Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Renault doet Volvo na met begrenzer op 180 km/u

Geschreven door Frédéric Kevers op 26-04-2021

Renault gaat Volvo volgen en wil de topsnelheid van zijn auto's begrenzen op 180 km/u om veiligheidsredenen. Maar wordt Alpine hier ook bij betrokken?

Renault, net als Dacia, zal al zijn nieuwe modellen begrenzen op 180 km/u om de veiligheid te verbeteren. Een aanpak die in de voetsporen treedt van Volvo, dat als eerste merk deze beperking invoerde. Maar maakt een limiet van 180 km/u echt een verschil in de veiligheid? "Ovedreven snelheid is verantwoordelijk voor meer dan een derde van de dodelijke ongevallen. Daarom begrenzen we elk model van Renault en Dacia op 180 km/u", zegt Luca de Meo, CEO van Groupe Renault.

Renault Safety Coach

Concreet gaat Renault zijn toekomstige modellen uitrusten met een automatische snelheidsregelaar die zich beperkt tot de maximumsnelheid zoals aangeduid via verkeersborden en zoals geregistreerd via geolocalisatie. Het systeem heet Safety Coach en zal ook kijken naar de vorm van de weg om de snelheid aan te passen, bijvoorbeeld bij het naderen van een rotonde.

Naast de snelheidsbeperking kan Safety Coach ook de controle overnemen van de auto in bepaalde omstandigheden. Als de sensoren bijvoorbeeld detecteren dat de bestuurder zijn handen niet aan het stuur heeft, zal de Safety Coach automatisch overgaan in de veiligheidsmodus.

Daarnaast krijgen alle Europese modellen vanaf 2022 een 'rescue code', dat de hulpdiensten informeert over de structuur van de auto en de plaatsing van de batterij (voor de brandweer) om hem snel en effectief te kunnen blussen in het geval van een brand, of om te weten waar er kan geknipt worden als de inzittenden bevrijd moeten worden.

180 km/u of minder

Luca de Meo wil alle Renaults en Dacia's beperken tot 180 km/u, maar sommige modellen zullen zelfs die snelheid niet halen. Zoals de elektrische opvolger van de Renault Mégane, die beperkt is tot 160 km/u. Elektrische wagens gebruiken namelijk meestal een transmissie met enkele verhouding, waardoor ze sowieso niet ontworpen zijn voor spectaculaire snelheden. 

Alpine A110 Légende GT  2021

Alpine beperkt tot 180 km/u of niet?

In zijn communicatie vermeldt de Meo niet of Alpine ook betrokken zou zijn door deze snelheidsbeperking. Ter herinnering: de Franse groep concentreert zijn 'Renaulution' op 4 pijlers: Renault, Dacia-Lada, Alpine en Mobility, waarbij Alpine de sportieve tak van de groep is. Het lijkt echter weinig waarschijnlijk dat Alpine ook zijn topsnelheden zal moeten begrenzen, de Meo vermeldt ook enkel Renault en Dacia. Maar een (onaangename) verrassing is nooit ver weg in de autowereld, zeker als Alpine ook begint aan zijn elektrische tijdperk. Hoe dan ook richt het sportieve merk zich meer op dynamiek dan op prestaties in een rechte lijn.

180 km/u, veiligheid of marketing?

Zoals bij Volvo kunnen we ons afvragen of deze beperking op 180 km/u wel relevant is. Ongevallen op hoge snelheid hebben natuurlijk vaker dodelijke gevolgen, maar gaat het dan om snelheden boven de 150 km/u, of eerder tussen de 130 en 150 km/u? In dat geval zou een beperking op 180 km/u weinig verschil maken. Het is ook mogelijk dat de merken voor wat extra buzz zorgen en tegelijk het publiek warm maken voor elektrificatie, waarbij er sowieso lagere topsnelheden worden gehaald en de nadruk eerder ligt op acceleratie bij lage snelheid. 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten