Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosport / 24 uren van Spa 2022 - dubbel voor Mercedes, vrouwen winnen Gold Cup

Geschreven door Frédéric Kevers op 01-08-2022

De 24 uren van Spa 2022 zullen de geschiedenis ingaan als een groot succes. De line-up was om van te dromen, er daagden een groot aantal toeschouwers op en op de baan werd continu strijd geleverd. Toen de geblokte vlag viel, won Mercedes, een dubbelslag zelfs.

Editie 2022 van de 24 uren van Spa betekende een keerpunt na twee uitgaves onder strikte regels. Twee jaar lang kon het publiek niet vrij rondlopen op de baaien van het "mooiste circuit ter wereld" om de protagonisten van de grootste GT-endurancerace ter wereld te bewonderen. De coronapandemie, moet het nog gezegd?

Maar vergeet dat allemaal. Met 66 GT3's aan de start, was het strijdveld goed gevuld en ook het publiek was in groten getale aanwezig. En dat was al zo vanaf de parade op woensdag, waar de auto's hun traditionele rondrit maken tussen het circuit en het centrum van Spa. Een vloedgolf aan liefhebbers kwam deze prachtige machines bewonderen!

Uiteindelijk is het op het circuit dat de show zich afspeelt. We werden niet teleurgesteld! Natuurlijk speelde de terugkeer van de grindbakken aan de rand van het circuit een rol. Natuurlijk kende de race vele neutralisaties – en zelfs een rode vlag. Maar de coureurs boden ons van start tot finish een geweldig spektakel. En aan het einde van deze confrontatie van één etmaal, nam Mercedes de trofee in ontvangst. Een eerste overwinning voor de AMG GT3, negen jaar na het succes van een SLS GT3 in 2013. Beter nog, het werd een een-tweetje voor de met sterren bezaaide auto's, die volgde op de dubbele podiumplaats van de Silver Arrows in de F1

Acht favorieten

Bij de start bevonden meer dan 20 teams zich in een positie om te winnen, verdeeld over 8 merken: Aston Martin, Audi, BMW, Ferrari, Lamborghini, McLaren, Mercedes en Porsche. En de start van de race bood een adembenemend spektakel met een Porsche aan de leiding vanaf het groene licht, in gevecht met de #88 Akkodis-ASP Mercedes die iets meer dan 24 uur later zou winnen.

De "officiële" Audi's en Porsches behoorden tot de favorieten, maar zij hadden pech en waren soms onbetrouwbaar in deze zware sprint. Met elk 5 topvertegenwoordigers, verloren de twee fabrikanten meer dan de helft van hun vloot voor zonsopgang. De race vervelde toen in een duel tussen Mercedes en BMW met een Porsche, een Ferrari, een Aston Martin en een McLaren als scheidsrechters. De eerste plaatsen werden regelmatig gewisseld naargelang de pitstops, neutralisaties en de – soms gewaagde – inhaalmanoeuvres op de baan.

Met nog twee uur te gaan leek de #98 ROWE Racing BMW M4 GT3 goed op weg om het huzarenstukje van datzelfde team te herhalen toen het de M6 GT3 liet debuteren bij zijn eerste deelname aan de klassieker in Spa in 2016. Maar een lekke band in de slotfase bezegelde de overwinningskansen van de Beierse ploeg. Uiteindelijk eindigde de bolide zesde, achter zijn zusterauto #50. Slechts acht auto's eindigden in de winnaarsronde, waaronder de verrassende #38 McLaren 720S GT3 van JOTA Sport, die de achtste plek veroverde.

Krachtspel van Mercedes

Vooraan ging de eindstrijd tussen twee Mercedes-AMG GT3's met fabriekssteun: het #88 AMG Team AKKODIS-ASP en het #2 AMG Team GetSpeed. Na de laatste pitstop was de #88 AMG van het Franse team zijn "Britse" tegenhanger de baas en zegevierde het team van Jérôme Policand, dat dit succes al vele jaren nastreeft, op het emotionele af.

Een eerste succes dus voor Raffaele Marciello – poleman van de jongste drie edities – en Daniel Juncadella, maar het tweede voor Jules Gounon, na een eerdere zege met Audi Saintéloc in 2017. De titelhouders, het Ferrari Iron Lynx-team, stonden opnieuw op het podium. Maar dit keer op de derde trede, met de #71 488 GT3 van Antonio Fuoco, Davide Rigon en Daniel Serra. De zusterwagen #51, winnaar in 2021, eindigde als negende.

Tegenslag voor Audi en Porsche 

De Audi R8 LMS Evo's behoorden opnieuw tot de favorieten. Vier van de vijf Audi Sport-auto's kregen met pech af te rekenen, waardoor ze uiteindelijk niet konden meestrijden voor de knikkers. Bij de WRT raakten de #32 en de #46 (eigendom van een zekere Valentino Rossi) in de vroege ochtenduren in de knoop nadat Charles Weerts (#32) in een noodstop moest remmen om een crash te vermijden met een McLaren die bij het uitkomen van de Source-bocht in de problemen was geraakt. Helaas kon de zusterwagen #46, toen in handen van Nico Müller, hem niet ontwijken. De leidende R8 van Saintéloc werd ook uitgeschakeld door een aanrijding terwijl de #12 Team Tresor ook "toucheerde" en vervolgens een lekke band opliep.

Had Audi vooral pech, dan verloor Porsche deze etmaalrace door een gebrek aan betrouwbaarheid van de #21 GPX Martini Racing en de #100 Toksport WRT. Alleen de #54 moest zich terugtrekken vanwege een botsing. De twee overgebleven topauto's streden lange tijd om een ereplaats, maar de als laatste geplaatste #47 KCMG pakte uiteindelijk de zevende plaats.

Girl power

In de "lagere" categorieën vermelden we de overwinning van het #30 Audi Team WRT van Simmenauer/Goethe/Neubauer, dertiende algemeen en vooral het vrouwelijke kwartet van de #83 Iron Dames Ferrari 488 GT3 dat in de categorie Gold won, met een prachtige achttiende plaats algemeen. Felicitaties aan Dorianne Pin, Rahel Frey, Michelle Gatting en onze landgenote Sarah Bovy die regelmatig in de top 20 eindigden gedurende het hele evenement en de Gold Cup domineerden. Laten we opmerken dat de 6 vrouwelijke renners aan de start ook de finish hebben gehaald. Goed gedaan dames!

 

Het volledige klassement van de 24 uren van Spa vind je hier.

Beeld: Jules Beamont-Kevin Hecks-Patrick Hecq Photography for SRO

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten