Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Audi A1 Citycarver 30 TFSI A : Cross-over-A1

Geschreven door Pascal Binon op

Met zijn verhoogde bodemvrijheid en zijn grote wielen wil deze cross-overvariant van de A1 veelzijdiger voor de dag komen. Toch noemde Audi hem niet Allroad, maar Citycarver, omdat hij mikt op een jong, stedelijk en vooral… welgesteld publiek.

27.670 €
  • Score redactie 15.11 /20

In 2003, nog voor SUV’s en cross-overs een trend werden waar je niet omheen kon, kwam Rover met de Streetwise: een 25 die door middel van plastic koetswerkaanhangsels en grote wielen getransformeerd werd tot een stadsavonturier. Vandaag de dag hebben cross-over- of SUV-achtige versies van klassieke modellen strikt genomen nog altijd geen enkel nut, maar het blijft een bijdetijdse marketingtruc. Meer nog, in een tijd waarin echte SUV’s meer en meer met de vinger worden gewezen in steden, zou deze softere manier om modellen aan te bieden die meer op avontuur gericht zijn (of er toch zo uitzien), weleens de juiste formule kunnen zijn. Het ideale compromis voor idealisten die de wereld willen redden enerzijds, en autoconstructeurs die nog wel graag winst maken anderzijds. Want vergis u niet: voor een A1 Citycarver die hoger op zijn poten staat, een specifieke voorpartij heeft (met een ander radiatorrooster en – neppe – luchtinlaten) en op grotere wielen rust, rekent Audi 2.000 euro meer aan dan voor een klassieke A1 Sportback… die zelf ook al geen koopje is.

  • Aangename motor
  • Goed afgestelde
  • S-Tronic-versnellingsbak
  • Efficiënt en gezond weggedrag
  • Bijzonder efficiënte ledkoplampen (optie)
  • Personaliserings-mogelijkheden
  • Bijzonder hoge prijs
  • Complex optiebeleid
  • Lacunes in standaarduitrusting
  • Niet echt zuinig
  • Nut gestuurde schokdemping
  • Enkele harde kunststoffen

In dit artikel : Audi, Audi A1

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker