Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Mercedes C 220 d 4Matic All-Terrain (2021) - de softroaderaanpak

Geschreven door Ken Divjak op

De All-Terrain-formule bij Mercedes is bedoeld voor mensen die een break te laag en een SUV te hoog vinden. Na de gelijknamige E-Klasse is het nu aan de C-Klasse om stoerdere bumpers en opgekrikte veren te monteren.

60.863 €

Concept

Mensen die een break te laag en een SUV te hoog vinden; we wisten eigenlijk niet dat ze bestonden. Een merk als Audi is daar nochtans al sinds 1999 van overtuigd, terwijl Mercedes de niche pas in 2017 heeft aangeboord met de E-Klasse All-Terrain. Nu is de C-Klasse voor het eerst aan de beurt, uitgerust met 4Matic-vierwielaandrijving en 4 centimeter extra bodemvrijheid.

Je herkent de Mercedes C-Klasse All-Terrain aan zijn zwarte kunststofdelen rond de wielkasten en de hertekende bumpers met bodembescherming. Die zogenoemde skidplates zijn standaard zilverkleurig, maar kunnen via het Night Pack ook in het zwart uitgevoerd worden. Het radiatorrooster doet het voor de gelegenheid met één horizontale lamel, de rest van de aankleding teert op de Luxury Line-uitvoering.

En de prijzen? Die beginnen bij 55.297 euro voor de C 200 Break All-Terrain, wat ongeveer 1.500 euro meer is dan een vergelijkbaar uitgeruste versie zonder avontuurlijke opsmuk. Voor de door ons geteste C 220 d, moet je minstens 56.507 euro veil hebben. Van andere motorversies dan de C 200 en de C 220 d is er voorlopig geen sprake, al erkent Stuttgart wel dat het zonder plug-inoptie moeilijk wordt anno 2021. Het zou ons dan ook niet verbazen als het motorgamma snel wordt uitgebreid met een fiscaal vriendelijkere PHEV-variant, die de aantrekkingskracht van de All-Terrain-versie zou kunnen verhogen.

2022 Mercedes C All-Terrain

Rijgedrag

De 2 liter-dieselmotor die het vooronder van de Mercedes C 220 d All-Terrain vult, ontwikkelt 200 pk en 420 Nm en wordt bijgestaan door een geïntegreerde starter-generator op een 48-voltnetwerk, die kortstondig 20 pk en 200 Nm kan toevoegen. Op de weg voel je vrij weinig van die koppelboost, wat enerzijds van een goede integratie getuigt, maar ons anderzijds de beloofde sprinttijd van 7,8 seconden in twijfel doet trekken. Met extra uitrusting en een volle tank flirt deze All-Terrain namelijk met de 2 ton, wat hem met zijn 200 pk eerder vlot dan vinnig maakt. Echt dynamisch kun je ook het weggedrag niet noemen, net zomin als de schakelovergangen van de negentrapsautomaat doortastend zijn.

Weg van de gebaande paden komen de grotere bodemvrijheid en de zachtere schokdemping van de C-Klasse All-Terrain natuurlijk wél van pas. Mercedes breidt de rijmodi voor de gelegenheid uit met de standen Offroad en Offroad+. De eerste is bedoeld voor modderbaantjes, gravel- en zandwegen, de tweede schakelt de afdaalhulp bij, voor het pittigere werk. In beide modi verschijnt er een offroaddisplay met verschillende parameters op het centrale scherm, met daarop het stijgings- of dalingspercentage, de stuurhoek, de geocoördinaten en een kompas. Tegelijkertijd wordt de gasrespons tammer, wordt het ESP wat losser en wordt het vermogen anders verdeeld tussen de assen, met een maximum van 45 procent vooraan en 55 procent achteraan.

Opvallend meer off-roadkunde dan de reguliere 4Matic ontsluit de All-Terrain-versie niet, maar door de minder kwetsbare aankleding en de extra bodemvrijheid durf je wel iets meer. Met name voor eigenaars van aanhangwagens is dat een plus, aangezien die vaker op onverhard rijden en terloops met de dieselversie toch 1.800 kilo kunnen trekken. 

2022 Mercedes C All-Terrain

Verdict

Veel meer dan een licht verhoogde bodemvrijheid en een stoerdere aankleding heeft de All-Terrain-versie van de Mercedes C-Klasse niet om het lijf, al zal dat voor bepaalde kopers volstaan om niet voor een SUV te gaan. Met conventionele motoren (ook al zijn dat bij Mercedes mildhybrides) verbruikt een échte hoogpoter tenslotte nog altijd meer dan een lagere breakversie, wat zich in een lagere CO2-uitstoot voor de All-Terrain vertaalt.

Anderzijds zijn de meeste Mercedes-modellen met een G in hun typenaam nu al met een stekkeroptie te krijgen, waardoor deze Mercedes C-Klasse All-Terrain voorlopig echt iets voor de liefhebbers van de Allroad-look zal blijven.

Bekijk ook onze video over de Mercedes C-Klasse

 

  • Prima softroader
  • Uitrusting en aankleding
  • Dieselversie trekt tot 1.800 kg
  • Even duur als een GLC
  • Hoog gewicht
  • Voorlopig geen stekkervariant

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker