.

2022 Ducati Streetfighter V2

Rijgedrag

Hoewel de Ducati Streetfighter V2 een tikje aan de hoge kant is, vormt wegtuffen verder een peulenschil met de servo-bekrachtigde koppeling. Wel voelt de (niet-instelbare) stuurdemper wat stroperig aan bij langzaam laveren, maar dat ebt snel weg zodra je aan de rol bent. Het stuur staat ook op exact de juiste hoogte om het lekker actief te houden. Tel daar de schamele 200 rijklare kilo’s bij en je weet: dit is een fuifnummer. Het instuurmoment vraagt nauwelijks fysieke inspanning, waarna de Ducati Streetfighter V2 zonder aarzeling diepere hellingshoeken opzoekt. In dat opzicht is zo’n hoge en ronde 180/60 Pirelli-band achteraan natuurlijk altijd een verademing.

De Showa BPF-voorpartij is het levende bewijs dat het echt niet alleen Öhlins-goud is dat blinkt. De Sachs-schokdemper achteraan laat weinig steken vallen, de basisset-up van de Ducati Streetfighter V2 is sportief - stug, dus -  te noemen, wat voor een weekendje Ardennen wellicht een tikje minder demping rondom vraagt. Temeer omdat de achterkant in snellere bochten met wat oneffenheden de neiging heeft om een beetje aan stabiliteit in te boeten; maar om daar nu meteen van in paniek te raken, nee.

In het zadel droom je stiekem van spontane powerwheelies, maar daar denkt deze Streetfighter toch anders over. De V2 heeft immers een (extreem) korte slag en dus een hoogtoerig karakter, wat vraagt om een heel andere mindset vraagt. Wil je het tempo er serieus in houden, moet de naald van de toerenteller richting 8.000 toeren per minuut. Daaronder zit er zeker gang in, maar een actieve linkervoet is wel aangeraden. Dat is geen straf dankzij de buitengewoon goede up/down-quickshifter. Op een gesloten omloop blijft het indrukwekkend hoe makkelijk de Ducati Streetfighter V2 naar de apex duikt. De loftrompet toetert in dit feestgedruis uiteindelijk maar één valse noot: de remmen. Waar op straat het ontbreken van ‘bite’ al een beetje opviel, blijkt het vooral op het circuit toch jammer dat Ducati gekozen heeft voor een set hardere, minder agressieve remblokken.

2022 Ducati Streetfighter V2

Conclusie

De Ducati Streetfighter V2 heeft niet de ruwe power om zich te meten met de echte supernakeds en tegelijkertijd is hij te afgetraind voor een Yamaha MT-09SP of Triumph Street Triple RS. Ducati beschouwt de V2 wel als de instapper binnen het Streetfighter-gamma, maar de prijs is allesbehalve laagdrempelig.

Niet dat de Ducati Streetfighter V2 die 17.190 euro niet waard is, op stuurvlak vertegenwoordigt hij het beste dat er te krijgen is binnen het kuiploze genre. De pk/gewichtsverhouding is scherp, maar lang niet zo overdonderend als bij de V4... en dat is op zowel de openbare weg als op een afgesloten omloop stiekem een heel fijne eigenshap. Aangenaam veelzijdig en moeilijk in een hokje te stoppen; de Ducati Streetfighter V2 wordt steeds leuker…

2022 Ducati Streetfighter V2Bron: je kan de test van de Ducati Streetfighter V2 nalezen in Motorrijder-magazine.

Onze partner voor motornieuws en -testen

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars