Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Parijs 2018 / Aston Martin DBS Superleggera: opvolger voor Vanquish S

Verwachte lancering : 01-10-2018

Geschreven door Olivier Duquesne op 27-06-2018

De nieuwe DBS Superleggera van Aston Martin vervangt de Vanquish S. De coupé met V12 biturbo en dubbele legendarische naam mag vooral uitpakken met een minutieus uitgekiende stroomlijn.

De Vanquish S is opgeleefd en hij wordt aan de top van het Aston Martin-gamma vervangen door de DBS Superleggera. Dat model combineert dus twee legendarische namen: DBS en Superleggera. Die laatste naam verwijst naar de Italiaanse koetswerkbouwer Touring, historisch partner van Aston Martin, al is dat bedrijf niet betrokken geweest bij de ontwikkeling van dit model. De DBS Superleggera weegt 1.639 kilo, een massa die hij moet verplaatsen met een 5.2-V12 biturbo van 725 pk en 900 Nm, gekoppeld aan een ZF-achttrapsautomaat die zo dicht mogelijk bij de achterwielen is geplaatst. De eindoverbrenging van die bak is 2.9:1 in plaats van 2.7:1 in de DB11.

Luchtgeleiding

Het ontwerp van de DBS Superleggera neemt stroomlijnelementen over van de DB11, met rondingen en lijnen die de luchtstromen moeten geleiden en het befaamde Aeroblade. Met dat systeem stroom lucht los door het koetswerk om er weer uit te komen via een spleet in de kofferklep. Op de DBS hebben de ingenieurs uit Gaydon nog een dubbele diffuser toegevoegd waarvoor inspiratie is gehaald bij de Formule 1. Bij zijn topsnelheid van 340 km/u ontwikkelt hij zo een neerwaartse druk van 180 kilo. De achterwielaandrijver sprint in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u en in 6,4 seconden van 0 naar 160 km/u (100 mph).

Herwerkt DB11-chassis

De bestuurder van een DBS Superleggera krijgt de keuze tussen drie rijmodi die inwerken op het chassis – een herwerkte DB11-basis – naargelang van zijn of haar luimen en de weg: GT, Sport en Sport+. De coupé krijgt in elk geval standaard de jongste evolutie van de adaptieve schokdempers met sensoren die de rijomstandigheden detecteren. De remmen, die worden bediend via een pedaal met kortere slag, bestaan uit koolstofkeramische schijven achter 21-duimvelgen. De aankleding en afwerking, die worden uitgevoerd door de ambachtslui uit Gaydon, gebeuren volgens de wensen van de klant. Een handenvrijsleutel en 360-gradencamera met parkeerhulp zijn in elk geval standaard. De basisprijs zou in de buurt van de 300.000 euro komen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten