Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / De redactie ongefilterd - Welke drie auto's staan er in jouw ideale garage?

De autosector zweert alleen nog maar bij elektrische en autonome SUV's, of het scheelt niet veel. Maar waar dromen wij van, als liefhebbers, los van wat de politiek en de marketingafdelingen opleggen? Wat staat er in onze ideale garage?

Met 'De redactie ongefilterd' willen we de kans geven aan onze redacteurs om zich volledig vrij uit te drukken over enkele actuele onderwerpen. Geen beperkingen, geen politieke correctheid, enkel hun persoonlijke opinie vanuit hun geprivilegeerde positie als waarnemer van de autosector. Deze week denken we vroegen hen welke drie auto's we zouden terugvinden in hun ideale garage.

Mijn autopassie is universeel. Telkens als ik een auto test voor het werk, heb ik zin om hem te kopen! Ze hebben immers allemaal hun kwaliteiten (en hun gebreken). Mijn persoonlijke smaak is echter breed: ik hou zowel van puur praktische auto’s als van auto’s die eigenlijk speeltjes zijn. Alles daartussenin vind ik wat minder interessant…

Mijn ideale garage zou dan ook een compacte driezitsbestelwagen omvatten. Idealiter een nieuwe Opel Vivaro, die verleidelijk eenvoudig is. En waarom niet elektrisch, want die versie heeft mij onlangs verrast met zijn zijdezachte en discrete werking.

Aan de andere kant van het spectrum droom ik van een speeltje dat garant staat voor pure prestaties, iets tussen een motorfiets en een roadster in: een Morgan 3Wheeler omdat ik dat zo’n leuk ding vind, of een Lotus 3-Eleven puur voor op het circuit.

En aangezien de vraag is “Welke drie auto’s staan er in jouw ideale garage”, en omdat ik mijn vrouw en kind ook iets wil gunnen, zou ik daar nog een Volkswagen Multivan aan toevoegen voor het weekend en voor op vakantie. Die VW-bus heeft me immers altijd al doen dromen.

BMW i3: Een auto die niet mooi is, komt er niet in bij mij. Velen zullen het niet eens zijn met mij, maar ik vind de i3 echt mooi. Na bijna 10 jaar nog steeds avantgardistisch en spitsvondig. Maar als kleine maar praktische EV die ook nog eens verrassend plezant rijdt, is-ie vooral ideaal voor al die kleine verplaatsingen in de buurt. Ik zou hem opladen op zonne-energie, dan is hij helemaal emissievrij.

Mercedes E 350d (W212): De E-Klasse van de vorige generatie vind ik nog steeds de beste auto waarmee ik ooit gereden heb. Onvoorstelbaar handig, met die hoekige achterkant waarin je bij wijze van spreken kan gaan wonen, en een romige zescilinderdiesel, perfect voor roadtrips en skivakanties.

Porsche 911 GT3 (991): Deze is voor de lol. En ik heb getwijfeld of iets van 200 pk niet kon volstaan, maar een 911 GT3 is simpelweg onweerstaanbaar. Met de 992-generatie heb ik niet gereden, dus neem ik maar de vorige versie. Met die krijsende zescilinderboxer die tot 9.000 opm gaat, en dat magistrale chassis dat smeekt om circuitkilometers. Ik neem er meteen een jaarabonnement voor de Nordschleife bovenop.

In mijn ideale garage is zowel plaats voor pragmatiek als voor passie:

Ford Mustang Convertible 1964: omdat hij een perfect tijdloze lijn heeft voor ritjes met de haren in de wind en een glimlach op de lippen. En zelfs wanneer je er gewoon in zit in de garage, hoef je maar gewoon je ogen te sluiten en je denkt dat je in een Hollywoodfilm zit op een weg in Nevada of Arkansas…

Skoda Superb Combi: de ideale partner voor uitstapjes, reizen en… ritjes naar het recyclagepark. Een trouwe Tsjechische (maar toch een beetje Duitse) vriend die zonder voorbereiding altijd klaar staat om gepakt en gezakt te vertrekken.

Honda e: de kleine elektrische stadsauto voor de spreekwoordelijke ritjes rond de garage. Een rationele keuze voor de elektrische aandrijving, maar ook een keuze met het hart, omwille van zijn sympathieke snoetje (eerder dan omwille van zijn virtuele aquarium in de cockpit).

Als ik even de auto's buiten beschouwing laat die nu al in mijn garage staan en die ik voor geen geld ter wereld zou willen inruilen (nu ja, bij wijze van spreken...), dan zou er toch minstens één oldtimer bij moeten zijn. En dat mag dan een Ferrari/Dino 308 GT4 zijn. Niet eens per se om mee te rijden, maar alleen al om af en toe in dat prachtige seventies interieur te gaan zitten. Of om gewoon dat onmiskenbare koetswerk van Marcello Gandini te bewonderen met een goeie prosecco in de hand.

Voor de mooie dagen mag er ook een Mazda MX-5 van de laatste generatie bij. Liefst de tweeliter met het sperdifferentieel als ik dan toch mag kiezen. En voor de derde auto zou ik even bij Alfa Romeo aan de deur moeten gaan kloppen of ze asjeblief die Giulia Sportswagon alsnog zouden kunnen maken... En ik weet het, we moesten ons beperken tot drie, maar aangezien die 308 GT4 toch vooral bedoeld is om naar te kijken, mag er misschien toch nog een nieuwe Fiat 500e bij voor elektrische ritjes in de buurt...?

In mijn droomgarage staat een hele resem auto’s, maar als ik me zou moeten beperken tot drie, zou de keuze al bij al niet zo moeilijk zijn.

Laat ik beginnen met mijn heilige graal, de BMW Z8. Twintig jaar na datum ziet die er nog altijd even actueel uit, ook vanbinnen, ware het niet dat er geen geïntegreerd infotainmentscherm in zijn dashboard zit! Maar vooral is hij voor mij de belichaming van rijplezier: een stijve koetswerkstructuur van aluminium, een atmosferische V8 die zingt zoals het hoort, en een perfecte rijhouding, bijna boven op de achtertrein en met een uitstekend zicht rondom. Om met zijn tweetjes op het gemakje wat rond te rijden of eens goed van jetje te geven op een plattelandsweggetje, met de haren in de wind en met de muzikale klank van de achtcilinder in je oren, en met net genoeg bagage voor een tripje van een tiental dagen!

Daarnaast zou ik – omdat ik mijn kroost nu eenmaal niet altijd thuis kan laten – kiezen voor een Dodge Charger R/T uit 1969, maar dan wat geüpdatet zoals een Porsche Singer, met de oorspronkelijke V8 maar dan betrouwbaarder gemaakt, en de moderne achttrapsautomaat, remmen en ophanging van een Charger Hellcat – en Isofix-bevestigingspunten op de achterbank. De charme van een Amerikaan uit de sixties met de efficiëntie, de veiligheid en de betrouwbaarheid van moderne modellen… om comfortabel, stijlvol en sereen te kunnen rondcruisen terwijl je geniet van de borrelende V8. Maar liefst in combinatie met een elektromotor – sorry aan de puristen – en een voldoende grote batterij om een dertigtal kilometers uitstootvrij te kunnen afleggen, om toch nog ‘beschermde’ stadscentra binnen te kunnen.

En voor dagelijks gebruik, met het risico sommigen teleur te stellen, een Tesla Model 3 Performance, een perfecte gezinswagen die comfortabel, sereen en performant is. En die wordt geleverd met een netwerk van Superchargers zodat ik toch lekker ver kan rijden. Maar als ik dan toch mag dromen, zou ik er wel mee langs een bekleder, een houtbewerker en een goede carrossier gaan, om het niveau van de afwerking toch een beetje naar een hoger niveau te tillen…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten