Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Tesla koning van de grote premiummiddenklassers in Europa

Geschreven door Frédéric Kevers op 16-08-2021

De Tesla Model 3 is onafhankelijk van het soort aandrijving de bestverkopende grote premiummiddenklasser in Europa, vóór het Duitse trio Audi, BMW en Mercedes.

Gewoonlijk wordt het segment van de grote premiummiddenklassers gedomineerd door de Audi A4, BMW 3-Reeks en Mercedes C-Klasse, maar de tijden veranderen. Het Duitse trio ondervond al heel wat concurrentie van zijn respectieve SUV-broers, maar heeft nu ook af te rekenen met een nieuwe ‘dreiging’ uit de Verenigde Staten. Over de eerste zes maanden van 2021 wordt de categorie in Europa namelijk aangevoerd door de Tesla Model 3. Er zijn dus meer exemplaren van de Model 3 verkocht dan van gelijk welk ander model uit het segment met een benzine- of dieselmotor, een geëlektrificeerde of een volledig elektrische aandrijving. Zou elektrisch misschien het nieuwe chic zijn?

Model 3-verkoop verdubbeld

Met 66.010 exemplaren is de verkoop van de Model 3 meer dan verdubbeld (+108 procent) en stoot de Tesla de BMW 3-Reeks van zijn troon als bestverkochte grote premiummiddenklasser. Van de bestseller uit München werden 65.752 stuks verkocht, een stijging van 29 procent. Dit duo steekt er echter met kop en schouders bovenuit, want de Audi A4, die de derde plaats bezet, vond slechts 34.096 kopers (-5 procent), terwijl de C-Klasse strandt op 25.088 exemplaren (-18 procent, maar de Mercedes was aan het einde van zijn carrière bezig en zijn opvolger werd ondertussen geïntroduceerd). De top vijf wordt vervolledigd door de Volvo V60, die tien keer beter verkocht dan zijn berlinebroer S60 (23.629 tegenover 2.462 stuks).

Veranderende trends

Terwijl de fleetmarkt doorslaggevend blijft voor de verkoop van deze categorie, onthult een analyse van de top tien van het segment drie trends:

  • L’élecElektrische auto’s winnen aan populariteit. Naast de eerste plek van de Tesla bezet de Polestar 2 de zevende plaats met 7.678 verkochte exemplaren… waarmee hij drie keer beter doet dan de Volvo S60, zijn klassieke tegenhanger op benzine met mild- of plug-inhybridetechnologie.

    Geëlektrificeerde versies boeken echter het meest vooruitgang in vergelijking met dezelfde periode in 2020. Vorig jaar waren diesels goed voor 45 % van de verkoop, benzines voor 30 %, EV’s voor 15 % en plug-inhybrides voor 10 %. In 2021 blijft diesel met 33 % op kop, terwijl benzine daalde tot 26 % en werd ingehaald door volledig elektrische aandrijving (28 %). Het marktaandeel van plug-inhybrides steeg tot 13 %.
  • Breaks zijn populair, met als meest frappante voorbeeld de vergelijking tussen de verkoop van de Volvo V60 en S60. Maar ook meer algemeen zien we een stijgende populariteit van breaks in dit segment. Zo nam bij de Duitse constructeurs hun aandeel toe van 40 tot 60 %.
  • De premiumberlines en -breaks hebben een nieuwe adem gevonden. Los van de strijd tussen Tesla enerzijds en Audi, BMW en Mercedes anderzijds zien we ook meer diversiteit, met Volvo, Polestar, Alfa Romeo of Jaguar, maar vooral met de komst van nieuwe Aziatische rivalen, zoals de Genesis G70 (Shooting Brake). Afwachten echter of de elektrische alternatieven van de traditionele modellen daar verandering in zullen brengen, zoals de BMW i4, een eventuele Audi A4 e-Tron, enzovoort. Net als de eenvolumers zouden de klassieke berlines en breaks dus wel eens terrein kunnen heroveren op de eeuwige SUV’s.

SUV’s blijven het weliswaar erg goed doen, maar met de komst van de Euro 7-norm, de versnelde elektrificatie van de modellen en de verzadiging van het SUV-aanbod zal ‘anders rijden’ binnenkort opnieuw ‘klassiek rijden’ worden. De premiumconstructeurs zouden in de vier- of vijfdeursberlines en de breaks een manier kunnen vinden om zich opnieuw te onderscheiden van de mainstreamconstructeurs, waarvan de SUV-modellen op het vlak van prestaties, boordtechnologie en fabricagekwaliteit die van hen steeds meer benaderen.

Cijfers geleverd door JATO Dynamics.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten