Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Audi Aicon: 800 kilometer elektrisch en zelfstandig in alle luxe

Geschreven door Olivier Duquesne op 11-09-2017

De concept Audi Aicon op de IAA is een autonome luxeberline met 2+2 zitplaatsen. Zijn elektrische aandrijving brengt hem 800 kilometer ver op één lading. Je zit tegenover elkaar en de auto heeft geen stuur of pedalen.

De Audi Aicon is emotioneel en luxueus en debuteert in Frankfurt. Hij wil vooral een visie brengen op een automobiele toekomst zonder stuur of pedalen. De zuiver zelfstandige auto is volgens Audi geen ‘robottaxi’ maar eerder een transportmiddel van deur tot deur, in de gedempte sfeer van een eersteklassevoertuig op 26-duimvelgen. De cabine is uitgerust met een hele waaier aan communicatie- en ontspanningsmogelijkheden. De aanraakinterface voor de bediening komt overal terug op een rail die rond het interieur loopt. Daarmee kunnen de passagiers alles met hun vingers bedienen. Stembediening is ook mogelijk.

Genoeg te doen

Er mogen dan wel 4 plaatsen zijn, ze zijn wel in een 2+2-configuratie opgesteld, met 2 individuele voorstoelen en een noodbankje achterin. Ondanks zijn 4 deuren en zijn forse lengte van 5,44 meter voor een wielbasis van liefst 3,47 meter gaat de meeste ruimte naar de voorstoelen, die over een afstand van 50 centimeter kunnen worden verschoven in het interieur. Naargelang de stand van de rugleuning kan je wegdromen, naar de televisie kijken, surfen, videogesprekken voeren of de virtuele landschappen bewonderen die op de voorruit worden geprojecteerd. Of gewoon naar het echte landschap kijken.

Geen gordel

Een gordel is volgens Audi bovendien niet nodig in dit soort zelfstandige auto. Het ontbreken van een insnoersysteem voor de passagiers is mogelijk omdat de Aicon is geconnecteerd met alle andere voertuigen, de infrastructuur en zijn omgeving. De ontwikkelaars van deze concept vol sensoren, radars en camera’s zien een wereld voor zich waar ongevallen onmogelijk zijn geworden dankzij autonoom rijden, en waar ook optrekken en afremmen altijd rustig verloopt. Zelfs op lange trajecten aan een kruissnelheid van 130 km/h.

Motor

Zoals elke goede futuristische conceptcar verplaatst de Aicon zich dankzij een perfect symmetrische elektrische aandrijving. De 4 elektromotoren, 1 per wiel, hebben een gecombineerd vermogen van 260 kW (354 pk) en een koppel van 500 Nm. De batterij verzekert een rijbereik van 700 à 800 kilometer. Dankzij zijn hoogspanningsnetwerk (800 Volt) kan hij in minder dan 30 minuten herladen tot 80 procent. Bovendien heeft de Aicon een vierwielsturing die hem op een zakdoek laat keren, ondanks zijn enorme formaat.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten