Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / MERCEDES GLC F-CELL: Stroomcentrale

Naast de EQC lanceert Mercedes de GLC F-Cell, die zijn stroom put uit waterstof. Deze SUV met een brandstofcel in combinatie met een batterij pioniert zo met een volledig nieuw hybridesysteem.

Het concept

Wat wordt de aandrijving van morgen? Het zou een illusie geweest zijn te denken dat de autoconstructeurs de violen zouden stemmen alvorens deze vraag te beantwoorden. Wat de toekomst betreft, gaat (bijna) elke constructeur zijn eigen weg. Dat is net het mooie aan deze tijd: de uitdagingen die de autosector treffen – of zelfs overhoopzetten – geven aanleiding tot tal van antwoorden en al evenveel nieuwe voertuigen met even vernieuwende als briljante architecturen. Een van die nieuwkomers is de EQC, een volledig elektrische SUV op basis van een GLC-chassis. Maar Mercedes verkent verschillende routes op weg naar de ‘zero emission’.

Naast zijn volledig elektrische gamma bereidt de constructeur uit Stuttgart zich ook voor op de lancering – op kleine schaal en in specifieke regio’s – van de GLC F-Cell. Deze ‘milieubewuste’ SUV maakt gebruik van een brandstofcel om zich voort te bewegen. Zo sluit Mercedes zich aan bij het zeer selecte kringetje van autofabrikanten met een serievoertuig op waterstof, naast Hyundai (Nexo), Toyota (Mirai) en Honda (Clarity Fuel Cell). In tegenstelling tot dit Aziatische drietal doet de Duitse constructeur echter net iets meer dan louter een brandstofcel in zijn SUV monteren…

Wat er verandert

Omdat waterstoftankstations dun gezaaid zijn in onze contreien – in België kun je ze zelfs op één hand tellen – combineert de GLC F-Cell zijn brandstofcel met een grote lithium-ionbatterij met een capaciteit van 13,5 kWh bruto (en 9,3 kWh netto). Dankzij deze extra energiebron kan de SUV een vijftigtal kilometers (51 volgens de nieuwe gemengde Europese cyclus) afleggen zonder ook maar één gram waterstof te verbruiken. De batterij zit onder de koffervloer. Met behulp van de (geïntegreerde) lader van 7,2 kW kan de SUV worden opgeladen aan een gewoon stopcontact, een wall box of een gewoon openbaar laadstation. Het proces duurt anderhalf uur wanneer de batterij volledig leeg is.

De meeste brandstofcellen zijn behoorlijk omvangrijk, waardoor ze de functionaliteit van de auto inperken. De unit die werd ontwikkeld door Mercedes (en Ford, zie kader), is echter zo compact dat hij probleemloos past onder de motorkap van de GLC. De nieuwe brandstofcel zou zelfs meer dan 30 procent compacter zijn dan het exemplaar in de B-Klasse F-Cell (het prototype dat werd gelanceerd in 2010) en maakt bovendien gebruik van dezelfde verankeringspunten als de verbrandingsmotor is de ‘gewone’ GLC. Mercedes beweert verder ook dat de hoeveelheid platina die wordt gebruikt voor de productie van de brandstofcel, zelfs met 90 procent werd verminderd. Met een dubbel voordeel: niet alleen wordt de grondstofvoorraad van onze planeet zo ontzien, maar bovendien worden ook de productiekosten van het systeem beperkt.

De twee waterstoftanks zitten verwerkt in de vloer van de GLC, in een omhulsel van koolstofvezel: de eerste zit in de middentunnel en de andere onder de achterbank. Samen kunnen ze tot 4,4 kilogram waterstof bevatten. Voldoende om de SUV van Mercedes een (theoretisch) rijbereik van 478 kilometer te verlenen, als we de technische fiche van de auto mogen geloven. Eigenlijk maakt dat niet eens zoveel uit, want volgens de mensen van Mercedes duurt het amper drie minuten om de auto vol te tanken met waterstof. Hoewel we deze tijd niet zelf hebben kunnen checken, kunnen we wel stellen dat een tankbeurt met de GLC F-Cell niet veel langer hoeft te duren dan met een benzine- of dieselversie.

De – asynchrone – elektromotor ontwikkelt een vermogen van 211 pk en een koppel van 365 Nm. Hij bevindt zich boven de achteras, die overigens het hele vermogen naar zich toetrekt. Mercedes is namelijk niet van plan om een vierwielaangedreven versie te ontwikkelen: “De GLC F-Cell werd van meet af aan ontworpen als een zuivere achterwielaandrijver”, verklaren de ingenieurs. Zijn atypische architectuur maakt het namelijk onmogelijk om de middentunnel te gebruiken voor een of andere overbrengingsas. Ook van een tweede elektromotor die de vooras aandrijft, kan geen sprake zijn, aangezien het motorcompartiment al volledig in beslag wordt genomen door de brandstofcel.

Hoe hij rijdt

Naargelang van de gebruiksomstandigheden kan de bestuurder een beroep doen op de verschillende rijmodi die de GLC F-Cell biedt. “Concreet zal hij voor korte verplaatsingen tussen twee laadbeurten – meestal thuis of op het werk – voornamelijk gebruikmaken van de elektrische energie die is opgeslagen in de batterij”, zo leren we van een ingenieur van de Duitse firma. Om zijn gebruik te vergemakkelijken is de GLC voorzien van vier rijprofielen. De F-Cell-modus handhaaft het laadniveau van de hoogspanningsaccu dankzij de energie die wordt geleverd door de brandstofcel. De auto nagenoeg uitsluitend met waterstof aandrijven is ideaal wanneer het van belang is om het elektrische rijbereik zo groot mogelijk te houden.

In de Hybrid-aandrijfmodus gebruikt de GLC beide energiebronnen, terwijl hij in de Battery-modus uitsluitend een beroep doet op de energie die is opgeslagen in de hoogspanningsbatterij. In dit laatste geval treedt de brandstofcel helemaal niet in werking. Deze rijmodus is ideaal voor kleine trajecten, tussen twee laadstations. In de Charge-modus wordt voorrang gegeven aan het laden van de batterij, bijvoorbeeld wanneer de bestuurder het elektrische rijbereik wil maximaliseren voor een waterstoftankbeurt. In deze modus kunnen ook vermogensreserves opgebouwd worden, bijvoorbeeld tijdens bergritten of bij een dynamische rijstijl.

Jammer genoeg was onze test met de GLC F-Cell zeer kort. Toch volstond onze kennismaking om de relevantie van deze aandrijving te beoordelen en als bijzonder geslaagd te bestempelen. Ondanks zijn ongelofelijk complexe technologie laat de GLC F-Cell zich even gemakkelijk rijden als elke andere elektrische auto. Oké, hij ontwikkelt niet zoveel vermogen en koppel als een zuiver elektrisch model (zoals de EQC), maar de power is wel onmiddellijk beschikbaar, bij de minste beroering van het gaspedaal. En dat volstaat ruimschoots voor wie er de rijstijl van een goede huisvader op nahoudt. Bovendien weet het onderstel de wegoneffenheden opmerkelijk goed weg te vlakken. Met dank aan de pneumatische achterophanging met niveauregeling, die ook garant staat voor een beperkte rolneiging.

Budget

Jammer genoeg komt de GLC F-Cell niet naar België. Tenminste niet in een eerste fase. De eerste exemplaren van dit waterstofvoertuig zullen verschijnen in het straatbeeld van de grote Duitse steden die nu al beschikken over een voldoende groot netwerk van laadstations. We hebben het dan over Berlijn, Hamburg en Stuttgart. Bovendien is Mercedes niet van plan om zijn waterstof-SUV te verkopen. De GLC F-Cell zal alleen te huur zijn, voor een vaste periode. Zo kan de constructeur (de betrouwbaarheid van) zijn nieuwe technologie beter in de gaten houden en nieuwsgierige blikken van de concurrentie enigszins afwenden.

Eén ding is zeker: de elektromobiliteit zal geen succes kunnen oogsten zonder een aangepaste infrastructuur en een degelijk netwerk. Overal ter wereld zal een versnelling hoger geschakeld moeten worden voor de installatie van elektrische laadstations en de uitrol van waterstoftankstations. In dit opzicht werpt Daimler zich op als een goede leerling: zo heeft de firma in Duitsland, samen met de partners van de joint venture H2 Mobility, al een actieplan uitgewerkt. Een van de doelstellingen: het aantal waterstofstations verdubbelen om tegen het eind van het jaar uit te komen op een netwerk van honderd stations. En tegen 2023 zouden dat er zelfs al zo’n vierhonderd moeten zijn. Mercedes benadrukt dat binnenkort ook gelijkaardige projecten opgezet zullen worden in de rest van Europa, in de VS en in Japan.

Notre verdict

Door een relatief grote batterij te koppelen aan een brandstofcel heeft Mercedes een nieuw soort hybride aandrijving uitgevonden. Dankzij deze nieuwe technologie kan de Duitse constructeur uitpakken met een waterstofauto die zowel efficiënt als dynamisch is. Keerzijde van de medaille is dat deze technologie enigszins afbreuk doet aan de binnenruimte: de achterbank staat een beetje hoger opgesteld om plaats te bieden aan een van de waterstoftanks. Ook de koffer is iets kleiner, als gevolg van de verhoogde vloer.

In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz GLC

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars