Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Renault Clio E-Tech (prototype) : Bijzondere hybride

Geschreven door Tony Verhelle op

Afhankelijk van het model zal er bij Renault een hybride, een plug-in hybride of een elektrische versie komen. Bij de nieuwe Clio is dat een interessante, want technisch eigenzinnige hybride.

De vijfde generatie van Renaults Clio werd afgelopen jaar geïntroduceerd. De eerste Clio dateert uit 1990 en in die voorbije dertig jaar is zijn succes alleen maar groter geworden. Tot nog toe zijn er meer dan 15 miljoen exemplaren van verkocht en in zijn segment (het B-segment) is de Clio al jaren marktleider in Europa. In het algemene klassement gaat enkel de Volkswagen Golf hem nog vooraf.

Eigenzinnige keuze

Terwijl de concurrentie op dit gammaniveau kiest voor een volledig elektrische variant, zit dat voor Renaults bestseller anders: er komt geen volledig elektrische Clio, ook niet op termijn. Klanten voor dat soort auto’s verwijst de constructeur door naar de onlangs nog gefacelifte Zoë. Renault wil naar eigen zeggen voor elk van zijn modellen qua elektrificering het juiste aanbod hebben, dat het beste bij het segment en de gebruiker past. En bij de Clio is dat blijkbaar een ‘zelfladende” full hybrid.

Full hybrid

Wie denkt dat deze hybride versie voor de ingenieurs een klusje was dat ze er ‘snel even’ bij hebben genomen, heeft het mis. In feite werkt Renault al langer aan dit concept dan aan de Zoë, maar ook hier viel er heel wat te leren en te testen, onder meer met de hulp van de mensen uit de F1 (zie kadertje). De E-Tech-aandrijflijn (waarvan zowel een hybride als een plug-inhybride variant bestaat) bouwt voort op die van de conceptcar Eolab uit 2014. Ze bestaat uit een benzinemotor en twee elektrische motoren, waarvan een van het type HSG (High-voltage Starter Generator) – een elektrische startmotor dus die ook energie kan recupereren.

Daarbij komt een innoverende versnellingsbak met klauwkoppelingen (zoals in de Formule 1) en zonder specifieke koppeling: de elektromotor zorgt ervoor dat de tandwielen op het juiste moment in elkaar grijpen. Daarnaast is er ook nog een tweede versnellingsbak. Het resultaat is in ieder geval een auto die altijd elektrisch wegrijdt en in een stedelijke omgeving tot 80 procent van de tijd elektrisch onderweg kan zijn, wat zijn verbruik met 40 procent kan reduceren. Renault claimt voor de Clio E-Tech een uitstoot van minder dan 90 g CO2/km, gemeten volgens de NEDC-normen).

Eenvoudige benzine

We hadden kunnen verwachten dat de benzinemotor de compacte driecilinder-TCe zou zijn van Renault, maar zowel de benzinekrachtbron als de elektrische motor komt van Nissan. In de definitieve versie ligt een 1.6 – die later nog zou worden omgebouwd naar het Atkinson-principe, voor een nog lager verbruik. Deze eenvoudige, atmosferische viercilinder kreeg de voorkeur op de eenliter-turbo omdat hij minder kost en een stuk eenvoudiger is, maar ook omdat hij geen last heeft van trillingen. Deze viercilinder ontwikkelt 67 kW/91 pk, terwijl de elektromotor goed is voor 35 kW (en de starter-generator voor 15 kW). Het totaalvermogen ligt dus bij 103 kW/140 pk. Renault verwijst zo naar een tijd van minder dan 7 seconden om van 80 naar 120 km/u te versnellen.

Soeverein

Wij konden al even een testrit maken met een prototypeversie van de Clio E-Tech, in de buurt van Senlis en Mortefontaine (in Noord-Frankrijk). Met deze hybride Clio de weg op gaan is een vrij soevereine ervaring. Van het feit dat er geen koppeling aanwezig is, merk je niets. De elektromotor doet zijn werk zo goed dat de schakelovergangen – en dat zijn er veel, want in totaal zijn door de combinatie van de twee versnellingsbakken niet minder dan vijftien verhoudingen mogelijk – nauwelijks voelbaar zijn, alsof het om een uitstekende automaat ging.

Je kunt in deze E-Tech kiezen uit drie rijprogramma’s (MySense, Sport en Eco), en daarnaast is er ook nog een specifieke vertragingsmodus waarbij je op twee niveaus energie kunt recupereren. Starten doet de auto altijd elektrisch, waarna dan de verbrandingsmotor wordt bijgeschakeld. Ook deze E-Tech rijdt gezwind en comfortabel, net zoals alle andere Clio’s, waarmee deze hybride ook alle mogelijke rijhulpsystemen kan delen. Doordat de 1,2 kWh sterke batterij onder de koffervloer steekt, ziet de Clio E-Tech zijn laadvolume wel gereduceerd van 391 naar 300 liter, maar de achterbank blijft gelukkig neerklapbaar.

Uiteraard moeten onze indrukken nog bevestigd en geverifieerd worden op langere afstanden, maar we konden toch een gemiddeld verbruik optekenen van 4,5 l/100 km op een gevarieerd parcours. Helemaal niet slecht voor een auto die zo vlot rijdt en dergelijke prestaties biedt. De startprijs van de E-Tech ligt bij 22.000 euro, en daarmee kost hij net zoveel als de krachtigste diesel-Clio van 115 pk.

In dit artikel : Renault, Renault Clio

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars