Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Blogtests / Wat vind ik van de verlengde Audi A8 met dieselmotor?

Geschreven door Steven Appelmans op

AutoGids-redacteur Steven trekt de hort op met de onlangs vernieuwde A8 met een verlengd koetswerk en een dieselmotor. Wat vindt hij leuk en wat jammer?

98.120 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Heeft een dieselmotor anno 2022 nog een bestaansreden in een dikke limousine? De vraag stellen, is ook ze proberen te beantwoorden, dus trok ik er een week op uit met de vernieuwde Audi A8 50 TDI. De verlengde L-versie, bovendien. Goed voor wat extra centimeters bewegingsruimte en ook voor extra kilo's, want zelfs leeg zet deze luxeslee meer dan 2 ton op de weegschaal. Het maakt de vraagstelling er enkel interessanter op. Want die extra massa zorgt natuurlijk voor een meerverbruik dat ik de plug-inhybride TFSI e niet zie opvangen, ondanks zijn elektrische bijstand. 

De stelling: voor een statige sedan zoals de Audi A8 hoeft een diesel helemaal niet passé te zijn. Integendeel zelfs: als mijn vermoeden klopt, dan past die koppelrijke TDI deze Duitser nog steeds als gegoten. Maar is dat ook zo?

Leuk

De luxe, tiens. Diep weggezakt in het somptueuze Valcona-leder van de comfortzetels, dankzij de standaard gemonteerde luchtvering glijdend door het landschap, genietend van een zachte streep muziek uit de Bang & Olufsen-speakers en van een deugddoende massage geschonken door de 18 luchtkussens in het rugpand. Er zijn wellnesssalons die dergelijk traktaat niet kunnen voorleggen. Bovendien kart de Audi A8 ook bovengemiddeld gemakkelijk. Effortlesszoals dat dan heet.

Ik kreeg nooit het gevoel met een 5,3 meter lange slee onderweg te zijn. Jawel, als er gekeerd moest worden. In die optiek zou ik de optionele vierwielsturing willen aanbevelen. Maar los daarvan toonde de Audi A8 zich de ideale compagnon de route. Zelfs in die mate dat ik liever met deze Audi rijd dan met een S-Klasse. En dat wil wat zeggen, want ik ben een enorme fan van de grote Mercedes. Dat het achterin de A8 L even plezant toeven is, heb ik uit tweede hand. Met tablets gemonteerd aan de voorstoelen werden de twee loungestoelen daar immers meteen gemonopoliseerd door de bengels. 

Maar hoe zit het nu met die diesel? Een 286 pk en 600 Nm sterk blok dat over meer dan voldoende slagkracht beschikt om de Audi A8 vlot van zijn plek te krijgen. Zo hoeft het sprintje van 0 naar 100 kmu niet langer dan 5,9 seconden te duren. Ook de hernemingen zijn een feest: meer dan een zachte aai van je rechtervoet heeft het gaspedaal niet nodig om de snelheid in een mum te verdubbelen. Nu is pure snelheid zijn ding niet, die power dient vooral het comfort. Wie ook wil sporten, moet de Audi S8 hebben. Of opleggen voor de actieve en voorspellende demping, die koetswerkrol tot een minimum herleidt en wat snedigheid toevoegt. 

2022 Audi A8 Facelift

Jammer

Zo eenvoudig de Audi A8 is om mee te rijden, zo ingewikkeld is zijn bediening. Het koppelen van mijn Netflix-account aan de schermen achterin heeft meer dan drie kwartier geduurd. Ze mogen me in Ingolstads ook eens proberen uitleggen wat het nut is van die displays als je daar enkel op kan streamen of een externe speler (via HDMI) kan op aansluiten? Tenzij er ergens in de krochten van het MMI-systeem toch een functie zou bestaan om video-content van een usb-stick of een dvd (de wisselaar zit in het handschoenkastje) toch naar die tabletachtige schermen zou kunnen doorsluizen. Ik heb ze in elk geval niet gevonden. En het is niet dat ik niet gezocht zou hebben.

Nu we het toch over het centrale scherm van de MMI-module hebben: een aanraakscherm van 10,1 duim, dat is toch veel te klein? Toch in vergelijking met de breedbeeldschermen die je in de BMW 7 of de Mercedes S vindt. Die concurrentie kan de Audi A8 niet meer aan, tenzij je het over de gevoeligheid voor vingerafdrukken hebt. Hetzelfde verhaal bij die zwarte pianolak op de boordplank en de middentunnel: het wordt snel een vuil boeltje. Een limousine met de allure van een Audi A8 hoort er eigenlijk altijd piekfijn uit te zien. Ik zou het ook nog kunnen hebben over de bediening van de voorstoelen die wat onpraktisch bleek, de eigenaardige vaststelling dat iedereen recht had op een massagefunctie, behalve de bijzit, of het feit dat ik nog altijd niet goed weet waarom de Matrix-lichten bij tijd en wijle pijlen op de weg projecteerden. Alleen liggen die spijkers zodanig laag op het water, dat ik er de Audi A8 onrecht mee zou doen. 

Als er dan toch nog een opmerking gegeven zou moeten worden, dan gaat die finaal naar de TDI. Nogmaals, die 3 liter-V6 is een dijk van een molen. Alleen laat hij iets te duidelijk van zich horen bij het accelereren. Opnieuw, niets onoverkomelijks, maar het zijn – letterlijk – valse noten in een voor de rest voortreffelijke symfonie. In de wetenschap dat deze A8 toch ook gemiddeld 8,2 liter diesel nodig had per 100 kilometer, lijkt het mij bijgevolg niet zo'n grote investering – toch niet als je rekent vanaf de 151.540 euro die de hier getoonde TDI kostte – om te switchen naar benzine. Al dan niet in combinatie met een elektromotor.

2022 Audi A8 Facelift

Dus

Wie zelf geregeld achter het stuur kruipt, kan ik de Audi A8 alleen maar aanbevelen. De Duitse limousine komt met een soort rijgemak dat zijn concurrenten ietwat ontberen. Alsof je met een A4 op pad bent. Gezien de imposante omvang van deze lange versie is dat bijzonder indrukwekkend. Alleen is het verhaal daarmee wel verteld. Zijn bediening – zeker het entertainment achterin – is nodeloos omslachtig. De schermenwinkel oogt eveneens wat gedateerd (lees: te klein) en ook naar (digitale) hoogstandjes toe gaat Audi niet all the way.

Wat me brengt bij de vraag van vandaag: gesteld dat je kan leven met bovenvermelde opmerkingen, is de 50 TDI dan de Audi A8 die je hebben moet? Als je veel kilometers maalt, ben ik geneigd daar bevestigdend op te antwoorden. Al is dat dan louter omwille van de lagere brandstoffactuur. Een objectieve opwerping waarvan ik me eerlijk gezegd afvraag in hoeverre die speelt als je weet dat de hier geteste A8 L meer dan 150.000 euro kost. 

Kortom, als je dan toch investeert in een wellnesscocon, doe het dan ineens goed en schaf je Audi A8 aan met een krachtbron die meeschrijft aan de symfonie der stilte. En er dus niet doorheen komt brullen telkens je vertrekt aan de stoplichten. Tot spijt van al wie het benijdt, is dat niet meer van deze tijd.

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi A8

Journalist AutoGids/AutoWereld

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens Audi

Nieuwe audi in stock

Tweedehands Audi

Tweedehands audi

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoGids helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!