Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Mijn auto aan de beste prijs. Ontdek alle aanbiedingen van augustus op Autopromos.

Mijn auto aan de beste prijs. Ontdek alle aanbiedingen van augustus op Autopromos.

Bekijk alle aanbiedingen

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Artega GT

Na heel wat strubbelingen en een (Mexicaanse) redder in nood is er nu toch een nieuwe Duitse constructeur op de markt, Artega. Wij testten zijn eerste product: de GT, een compromisloze tweezitssportauto.

Prijs
NB
  • Score redactie NC

Overzicht :

De Artega GT is een ontwerp van de Deen Henrik Fisker. Hij ontwierp de Artega GT als een zeer compacte volbloed die met een lengte. De twee inzittenden zitten relatief ver naar voren aangezien het hier gaat om een coupé met centraal achterin een dwars opgestelde krachtbron, met name de 3,6-liter-VR6 van VW-origine. Minder dan 1.300 kilogram voor 300 pk, dat geeft een verhouding gewicht-vermogen van 4,3 kg/pk. Wij noteerden een top van 271 km/h en een tijd van 5 seconden rond voor het spurtje tot 100 km/h, terwijl het kilometerpaaltje na exact 24 seconden werd voorbijgesneld. Niemand zal klagen over het prestatieniveau van deze Artega GT en zeker niet over de overweldigende sound. Kippenvel gegarandeerd.

Op een droge(re) weg is de achteras gezegend met een heel goede grip, mede dankzij de brede rubbers van Michelin. Op een kletsnat wegdek wordt dat natuurlijk iets delicater: ook daar verrast de auto met flink wat grip en trekkracht, maar de grens wordt in deze omstandigheden vrij abrupt bereikt (net zoals bij een Lotus trouwens) en de erg korte wielbasis maakt dan dat snel reageren een must is, anders staat je neus in een oogwenk in de richting waar je vandaan kwam. Instappen in een Artega vergt door zijn geringe hoogte en de beperkte deuropening enige soepelheid, ook al omdat je ook nog over de hoge rand van de kuipstoel moet klauteren.

Voor rijplezier moet je betalen, ook in het geval van Artega. De GT heeft de looks (overal werden we aangestaard), de sound, de feeling en de prestaties die daarbij passen. Bovendien blijft hij redelijk comfortabel en wijst alles erop dat hij degelijk is afgewerkt en met zorg in elkaar werd gezet. Het zicht rondom is echter belabberd, de motor lust een stevige slok en ex-eigenaar Paragon doet er goed aan om zo snel mogelijk alle elektronische en andere bugs van zijn (soms redelijk vitale) onderdelen weg te werken. Dit is duidelijk een auto voor enthousiastelingen (en qua rijsensaties zullen die niet ontgoocheld zijn), maar ook die mensen willen kwaliteit - op alle vlakken - voor de niet-onaardige som die ze moeten neertellen.

U kunt de Korte Wegtest van de Artega GT nalezen in AutoGids 813 van 22/12/2010.

In dit artikel : Artega, Artega GT Coupé

De concurrenten