Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Suzuki S-Cross (2022): Veel auto voor weinig geld

Geschreven door Cedric Derese op

AutoGids test de nieuwe Suzuki S-Cross, die een grondige make-over kreeg voor 2022. De basis blijft dezelfde, maar het koetswerk is nieuw en de uitrusting werd opgewaardeerd. Wat vinden we ervan?

29.799 €

Hoewel hij als volledig nieuw aangekondigd wordt, lijkt de 2022 Suzuki S-Cross toch eerder een grondig vertimmerde variant van het model uit 2013. Kijk maar eens naar zijn afmetingen, die op de millimeter na identiek zijn, waardoor ook zijn proporties nog altijd even vertrouwd ogen.

Koetswerk en afmetingen

Nu weten de grotere bumpers en de hoger gepositioneerde koplampen de nieuwe Suzuki S-Cross een wat potiger voorkomen te geven, met wat meer présence – je zou kunnen zeggen dat de S-Cross wat minder cross-over en wat meer SUV werd.

En toch is dat dus allemaal voor een groot stuk optisch bedrog, want zelfs de ramen zijn linea recta overgenomen – alleen het achterste zijruitje en de achterruit werden hertekend, om plaats te maken voor een anders gevormde achterklep.

Review 2022 Suzuki S-Cross

>>> lengte: 4300 mm, breedte: 1785 mm, hoogte: 1580 mm, gewicht: 1195 kg

Interieur en kofferruimte

Door de hogere bodemvrijheid en de vrij hoog ingeplante stoelen is het makkelijk instappen in de Suzuki S-Cross, een argument dat het altijd goed doet bij de fans van SUV’s. In elk geval is het nog steeds goed toeven in deze ‘nieuwe’ S-Cross. Overal is er ruimte in overvloed – achterin is zelf verrassend veel plek voor een auto van maar 4,30 meter lang. Alleen mensen met een lang bovenlichaam zouden op de achterbank wel eens in de problemen kunnen komen met hun hoofd, hoewel dat vooral te wijten lijkt aan het panoramische open dak waarmee onze auto was uitgerust. 

Voorin zit je in de nieuwe Suzuki S-Cross in zachte stoelen, die het lichaam degelijk ondersteunen. Zoals wel vaker bij de Japanse constructeur laat de algemene ergonomie wat te wensen over, met veel en verspreid opgestelde knoppen en hendels. Terwijl de tankklep zich naar aloude Japanse traditie laat ontgrendelen met een trekhendel op de vloer, betreuren we wel dat er op de middenconsole al een tijdje geen fysieke knop meer is om het audiovolume te regelen – daarvoor zitten er virtuele knoppen op het aanraakscherm.

Ook de rommelige manier waarop de gegevens worden getoond op het kleine scherm tussen de tellers, is een beetje een doorn in het oog. Net als de kwaliteit van de gebruikte materialen, die wel een kleine upgrade hadden mogen krijgen – het is nog altijd al korrelig en glanzend plastic dat de plak zwaait. Het geheel is weliswaar goed geassembleerd en maakt een stevige indruk, maar je merkt dat Suzuki minder tijd in de aankleding van het interieur heeft gestoken dan de meeste concurrenten.

Gelukkig kan de Suzuki S-Cross nog rekenen op een ruime koffer: 430 liter onder het bagagescherm is zonder meer prima voor een auto van 4,30 meter lang, en bovendien is de rugleuning in de afwerkingsniveaus GL+ en GLX in twee posities verstelbaar, zodat je indien nodig nog enkele litertjes kunt winnen. Uiteraard zijn de rugleuningen ook gewoon neerklapbaar, waarbij je een vlakke vloer en een volume van meer dan 1.200 liter krijgt.

Review 2022 Suzuki S-Cross

>>> koffervolume: 430 - 1230 liter, wielbasis: 2600 mm

Specificaties en prestaties

De motor van de Suzuki S-Cross is nog altijd dezelfde als vroeger: de 1.4 Boosterjet 48V SHVS mild hybrid, zoals zijn volledige naam luidt. Een hele mondvol voor technologie die intussen al behoorlijk wijdverbreid is. Het gaat hier om een 1.373 cc grote viercilinder met directie injectie en dubbele variabele kleppentiming, aangeblazen door een turbo (vandaar de ‘Boosterjet’) en gekoppeld aan een mildhybride ondersteuning op 48 volt (‘Small Hybrid Vehicle by Suzuki’ of kortweg ‘SVHS’).

Dat laatste systeem bestaat uit een kleine lithium-ionbatterij (onder de voorstoel) en uit een starter-alternator. Die zet eerst de kinetische energie bij het vertragen om in elektriciteit, maar kan die stroom later weer gebruiken om de benzinemotor een duwtje in de rug te geven. Zo ondersteunt hij de verbrandingsmotor van de Suzuki S-Cross bij heel lage toeren, wanneer de turbo nog niet goed wakker is, maar ook bij stevige tussensprints voegt hij wat extra power toe (tot 10 kW/14 pk extra).

Tegenover de meeste concurrenten houdt de Suzuki S-Cross nog een extra troef achter de hand: naast een relatief riante bodemvrijheid (175 millimeter) bestaat hij niet alleen als voorwieltrekker, maar ook als vierwielaandrijver. Daarmee blijft hij trouw aan de geest van de oorspronkelijke SX4 – toen nog zonder S-Cross – die bedoeld was als een manusje-van-alles voor alle seizoenen, en waarmee je overal kon komen, ook als het oude wijven regende of er een sneeuwtapijt lag. Diezelfde veelzijdigheid is dus nog altijd van de partij, dankzij de AllGrip-vierwielaandrijving, waarbij een gestuurde centrale koppeling automatisch de kracht over de voor- en achteras verdeelt.

De Suzuki S-Cross laat je ook de keuze tussen een manuele zesversnellingsbak en een zestrapsautomaat (met schakellepels aan het stuur). Voor alle duidelijkheid: het gaat dan om een echte automaat met koppelomvormer, niet om een CVT-bak zoals op de Ignis en Swift. A priori goed nieuws voor de alertheid en het rijplezier dus.

Review 2022 Suzuki S-Cross

>>> 4-cilinder-in-lijn (turbobenzine): 129 pk en 235 Nm, 0-100 km/u in 9,5 s, topsnelheid: 195 km/u, normverbruik: 5,3 l/100 km (119 g CO2/km)

Rijgedrag

Los van de 129 pk bij 5.500 o/m en de 235 Nm die vanaf 2.000 o/m ter beschikking staat, is de Boosterjet in de praktijk een mooi volle motor, die volgzaam en soepel is, maar ook getuigt van een gretig karakter. Duw hem voorbij 3.500 o/m en je ontdekt zelfs een heus sportief temperament: deze vierpitter staat altijd klaar om de rode zone op te zoeken, bij 6.000 o/m.

Eigenlijk mag dat niet verwonderen, want uiteindelijk is dit dezelfde motor die ook het mooie weer maakt in de Swift Sport... Een even grote speelvogel als die laatste is de nieuwe Suzuki S-Cross natuurlijk niet, maar hij rijdt toch behoorlijk aangenaam. In de eerste plaats braaf en veilig, maar wel met een uitstekende trekkracht – zelfs voor de voorwielaangedreven versie.

Ook over het veercomfort van de Suzuki S-Cross valt niet te klagen: de ophanging weet putten en hobbels netjes te absorberen. Bovendien wordt het koetswerk in bochten vrij goed ondersteund, zodat deze cross-over altijd nauwkeurig en makkelijk te mennen blijft. We hebben alleen een klein voorbehoud voor het stuur, dat naar onze smaak iets te sterk bekrachtigd is en te weinig feedback geeft. Al kun je je afvragen of het doelpubliek van dit soort SUV’s daar écht wakker van ligt...

Iets gelijkaardigs geldt voor de pook van de manuele zesbak, die wat hakerig aanvoelt en daarmee vloekt met de zachte en vloeiende manier waarop al de rest zich in deze S-Cross laat bedienen. Een speciale vermelding tot slot is er voor de bijzonder geslaagde geluiddemping, en voor het goede zicht rondom. Toch heeft Suzuki op dat vlak niets aan het toeval overgelaten en de achteruitrijcamera maar meteen standaard gemaakt vanaf de basisversie.

Review 2022 Suzuki S-Cross

>>> ophanging: MacPherson/torsieas

Belgische prijs Suzuki S-Cross

Hoewel het interieur een vertrouwde indruk maakt, werd de uitrusting wel uitgebreid. Bij de veiligheidssystemen kunnen alle varianten voortaan rekenen op een automatische noodremfunctie, een adaptieve snelheidsregelaar, een actieve spoorassistent en verkeersbordherkenning. De hogere niveaus voegen daar onder meer nog een dodehoekcontrole aan toe, net als bepaalde comfortuitrusting, zoals een automatische klimaatregeling (altijd met twee temperatuurzones), automatische ruitenwissers en verwarmbare voorstoelen.

Op de GLX is zelfs een 360-gradencamera van de partij, die met zijn uitstekende blik op de omgeving niet alleen van pas komt bij het manoeuvreren, maar ook voorkomt dat je met de mooie zeventienduimvelgen van deze topversie tegen de stoeprand aanschuurt.

De prijzen voor de nieuwe Suzuki S-Cross beginnen bij 24.699 euro, voor de tweewielaangedreven en handgeschakelde GL. Vergelijkbaar dus met wat je betaalt voor kleine SUV’s als de Peugeot 2008, Renault Captur of Hyundai Kona... met dat verschil dat de Suzuki veel beter uitgerust is, zeker als je kiest voor de niveaus GL+ (25.699 euro) of GLX (27.399 euro).

Kortom, alles bij elkaar krijg je met deze Suzuki S-Cross opnieuw veel waar voor je geld – en dan zwijgen we nog over de uitgebreide garantie (vijf jaar) die Suzuki hanteert, net zoals het feit dat onze invoerder geregeld met aanzienlijke kortingen zwaait.

Review 2022 Suzuki S-Cross

>>> Overzicht versies en prijzen Suzuki S-Cross

Suzuki S-Cross – verdict AutoGids

Hoewel hij het concept van zijn voorganger zeker niet op zijn kop zet, kan de Suzuki S-Cross er weer tegenaan. Dit blijft in de eerste plaats een aanbod dat eerder het verstand dan het hart aanspreekt, maar niettemin kan deze Japanner rekenen op een gezond onderstel, een aangename en zuinige motor (6,8 l/100 km tijdens deze kennismaking), een ruim en handig interieur en een degelijke standaarduitrusting.

Kortom, een SUV zonder al te veel tierlantijntjes, die in de smaak zal vallen bij klanten die value for money wel weten te waarderen. Net zoals ook de vorige Suzuki S-Cross dat altijd gedaan heeft dus...

  • Ruim interieur
  • Laag verbruik
  • Value for money
  • Niet echt nieuw
  • Afwerking interieur
  • Ergonomie dashboard

In dit artikel : Suzuki, Suzuki S-Cross

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker