Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Mercedes C 300 e - plug-inhybride met groot rijbereik

Geschreven door Ken Divjak op

De Mercedes C-Klasse is er nu ook als plug-inhybride C 300 e, met een elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer.

65.945 €

Concept

De nieuwe Mercedes C-Klasse is de eerste modellijn die helemaal geëlektrificeerd is. Bij de reguliere motoriseringen zorgt een 48 volt-net met geïntegreerde starter-generator voor een milde hybridisering, deze C 300 e teert op een plug in-setup van de vierde generatie. Eind volgend jaar komt er ook opnieuw een dieselversie met stekker, maar beginnen doen de Stuttgarters met de benzinevariant.

Die Mercedes C 300 e ziet zijn batterijpakket groeien van 13,5 kWh naar 25,4 kWh, met een indrukwekkende elektrische autonomie van ongeveer 100 kilometer als resultaat. De lithium-ionbatterij opladen kan standaard aan 11 kW op wisselstroom (2,5 uur aan een driefasige wallbox) of optioneel aan 55 kW op gelijkstroom (30 minuten aan een snellader).

2022 Mercedes C 300 e PHEV

Rijgedrag

Bij de start van onze testrit belooft de autonomieteller zowaar 108 emissievrije kilometers. Vertrek je zonder reisdoel in het van de S-Klasse geleende navigatiescherm, dan rijdt de Mercedes C 300 e zoveel mogelijk elektrisch tot 140 km/u. De stuurpeddels dienen op dat moment om de mate van remenergierecuperatie te bepalen, terwijl er onder het kickdownpunt van het acceleratiepedaal altijd meer vermogen schuilt om snel in te voegen of in te halen. Op commando springt de 2 liter-turbobenzine van 211 pk immers bij om het systeemvermogen naar 313 pk en 550 Nm te tillen. Wat de Mercedes C 300 e weliswaar snel maakt, maar toch niet zo gezwind als de uitgaande versie die 700 Nm aan boord had.

Het samenspel van de elektro- en verbrandingsmotoren is geweldig, de overgang tussen beide is haast onmerkbaar. Dat maakt van de  Mercedes C 300 e in de eerste plaats een stille cruiser die lang op zijn batterijen kan teren en op verschillende manieren energie kan recuperen (in D, D+ en D-). In de Dauto-setting houdt het batterijmanagement rekening met navigatiegegevens, de topografie, eventuele snelheidsbeperkingen en de verkeerssituatie voor de geplande route. Mocht daaruit blijken dat het reisdoel in een emissievrije zone ligt, dan biedt de handige Battery Hold-functie soelaas. In die stand drinkt de benzinemotor natuurlijk iets meer, net zoals dat in de Sport-modus het geval is.

Toch zouden we deze C-Klasse van circa 2 ton niet dynamisch durven noemen, mede door zijn houterige remgevoel en de wat zeurende motorklank onder vollast. Mercedes monteert standaard wel luchtvering op de achteras, maar biedt uit plaatsgebrek geen vierwielsturing aan op de plug-inversies.

2022 Mercedes C 300 e PHEV

Verdict

Als de nieuwe C stiekem een kleine S-Klasse wil zijn, dan geeft de PHEV-versie daar gesofisticeerd vorm aan. Net zoals de EQS de hoogste autonomie bij de EV’s voorlegt, doet de Mercedes C 300 e dat bij de plug-inhybrides. Beter nog: dankzij een slimmere inbouw is de storende batterijkist in de koffer verdwenen, ook al heeft de EQ-variant nog altijd iets minder stouwvolume dan conventioneel gemotoriseerde C-Klasses. Wie extra ruimte wenst, kan altijd naar de breakversie van de C 300 e met dezelfde aandrijflijn uitwijken.

Bekijk ook onze video over de Mercedes C-Klasse

  • Elektrische autonomie
  • Algemeen comfortniveau
  • Samenspel elektro- en verbrandingsmotor
  • Minder grote koffer
  • Houterig remgevoel
  • Geen vierwielsturing mogelijk

Verwante testen

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker