Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / BattMAN, de innovatie van Audi Brussels

Geschreven door Frédéric Kevers op 03-01-2022

In 2017 creëerde Audi Brussel een tool met de naam BattMAN om defecten aan de batterij op te sporen. De nieuwste versie van deze software kan ook worden gebruikt om batterijen een tweede leven te geven.

Aangezien Audi Brussels de eerste fabriek van de groep was die uitsluitend elektrische modellen produceerde, werd ze geconfronteerd met nieuwe problemen, waaronder storingen in hoogspanningsbatterijen. Er moest een nieuw analyse-instrument worden gecreëerd om deze bugs in de hoogspanningsbatterijen op te sporen. In 2017 lanceerde Audi Brussel daarom BattMAN, voor "Battery Management".

>> Lees ook – Opvolger Audi E-Tron zal ook in Vorst worden gebouwd

Snelle oplossing

Axel Vanden Branden – kwaliteitsingenieur bij Audi Brussels – legde onze collega's van De Tijd uit dat men zich in 2017, tijdens de voorbereidingen van de fabriek in Vorst voor de productie van de Audi e-tron, realiseerde dat er nood was aan een tool om hoogspanningsbatterijen te analyseren. Met BattMAN kunnen de ingenieurs nu een doeltreffende oplossing bieden die batterijstoringen binnen enkele minuten kan oplossen.

Na zijn doeltreffendheid bewezen te hebben in de Belgische fabriek evolueerde BattMAN voortdurend en werd de tool 'geëxporteerd' naar verschillende productiesites van de Volkswagen-groep over de hele wereld.

Audi Brussels BattMAN

>> Lees ook – Audi Brussels: 8 miljoen auto's

BattMAN ReLife

Om deze technologie verder te exploiteren heeft de groep BattMAN ReLife ontwikkeld, een afgeleide versie van het systeem dat een nauwkeurige en snelle diagnose van een gebruikte batterij mogelijk maakt om te bepalen hoe deze het best kan worden gebruikt in een "tweede leven".

Door verschillende criteria zoals foutmeldingen, isolatieweerstand, capaciteit, temperaturen en celspanning te evalueren, kan worden nagegaan welke cellen en modules nog functioneren en kan worden beslist of de batterij in een voertuig wordt hergebruikt, een minder veeleisende functie krijgt wat prestaties betreft, of gewoon wordt gerecycleerd om alle materialen of een deel ervan de te recupereren en te hergebruiken.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten