Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Audi Charging Hubs: wegens succes uitgebreid

Geschreven door Kevin Kersemans op 08-06-2022

Audi's pilootproject in Nuremberg, dat laadfaciliteiten combineert met een luxe lounge, blijkt een succes. Het merk opent dan ook een tweede pilootsite, in Zurich. Wanneer ook die goed zal draaien, komen er nog Charging Hubs, eerst in Salzburg en Berlijn.

Lekker chillen, of integendeel juist nog wat verdertokkelen op je laptop terwijl je elektrische Audi (of EV van een ander merk) aan het laden is: dat is het concept van de Audi Charging Hub, waarvan het merk met de vier ringen in december 2021 een pilootproject opstartte in het Duitse Nuremberg.

Van begin januari tot eind april 2022 registreerde Audi er ongeveer 3.100 sessies aan de zes snelladers die je via de app myAudi kunt reserveren. De 200 vierkante meter grote lounge (met een terras van 40 vierkante meter boven de laadplekken) werd per dag gemiddeld door 35 gebruikers bezocht. Velen van hen doen bovendien regelmatig een beroep op extra diensten die er worden aangeboden – zo kun je een elektrische scooter lenen om boodschappen te gaan doen terwijl je auto staat te laden.

Het succes van zijn 'premium' laadconcept zoals Audi het zelf noemt, is reden genoeg voor het merk om een tweede pilootsite te starten, deze keer in het Zwitserse Zürich. Wanneer ook die succesvol blijkt, zullen later dit jaar nog twee Audi Charging Hubs worden geopend in Salzburg en Berlijn. In 2023 staan er nog drie op de planning en half 2024 moeten er nog bijkomen. Locaties worden nog onderzocht, maar vooralsnog zal de focus op Duitsland liggen.

>> Lees ook – De belangrijkste snellaadnetwerken voor EV's van België

Back-upstroom

De Audi Charging Hubs zijn modulair opgevat en kunnen dus makkelijk op nieuwe locaties worden geplaatst. Bovendien maken ze gebruik van gerecyclede batterijen uit afgeschreven testauto's, waarin ruwweg 2,45 MWh aan elektriciteit kan worden opgeslagen. Daardoor volstaat een 200 kW-aansluiting op het laagspanningsnet om toch tot zes auto's tegelijk te kunnen laten snelladen (tot 320 kW). Extra stroom (tot 30 kW) wordt geleverd door zonnepanelen op het dak van de lounge.

Hoeveel het kost om gebruik te maken van de diensten in zijn Charging Hubs, vertelt Audi er niet bij, maar we kunnen ons best voorstellen dat het concept kan aanslaan. Het zal er in ieder geval gezelliger zijn dan wanneer je ergens aan een verlaten snellaadstation op een of ander industrieterrein staat te koekeloeren... Met zijn Charging Hubs mikt Audi trouwens vooral op stadsbewoners die niet de mogelijkheid hebben om thuis een wallbox te laten installeren. Zo werd ongeveer 60 procent van de laadsessies de afgelopen maanden in Nuremberg gedaan door terugkerende gebruikers.

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten