Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Audi Grandsphere Concept: luxeberline voor de nabije toekomst

Geschreven door Yeelen Möller op 02-09-2021

Het interieur van deze Audi Grandsphere Concept is nog erg futuristisch, maar vergis je niet: een meer productieklare afgeleide van deze elektrische luxeberline zou binnenkort weleens in het straatbeeld kunnen verschijnen.

Na de Audi Skysphere Concept van augustus 2021 is hier de Audi Grandsphere Concept, een elektrische luxeberline die zijn inspiratie haalt van een luxueuze eersteklasplaats op een vliegtuig. De Grandsphere is autonoom tot op niveau 4, maar heeft een leuk kunstje om toch zelf te controle over te kunnen nemen.

Interieur eerst

Net als bij de Urbansphere Concept, die in 2022 moet volgen en het trio aan conceptcars moet vervolledigen, werd deze Audi Grandsphere ontworpen van binnen naar buiten. De focus ligt dan ook op het comfort en de luxe in de cabine, op een hypermoderne manier zonder erg te focussen op displays. Sterker nog: Audi durft zelfs te spreken van een digitale detox. 

Het interieur moet een gevoel van ruimte geven dankzij de relatief grote raampartijen en vooral de dunne raamstijlen, een B-stijl ontbreekt zelfs. Horizontale lijnen domineren de vormgeving, terwijl de achterbank ook een échte bank is en zeer aanlokkelijk oogt om in te relaxen. Voorin kijk je naar wat op het eerste gezicht lijkt op een leeg vlak. Tot als je de diverse infotainmentfuncties activeert, die worden geprojecteerd op het dashboard om je bezig te houden tijdens de verplaatsing. Wil je zelf rijden, dan komt het stuurwiel tevoorschijn uit een verborgen paneel.

Grote luxeberline

De focus op het interieur betekent niet dat de buitenkant is genegeerd door de designers van Audi. De Grandsphere is een serieus slagschip van 5,35 meter lang, 2 meter breed en 1,39 meter hoog. Audi noemt het een berline, maar het is zeker geen traditioneel drievolumedesign. De daklijn heeft de vorm van een boog en loopt af in een soort overkapping boven het achtersteven, terwijl een tweede lijn de A-stijl volgt en overloopt in een dikke C-stijl. De kont valt dan weer vooral op door zijn grote diffusor.

De lichtblokken zijn steeds een element waar Audi zijn focus op legt, de Grandsphere is daarbij geen uitzondering. De koplampen lijken op de ogen van een roofdier, maar volgen eigenlijk elk de vorm van twee ringen uit het Audi-logo. Ook de achterlichten krijgen dezelfde lichtsignatuur. De 'grille' ziet er groot en agressief uit, maar is eigenlijk niets meer dan een visueel en verlicht element achter glas. Audi geeft wel aan dat bij een eventuele productieversie de sensoren voor de autonome rijfuncties in die zone ingewerkt zouden zitten.

De specs

De Audi Grandsphere Concept is meer dan zomaar een fantasietje, er is echt nagedacht over de aandrijflijn. Het model staat op het PPE-platform dat samen met Porsche is ontwikkeld voor premium elektrische wagens, met ondersteuning voor 800 V-batterijen die extra snel kunnen opladen. Het accupakket heeft een totale capaciteit van 120 kWh, waarmee een range van meer dan 750 km mogelijk zou zijn. Opladen kan met een vermogen van 270 kW. De twee elektromotoren, eentje op elke as, leveren samen 530 kW (721 pk) en 960 Nm. De 0-tot-100 zou in minder dan 4 seconden achter de rug moeten zijn.

Wanneer in productie?

Audi geeft aan dat de Gransphere niet de rechtstreekse opvolger wordt van de A8, maar dat de conceptcar wel aangeeft wat we mogen verwachten van het merk in termen van luxeberlines in het elektrische tijdperk. Ook werden er tijdens de presentatie verschillende hints gegeven dat we een productieklare versie zouden kunnen krijgen in de nabije toekomst. Hoe nabij, dat kregen we dan weer niet mee.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten