Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Maserati Levante GTS & Tropheo: Koning der drietanden

De Levante is Maserati’s bestseller. Aangezien de SUV de vaandeldrager van het merk geworden is, mag hij voortaan als GTS of Trofeo uitpakken met de 3,8 liter grote biturbo-V8 van Ferrari.

Het concept

Op drie jaar tijd heeft de Levante de macht overgenomen bij Maserati. De SUV is op zijn eentje goed voor 52 procent van de verkoop van het merk, en in Europa is dat zelfs 70 procent. “Dankzij de Levante hebben we met Maserati in 2017 voor het eerst meer dan 50.000 auto’s verkocht”, vertelt Matthieu Berne, marketingdirecteur van Maserati West Europe. Om het model interessant te houden – én omdat een deel van het cliënteel er blijkbaar op zat te wachten – introduceert de Italiaanse constructeur twee straffere versies van de Levante: de GTS (530 pk) en de Trofeo (580 pk). Die laatste behoort daarmee simpelweg tot de krachtigste SUV’s op de markt – Jeep Grand Cherokee Trailhawk of Lamborghini Urus.

Wat er verandert

Het grootste verschil met de andere Levantes is natuurlijk de motor. De GTS en de Trofeo krijgen de Ferrari-V8 die ook al de Quattroporte uitrust. In de GTS is die goed voor 530 pk en in de Trofeo voor 580 pk; het koppel is voor beide identiek (730 Nm). Aangezien de grotere Ferrari-motor meer koeling vergt, zijn de openingen in de bumper breder en voorzien van carbon ‘vleugeltjes’. De krachtigste versie heeft ook koelopeningen in de motorkap. De biturbo-V8 doet de prestaties er stevig op vooruitgaan: de topsnelheid bedraagt 300 km/u, terwijl optrekken van 0 tot 100 km/u maar 4,1 seconden in beslag neemt. Wat zoiets verbruikt? Niet weinig, maar dat had u vast al begrepen. Maserati geeft 13 l/100 km en 309 g CO2/km op als normcijfers.

Er zijn vijf beschikbare rijmodi: Off Road, I.C.E. (een soort ecostand, voor een zo laag mogelijk verbruik), Normal, Sport en Corsa. In die laatste stand wordt de bodemvrijheid met 3,5 centimeter verlaagd, wordt de stabiliteitscontrole uitgeschakeld en kun je de launch control activeren. Met die functie kun je wegstuiven door het gaspedaal volledig in te trappen en je linkervoet op het rempedaal te houden. Laat het rempedaal los en je wordt getrakteerd op een echte F1-start. Niet echt nuttig, maar de Corsa-modus werd bedacht om je te amuseren op circuit, profiterend van de prestaties van het chassis en van de motor, die gekoppeld is aan een ZF-achttrapsautomaat.

Ten slotte zijn de GTS en de Trofeo uitgerust met de functie Integrated Vehicle Control, een systeem dat anticipeert op koersafwijkingen. “Met zijn 2.300 kilo is de Levante geen katje om zonder handschoenen aan te pakken, en om interventies van de stabiliteitscontrole te voorkomen hebben we dit systeem ontwikkeld. Het detecteert wanneer je te snel de bocht induikt, en vermindert preventief het motortoerental en de draaisnelheid van de wielen vooraleer een drift zich voordoet”, aldus Berne. Ook de wielen van 22 duim zijn nieuw.

Hoe hij rijdt

Het eerste wat opvalt nadat je de motor hebt gestart, is de betoverende klank. Verder zijn stuur en pedalen behoorlijk direct. Sensaties gegarandeerd dus, en zeker in de Sport-modus, die alles nog wat responsiever maakt. Die eerste indrukken worden bevestigd op de Toscaanse wegen rond Modena, en in de bergen staat de Levante ongeacht het type weg altijd uitstekend zijn mannetje. Met zijn elektrisch bekrachtigde stuur, de samenwerking tussen motor en versnellingsbak en zijn vierwielaandrijving met variabele koppelverdeling (tot 50/50 procent) weet de grote SUV zijn lengte van 5 meter en zijn gewicht te doen vergeten. De Sport-modus maakt de auto echt efficiënt met zijn stuggere afstelling van de ophanging. Voor alledaags gebruik geven wij niettemin de voorkeur aan de Normal-stand, die de ophanging soepeler maakt, maar zonder dat viriele kantje te verliezen.

Op ons parcours lag ook een steengroeve, waar de Italiaanse SUV zijn terreincapaciteiten kon tonen. “Aangezien het om een sportieve SUV gaat, mocht hij niet door de mand vallen op de weg, maar ook niet naast het asfalt”, aldus de marketingdirecteur. Daarvoor heeft Maserati samengewerkt met de ingenieurs van Jeep, dat ook deel uitmaakt van de FCA-groep.

En het resultaat mag er zijn. In Off Road-modus komt de auto 4 centimeter hoger te staan (er zijn in totaal zes verschillende rijhoogtes mogelijk tussen de modi Corsa en Off Road, over een bereik van 7,5 centimeter) en dankzij zijn koppel van 730 Nm raakt de Levante overal door. De instructeur liet ons een indrukwekkende helling van aarde en grind oprijden. Het leek weinig waarschijnlijk dat het zou lukken. Maar met een vleugje gas en ‘op de tast’ (de motorkap blokkeerde het zicht op de ondergrond) lukte het wel degelijk. Hetzelfde in de omgekeerde richting, met de afdaalhulp ingeschakeld. Met zijn snelheid vastgezet op 5 km/u daalde de Maserati op zijn gemak en zonder enige speciale banden af.

Ons verdict

Alles bij elkaar is de Levante een erg geslaagde, veelzijdige en uiterst performante SUV: razendsnel op asfalt, en verre van onbeholpen op het terrein. De GTS en de Trofeo zijn vanaf de herfst beschikbaar, met een vanafprijs van respectievelijk 138.900 en 159.200 euro.

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars