Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / SKODA KODIAQ RS: Beer met klauwen

Geschreven door Olivier Derard op

SUV’s breken alle verkooprecords en de Kodiaq vormt daarop geen uitzondering. Gesterkt door dat succes pakt Skoda uit met een sportieve RS-variant, aangedreven door een dikke diesel van 239 pk.

Prijs
NB

Het concept

Dinsdag 2 oktober 2018, 88e editie van de Mondial de Paris, Porte de Versailles, paviljoen 4, Skoda-stand: tijdens de persconferentie presenteert Skoda – tussen de onthulling van een elektrische conceptcar en een hybridemodel – ook de RS-versie van zijn Kodiaq, verrassend genoeg aangedreven door een dieselmotor. Wat heeft de Tsjechische constructeur in godsnaam bezield? Het merk uit Mlada Boleslav behoort toch nog altijd tot een groep die de zelfontbrander langzaam – maar zeker – lijkt te willen begraven? Of wilde Skoda hiermee misschien een eresaluut geven aan het TDI-logo? Integendeel! De diesel is volgens de merkvertegenwoordigers nog lang niet aan het eind van zijn Latijn…

Ondanks een ongunstige context blijven dieselmodellen als warme broodjes over de toonbank gaan. De Tsjechische constructeur staaft deze bewering met een cijfer: 57 procent. Dat is het percentage van het aantal Kodiaqs dat werd verkocht met een dieselmotor, wat neerkomt op 153.000 voertuigen in de jongste twee productiejaren. Bij nader toezien is dat niet eens verrassend, omdat een SUV zich meestal het coherentst toont in zijn dieselversies. Dat geldt vast en zeker voor een versie met 150 pk (het basisvermogen waarmee de Kodiaq verkrijgbaar is), maar gaat dat ook nog op voor een auto met 239 paarden en uitgesproken sportieve ambities? Dat vroegen we ons af toen we het Parijse salon verlieten…

Wat er verdandert

Om op die vraag een antwoord te kunnen bieden heeft Skoda ons de kans geboden om de auto te testen. En laten we het maar meteen zeggen: we hebben echt genoten van de Kodiaq RS. Vooral dankzij zijn… motor, de 2.0 TDI-biturbo-viercilinder met 239 pk (bij 4.000 o/m). Deze krachtbron uit de organenbank van de Volkswagen-groep werd enkele jaren geleden al ingewijd door de Passat. En onlangs verscheen hij onder de motorkap van de topversies van de Tiguan II. In de Kodiaq bleek deze motor al even aangenaam als in die VW’s. Hij geeft bij alle toerentallen blijk van veel koppel en geeft zijn vermogen heel soepel (lees: lineair) vrij, maar is bovendien ook zeer alert (met een zeer korte responstijd van de turbo).

Bovenal trapt deze TDI boven 3.000 o/m niet op zijn adem. En dat is zeldzaam voor een dieselmotor. Natuurlijk kon dat enkel worden bereikt met twee turbocompressoren, zo verklaarde ons een van Skoda’s motoringenieurs: “De kleine turbo reageert erg alert op de bewegingen van het gaspedaal. Hij werkt bij lage belastingen en dito toerentallen. Bij middelhoge toerentallen treedt de grote turbo in werking, terwijl ook de kleine blijft werken. In de hogere regionen doet de grote turbo het in zijn eentje.”

Hoe hij rijdt

Het koppel van 500 Nm (bij 1.750 tot 2.500 o/m) staat garant voor flitsende acceleraties (in 6,9 seconden van 0 tot 100 km/u) en dito hernemingen. De DSG-versnellingsbak houdt daarbij een oogje in het zeil om het motortoerental aan te passen aan de behoeften van de bestuurder. Al met al geeft de Kodiaq zijn bestuurder niet het gevoel dat hij met een SUV onderweg is, want de koetswerkbewegingen zijn beperkt gezien het vrij hoge leeggewicht van de auto (1.880 kilogram). Het spreekt vanzelf dat die massa de SUV enigszins hindert, vooral op kleine en bochtige wegen. In dat soort omstandigheden is dus voorzichtigheid geboden…

Lange bochten kunnen daarentegen met hoge snelheden genomen worden zonder dat al te veel rolneiging voelbaar is. Met dank aan de adaptieve ophanging, die standaard is op de Kodiaq RS en beschikt over een sportmodus, die speciaal werd ontwikkeld voor deze sportieve modelversie. Ook de trekkracht is duidelijk van de bovenste plank. Logisch, want de Kodiaq RS is standaard geconfigureerd met een elektronisch gestuurde vierwielaandrijving.

Ons verdict

Met een prijskaartje van 50.990 euro biedt de Skoda Kodiaq RS standaard veel waar voor het geld. Hij is aangenaam om mee te rijden, zuinig en goed afgewerkt. Maar vooral biedt hij de uitstekende binnenruimte van het model waarop hij is gebaseerd. Bovendien kan hij optioneel ook worden uitgerust met een derde stoelrij om twee extra passagiers mee te nemen. Wat ons nog het beste is bevallen, is evenwel de aangename werking van zijn uitstekende motor.

 

Een record op de Nürburgring in een nieuwe categorie. 9 minuten, 29 seconden en 84 tienden.

  • Aangename dieselmotor
  • Verhouding prijs-kwaliteit-prestaties-afwerking
  • Motorsound
  • Hoog gewicht
  • Alleen in dieselversie
  • Bekende motor

In dit artikel : Skoda, Skoda Kodiaq

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker