Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Aston Martin DBR22: lang zal Q leven!

Geschreven door Olivier Duquesne op 16-08-2022

Pebble Beach laat zijn sterren al zien. Deze Aston Martin DBR22 doet dan wel denken aan iconen als de DB3S en DBR1, maar deze V12-roadster met dubbele turbo en een subframe uit de 3D-printer is vooral een verjaardagstaart.

Le Mans-fans die hun pappenheimers kennen zullen trekjes herkennen van de DB3S (bestuurd door de voormalige piloot-autojournalist Paul Frère) en de DBR1 die schitterde op Le Mans in de jaren 50.

Dit zijn inderdaad de welluidende referenties waarbij deze DBR22 zijn mosterd is gaan halen. De concept is dit weekend op Pebble Beach te bewonderen en werd ontworpen om de tiende verjaardag van Aston Martins personaliseringsprogramma Q te vieren.

De DBR22 kan niet rekenen op de wilskracht van een zescilindermotor, zoals bij zijn voorgangers in de jaren 50, maar mag zich laven aan de rush van een V12 beademd door twee turbo's. Deze 5,2 liter-motor in de neus kan patsen met niet minder dan 715 pk en wordt gedirigeerd door een achttrapsautomaat. Met trots schrijft Aston Martin een spurt van 0 tot 96 km/u (60 mph) in 3,4 seconden en een topsnelheid van 319 km/u in de persmap.

3D-printer

De lange motorkap van de DBR22 helpt verder de luchtstroom vooruit. Dat geldt ook voor het minuscule voorruitje - noem het maar een winddeflector - die de nek van de inzittenden een beetje moet sparen. Dubbele vinnen achter de hoofden van de bestuurder en de passagier regelen de turbulenties aldaar.

De spiegels staan bovenop de deuren gemonteerd op dunne armen van koolstofvezel. Dit materiaal keert natuurlijk veelvuldig terug om de roadster lichter te maken. Het achterste subframe is opgebouwd uit verschillende aluminium onderdelen die uit een 3D-printer kwamen gerold voordat ze zijn gelijmd. Aston Martin wil deze technologie graag meer gaan gebruiken voor kleinschalige productiemodellen.

Ten slotte nog een woordje over de styling: de DBR22 staat op volledig nieuwe lichtmetalen velgen van 21 duim met centrale moer en een uniek 14-spaaksdesign speciaal ontworpen voor het model.

Update: Naar verluidt zal Aston Martin tien exemplaren van de DBR22 produceren (één voor elk jaar dat de Q-afdeling werkzaam is) voor een prijs van 1,8 miljoen euro!

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten