Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Facelift / Audi TT RS: opnieuw met vijfpitter

Verwachte lancering : 01-04-2019

Geschreven door Olivier Duquesne op 06-02-2019

Audi besluit de update van het TT-gamma met de vernieuwde RS. Zowel de Coupé als de Roadster maken wederom gebruik van de 2,5 liter-turbomotor, goed voor 400 pk en 480 Nm.

Net zoals bij de facelift van de Audi TT krijgen ook de vernieuwde RS-varianten een opgefrist koetswerkontwerp met specifieke designkenmerken. Zoals grotere ventilatiesleuven, aerodynamisch verantwoorde spoilers en ovalen einddempers. De ingenieurs van Audi Sport houden het niet bij de esthetiek, ze duiken ook onder de motorkap.

Vijfcilinder

In de neus ligt de bekende 2.5 TFSI met vijf cilinders. Hoewel het blok opnieuw tegen het licht gehouden werd, ontwikkelt de turbomotor nog steeds 400 pk. Het maximale koppel van 480 Nm piekt tussen de 1.950 en de 5.850 toeren per minuut, terwijl de 1-2-4-5-3-ontstekingsvolgorde voor een speciale soundtrack zorgt. Voor de aandrijving grijpt Audi naar een Quattro-systeem, schakelen doe je via de S Tronic met zeven verzetten. Het Audi Drive Select telt vier modi die met de kalibratie van onder meer de transmissie en de motorrespons spelen: van Comfort en Auto tot Dynamic en Individual.  

Sprintkoning

Met een leeggewicht van 1.450 kilogram sprint de TT RS Coupé in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 250 km/u, tenzij je de elektronische begrenzing laat verleggen naar 280 km/u. Het 2+2-interieur herken je aan de RS-sportzetels met specifieke bekleding. De Audi Virtual Cockpit integreert specifieke RS-menu's, die data zoals de bandendruk, de g-krachten en het koppel afficheren. Wie vindt dat de motor niet voldoende muziek produceert, kan opteren voor een Bang & Olufsen-systeem van 680 Watt.

De Audi TT RS kost 71.470 euro. De Roadster verkoopt zichzelf vanaf 73.770 euro. Dit voorjaar te bestellen.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten