Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Audi RS Q e-Tron gebruikt Dakar-rally als testbank

Geschreven door Frédéric Kevers op 11-08-2021

Audi Sport waagt zich aan een Dakar-avontuur en doet dat met een technisch bijzonder interessante duinbuggy: de Audi RS Q e-Tron.

Geen Formule E meer voor Audi, de Duitse constructeur houdt de elektrische eenzitterij voor bekeken en richt zich weer op de grote autosportavonturen. Net zoals VW-concerngenoot Porsche bereidt Audi Sport zich voor op een comeback in het Wereldkampioenschap Endurance, met als hoofddoel een veertiende eindoverwinning van de 24 Uur van Le Mans. Maar eerst is er de haast even legendarische Dakar-rally, waaraan Audi zich begin 2022 waagt met de gloednieuwe RS Q e-Tron.

De Audi RS Q e-Tron is een buggy die twee elektromotoren (eentje per achterwiel) met een systeemvermogen van 675 pk combineert met een batterijpakket van 50 kWh. Die accu's voegen 370 kilogram toe, toch is het rijberek de grote uitdaging. In de woestijn zijn er immers geen laadpalen, waardoor klassementsproeven van enkele honderden kilometers niet haalbaar zouden zijn voor de Audi RS Q e-Tron. Nu hebben de ingenieurs daar wel iets op gevonden: het accupakket krijgt immers rugdekking van een 2 liter-turbobenzine, die als range extender fungeert. De thermische krachtbron wordt dus enkel gebruikt als stroomgenerator. 

2022 Audi RS Q e-Tron

Monsieur Dakar

Audi Sport heeft reeds aangekondigd op welke piloten ze rekenen om de Dakar in 2022 te winnen. En dat zijn niet de minsten. Je hebt Mattias Ekström, tweevoudig DTM-kampioen (in 2004 en 2007 met de Audi A4) en Wereldkampioen Rallycross (met de Audi S1). En je hebt Carlos Sainz, tweevoudig WRC-kampioen (in 1990 en 1992 met de Toyota Celica) en drievoudig Dakar-winnaar (in 2010 met de VW RaceTouareg, in 2018 met de Peugeot 3008 en in 2020 met de Mini Buggy). 

Maar de strafste is Stéphane Peterhansel. De Franse veteraan heeft liefst 14 Dakar-zeges achter zijn naam staan, waarvan zes op de motor en de overige acht met de wagen. Monsieur Dakar won de legendarische woestijnraid met Mitsubishi (2004, 2005 en 2007), met Mini (2012, 2013 en 2021) en Peugeot (2016 en 2017). Doet hij daar een vijftiende bij aan het stuur van deze Audi RS Q e-Tron.

 

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten