Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Kia Sportage CRDi 48V?

Geschreven door Frédéric Kevers op

Onze redacteur Frédéric Kevers zat een week achter het stuur van de Kia Sportage CRDi 48V. Heeft de Koreaanse diesel SUV hem verleid? Dit is wat hij leuk vond... en niet leuk vond!

44.590 €
  • Score redactie /20

De Kia Sportage is het technische neefje van de Hyundai Tucson, algemeen aanvaard als het baken in de klasse van de compacte gezins-SUV. De Sportage, die in 1993 het levenslicht zag, is nu aan zijn vijfde generatie toe en de nieuwste aanwinst contrasteert op het vlak van stijl met zijn voorganger, wat alleen maar bevestigt dat Kia zelfvertrouwen heeft opgebouwd.

Minder gekweld dan zijn neef Tucson, draagt deze Sportage niettemin een sterke persoonlijkheid uit die zijn nieuwe ambities moet ondersteunen. Kia biedt een breed gamma benzine-, diesel- en hybride (MHEV, HEV en PHEV) motoren aan met vermogens die variëren van 115 tot 265 pk. Ook op het vlak van technologie, connectiviteit en rijhulpmiddelen is de Sportage helemaal bij de tijd en kan hij zich zonder meer meten met de Duitse (premium) concurrentie.

Er is niet alleen de gestegen kwaliteit die de opwaardering van de Sportage bevestigt, maar ook zijn prijs. Hoewel Kia in zijn communicatie het accent legt op de zelfopladende en oplaadbare hybride motoren, koos ik voor de dieselversie, die voor ons privérijders het echte hart van het gamma vormt. Ik zat dus een week achter het stuur van een Kia Sportage 1.6 CRDi 48V uitgerust met de geautomatiseerde 7DC-versnellingsbak met dubbele koppeling. Dit is wat ik ervan vond.

Leuk

Laten we er niet omheen draaien, hoezeer ik de stijl van de Hyundai Tucson ook volstrekt onverteerbaar vind – al is het qua design zeker niet onverdienstelijk – deze Sportage bevalt me wel. Ik ben over het algemeen een fan van eenvoudige, slanke en evenwichtige lijnen, wat deze Sportage nochtans niet heeft. Toch houd ik van de lichtsignatuur voor- en achteraan, het spel van concave en convexe oppervlakken, de proporties en het dynamisch evenwicht dat wordt geboden door het contrasterende dak op de lichte kleuren.

Mijn testauto had een zwarte lak, maar hij heeft nog altijd die lovenswaardige moderne uitstraling met een smoelwerk dat hoofden doet omdraaien – tot mijn grote verrassing. Bijna elke dag kwam er wel iemand naar me toe om me te feliciteren met "mijn mooie auto", waarbij dezelfde twee vragen regelmatig opdoken: "Is hij elektrisch?" en "Is het een Duits merk? Dat zegt veel over hoe ver we zijn gegaan als het op stijl en 'kwaliteitsindruk' aankomt.

Dat is een ander sterk punt van deze vijfde generatie Sportage: die waargenomen maar ook werkelijke kwaliteit, zowel vanbinnen als vanbuiten. Sorry voor de Duitse fans, maar Kia geeft ze een echte klap in het gezicht als het gaat om interieurdesign. Vergelijk het scherm van deze Sportage met dat van een i4 of iX, en je hebt het over integratie in het eerste geval, doe-het-zelf in het tweede. Maar over het algemeen is de cockpit van de Sportage de moeite waard en is de ergonomie niet echt voor kritiek vatbaar, ook al zouden de instellingen van het digitale display van het dashboard intuïtiever mogen zijn. Maar ja, als je eenmaal het juiste scherm hebt gevonden, wat wil je er dan nog aan veranderen?

Het interieur is zeer comfortabel, ruim (inclusief de bagageruimte) en zelfs helder dankzij het panoramische dak. De geventileerde lederen zetels zijn bijzonder aangenaam bij warm weer, zodat overmatig gebruik van de airconditioning vermeden wordt. Zoals ik al zei, de materialen en de assemblage zijn die van Duitse premiumauto's waardig, ook al blijven er wat harde kunststoffen aanwezig zonder dat ze daarom voor stoorzender spelen.

Hoewel hij Sportage heet, is deze SUV vooral een gezinswagen. Dit betekent dat hij in de eerste plaats comfortabel, ruim en praktisch moet zijn. En daar slaagt hij in zonder afbreuk te doen aan de geruststellende en efficiënte rijdynamiek. Nogmaals, ik ben meer een vloeiende bestuurder, eerder GT als het tempo omhooggaat, maar geen rallyrijder.

De ophanging houdt het voor de inzittenden comfortabel en zorgt voor een goede controle van de carrosseriebewegingen als de bochten zich aandienen. Er is weinig rolneiging en de Sportage rondt de bochten (bijna) vlak, terwijl de tractie nooit in het gedrang komt, wat in verhouding veel vertrouwen en zelfs plezier voor de bestuurder oplevert.

Kia Sportage 1.6 CRDi 48V 7DCT

Jammer

Ik zal eerlijk zijn, diesel rijden is nog steeds heel aangenaam in termen van flexibiliteit en beschikbaar koppel... om nog maar te zwijgen over het gunstiger effect op je bankrekening wanneer het tijd is om naar de pomp te gaan (gemiddeld 6,2 l/100 km met een zeer gevarieerde rijstijl, een geladen voertuig en zonder het stadsverkeer te ontwijken).

Het is verdienstelijk van Kia om een diesel in de catalogus te houden, maar de 1.6 CRDi maakt maar 136 pk vrij, wat genoeg kan zijn als je alleen aan boord bent, maar aan de magere kant blijkt met het hele gezin en wat snuisterijen aan boord. Vooral op de heuvelachtige wegen van de Ardennen. Nochtans heeft mijn versie met de gerobotiseerde versnellingsbak een maximumkoppel van 320 Nm (280 Nm met handgeschakelde versnellingsbak).

Met 1.523 kilo (exclusief opties) is de Sportage niet licht en moet de motor worden aangespoord om een aanvaardbare dynamiek buiten de hoofdassen. Hoewel ik geen klachten heb over de DCT-bak, betekent het wel dat ik het landbouwgerommel van de diesel moet verdragen. Een geluidsinbreuk die contrasteert met het comfort, het raffinement en de moderniteit van de Sportage. Een paar extra kilo's geluidsisolatie zouden welkom zijn.

Voor mij is succesvolle technologie-inhoud diegene die niet wordt opgemerkt. Dat betekent dat het relevant en goed geïntegreerd moet zijn. De Kia Sportage heeft een indrukwekkend arsenaal aan rijhulpmiddelen dat zijn weerga niet kent. Maar ik vond dat de actieve rijstrookhulp een beetje te opdringerig werkt en afbreuk doet aan een natuurlijke rijervaring wanneer je niet in een rechte lijn rijdt. En je moet het elke keer deactiveren. Een beetje irritant. Maar dat verklaart misschien een ander euvel van deze Sportage: de besturing biedt niet de minste feedback over wat er met de voorwielen aan de hand is. Je bent volledig geïsoleerd van de weg en dus van het rijden en daar hou ik niet van! Maar ja, deze SUV is ook niet bedoeld om sportief mee te rijden.

Het laatste minpunt is de prijs. Natuurlijk is deze marktconform, en komt er 7 jaar garantie bij op een voertuig van zeer hoge kwaliteit, dat zeer goed is uitgerust en op een goede doorverkoopwaarde kan rekenen. Maar meer dan 45.000 euro neertellen (inclusief opties) voor een gezins-SUV die underpowered blijkt wanneer... die familie eenmaal aan boord is, dat vind ik een beetje overdreven.

Toch voegt deze prijs zich gewoon naar de elitaire trend van tegenwoordig die nieuwe auto's allerminst goedkoop maakt en doet het geen afbreuk aan het succes van het model. Dit verklaart waarom de fabrikanten zoveel moeite doen om SUV's te maken, ondanks het feit dat ze ecologisch en dynamisch discutabel zijn: ze leveren veel geld op!

Kia Sportage 1.6 CRDi 48V 7DCT

Dus

Ik vond deze Kia Sportage CRDi echt leuk. Goed ontworpen, goed afgewerkt en zeer goed uitgerust. Ermee rijden was een waar plezier. Ik wik mijn woorden en schrijf bewust niet rijplezier. Dat laat de besturing, te veel geïsoleerd en soms opdringerig, niet toe. Het plezier onderweg betrof ermee dagelijks rondtrekken met mijn gezin.

De familie was er dol op en ik ook. En dan is er ook nog het moderne interieur en het comfort. Dit overkomt mij zelden, maar ondanks enkele gebreken, geef ik toe dat ik teleurgesteld was dat ik hem moest terugbrengen naar de invoerder.

In dit artikel : KIA, KIA Sportage

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker